علاوه بر سامانه های ضد زره به نمایش درآمده در این رژه، موشک ضد دوش پرتابی که مقاومت فلسطین از آن به طور علنی پرده برداشت، از سیستم هدایت فروسرخ بهره برده و برد درگیری آن در حدود ۴ کیلومتر است.
کد خبر: ۶۹۲۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۳ 18 December 2018

به گزارش تابناک یزد؛رزمندگان مقاومت فلسطین بویژه گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) روز یکشنبه مانور نظامی باشکوهی را دبرگزار کردند که در این رژه که به مناسبت سی و یکمین سالروز تاسیس حماس انجام شد و در این مراسم، نیروهای مسلح پیاده به همراه خودروها و تجهیزات نظامی در خیابان‌های اصلی خان یونس به گشت زنی پرداختند.

14 دسامبر هر سال سالروز تاسیس جنبش حماس در سال ۱۹۸۷ است و این جنبش با برگزاری برخی برنامه‌های متنوع این روز را جشن می‌گیرد. حماس امسال در ۳۱ امین سالروز تاسیس خود مراسم بزرگی را با عنوان «مقاومت پیروز می‌شود و محاصره شکسته می‌شود» برگزار کرد که از جهات مختلف حائز اهمیت بود.

به گزارش مشرق، علاوه بر حضور صدها هزار نفری مردم مظلوم و در محاصره غزه در این مراسم، نمایش برخی تجهیزات نظامی مقاومت فلسطین نیز در نوع خود جالب و قابل توجه رسانه ها و کارشناسان خارجی بود چراکه انواع سلاح های سبک، تسلیحات ضد زره و موشک های دوش پرتاب ضد هوایی در این مراسم به نمایش گذاشته شد که در ادامه نگاهی به این تسلیحات خواهیم داشت.

 

AK-۱۰۳؛   سلاحسازمانی جدید مقاومت فلسطین

یکی از موضوعات مهم این نمایش اقتدار، اسلحه جدید تهاجمی بود که در حجم زیادی در دست نیروهای حماس دیده می شد و AK-۱۰۳ نام داشت؛ سلاحی که به احتمال فراوان از لیبی به نوار غزه رسیده است. دوره کوتاهی قبل از سقوط حکومت قزافی در لیبی، تحریم های تسلیحاتی این کشور تقریبا به طور کامل برداشته شد و لیبی حجم زیادی از سلاح های مختلف را سفارش داد. در این میان سلاح های سبک در حجم بسیار بالایی به این کشور وارد شد که از جمله این سلاح ها سری AK-۱۰۳ بود و بنا بر گزارش رسانه های تخصصی غربی، مسیر خود را به درون نوار غزه پیدا کرد.

اسلحه AK-۱۰۳ در حقیقت مدل پیشرفته تر از سری AK-۷۴M با کالیبر ۳۹*۷.۶۲ میلی متر است که تقریبا ادامه مسیر سری سلاح های AK محسوب می شود. این سلاح وزنی در حدود ۳ کیلو و ۶۰۰ گرم داشته و طول آن ۹۴۳ میلی متر است. نواخت تیر آن ۶۰۰ گلوله در دقیقه و سرعت دهانه گلوله در آن ۷۱۵ متر بر ثانیه است. وزن این سلاح به نسبت کلاش های موجود در کشور بین ۱۰۰ الی ۲۰۰ گرم سبک تر بوده و برد موثر آن در حدود ۵۰۰ متر است.

بدنه این سلاح با مواد ضد زنگ زدگی پوشانده شده و مقاومت بسیار خوبی در برابر شرایط بد جوی و رطوبت دارد. مکانیزم عملکرد AK-۱۰۳ مثل اکثر مدل های این سری گلنگدن چرخشی و استفاده از نیروی حاصل از احتراق گاز باروت است. برگه ناظم آتش این سلاح به مانند مدلهای قبلی خانواده AK در کنار بدنه قرار گرفته و در سه حالت ضامن، تک تیر و رگبار فعالیت می کند  نمایش گسترده این سلاح در رژه مذکور نشان داد علاوه بر آنکه مقاومت فلسطین، ذخایر قابل توجهی از این اسلحه در اختیار دارد، توان رزم و مقابله با متجاوزان را نیز تا حد زیادی افزایش داده است.

 

تک تیرانداز کالیبر سنگین؛ یک نقطه قوت برای مبارزان فلسطینی

از دیگر سلاح های دیده شده در این، رژه سلاح های تک تیرانداز کالیبر ۱۲.۷ میلی متری در تعداد قابل توجه است که شباهت هایی به مدل اتریشی HS-۵۰ دارد. طبیعتا مشخص نیست که دقیقا این سلاح چطور به نوار غزه رسیده اما به نظر می توان سوریه را به عنوان یک منبع احتمالی در نظر گرفت. قدرت درگیری از فاصله بالای ۱ کیلومتر و توان کشندگی بسیار بالا و همچنین توان نفوذ در برخی از زره پوش ها از جمله نکات مثبت این سلاح محسوب می شود.

سلاح اتریشی HS.۵۰ نیز از جمله دقیق ترین سلاح های تک تیرانداز کالیبر ۱۲.۷ در دنیا می باشد. لوله این سلاح با روش چکش کاری سرد تولید شده و از دقت بالایی در بردهای بالای ۱۵۰۰ متر برخوردار است. این سلاح در مدل اصلی فاقد خشاب بوده و هر گلوله بایستی منفردا به داخل لوله سلاح قرار داده شود. این عمل تا حدودی باعث کاهش وزن سلاح شده و وزن آن را به ۱۲.۴ کیلوگرم کاهش داده است. البته در یک مدل دیگر از این سلاح خشاب های ۵ تیر نیز قابل استفاده بوده و توان مقابله با نیروهای نظامی صهیونیست و حتی تجهیزاتی مثل بالگردها در ارتفاع پایین و خودروهای سبک متجاوز را نیز به آنها می دهد.

 

تیربار Negev؛ یک هدیه از طرف صهیونیست ها

یکی از تصاویر جالب دیگر منتشر شده در این مراسم، مربوط به مجهز شدن مبارزان فلسطینی به تیربار سبک Negev ساخت صنایع دفاعی اسراییل است. به احتمال زیاد، این سلاح در جریان درگیری های گذشته بین مبارزان فلسطینی و نیروهای صهیونیستی به غنیمت گرفته شده اما احتمال ضعیف تر نیز تهیه آن از نیروهای مزدور همکار اسرائیل است که حاضرند برای درآمد بیشتر، هر کاری انجام دهند. این تیربار سبک در دو کالیبر ۵.۵۶ و ۷.۶۲ عرضه شده و توان شلیک با نواخت ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ تیر در دقیقه را دارد و وزن آن نیز در حدود ۷.۵ کیلوگرم است.

بسته به شرایط درگیری، این تیربار بردی بین ۳۰۰ الی ۸۰۰ متر داشته است و می تواند پوشش آتش خوبی را در جریان یک درگیری برای واحدهای کوچک پیاده ایجاد کند. این تیربار از سال ۱۹۹۷ میلادی در خدمت بوده و در کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین هم فروش خوبی را تجربه کرده است.

 

موشک ضد زره؛ از کره شمالی تا غزه

از دیگر سلاح های دیده شده در رژه نیروهای فلسطینی، موشک ضد زره  Bulsae-۲ است که یک سلاح ضد زره ساخت کره شمالی محسوب می شود. این موشک ضد زره کپی کره شمالی از روی موشک ضد زره Fagot ساخت شوروی سابق است و بر اساس برخی گزارش ها از سال ۲۰۱۴ میلادی در اختیار مبارزان فلسطینی قرار گرفته است. این موشک از هدایت سیمی بهره می برد و از مشخصات دقیق آن اطلاعی در دسترس نیست. برد آن در حدود ۲ هزار متر تخمین زده می شود و می تواند در ۴۰۰ میلی متر زره نفوذ کند.

در اختیار داشتن چنین سلاحی در کنار سامانه کورنت که اخیرا با موفقیت یک عملیات مهم نظامی را در خاک فلسطین اشغالی به ثبت رساند، نشان می دهد وحشت نیروهای نظامی اسرائیلی برای ورود به خاک منطقه غزه طبیعی بوده و همچون گذشته نمی توانند به راحتی با استفاده از تجهیزات خود، در مناطق مختلف عملیات انجام دهند چراکه با پاسخ متفاوتی مواجه خواهند شد.

 

یک دوش پرتاب ترکیبی در اختیار فلسطینی ها

دیگر سلاح دیده شده در این رژه، موشک های دوش پرتابی بود که در اختیار مبارزان فلسطینی قرار دارد. به نظر می رسد موشک های در اختیار این نیروها از گونه STRELA-۲M باشند که خود گونه ای ارتقاء یافته سری سام ۷ ساخت شوروی سابق محسوب می شود. این موشک از سیستم هدایت فروسرخ بهره برده و برد درگیری آن در حدود ۴ کیلومتر و سرعت آن در حدود ۵۰۰ متر بر ثانیه است. این موشک از سر جنگی به وزن ۱.۵ کیلوگرم بهره می برد.

اما نکته جالب درباره این موشک، قبضه و ماشه یا به نوعی بخش پرتاب کننده این موشک بود که در سیستم های دوش پرتاب از تیوب حاوی موشک جدا میشود و در زمان عملیات به آن وصل می شود. این بخش در موشک دیده شده در رژه، مربوط به سامانه چینی QW-۱۸ است. خود این موشک انداز چینی در سالهای اخیر و در جریان درگیرها در سوریه و لیبی، به این منطقه ارسال شده است. برخی منابع اطلاعاتی و رسانه ای اعتقاد دارند که حکام جنوب خلیج فارس خریدار و تهیه کننده اصلی آن برای برخی گروه های تروریستی مستقر در لیبی و سوریه هستند.

چنین سلاح مهمی، جلوی تجاوز بالگردها و پهپادهای مسلح اسرائیلی به منطقه سکونت مردم فلسطین را گرفته و اجازه نخواهد داد عملیات های شناسایی یا رزمی آنها به سادگی و بدون اضطراب ناشی از واکنش سلاح های پدافند هوایی فلسطینی ها، انجام شود که این سلاح اگرچه تاکنون مورد استفاده جدی قرار نگرفته، اما برای دوره ای که اسرائیلی ها بخواهند مقاومت همه جانبه مردم مناطقی چون غزه را آزمایش کنند، بسیار مفید خواهد بود.

 

پرواز پهپادهای غنیمتی از رژیم صهیونیستی

همچنین گردان‌های شهید عز الدین القسام در این مراسم تعدادی از پهپادهایی را که از رژیم صهیونیستی به غنیمت گرفته به پرواز در آورد. نکته مهم در خصوص پرواز این پهپادها آن بود که مقاومت فلسطین بدون در اختیار داشتن سامانه هدایت و کنترل این پرنده ها، توانسته آنها را مجددا به پرواز درآورد و طبیعتا چنین پرنده هایی می تواند در نقش شناسایی، تصویربرداری و حمل محموله های انفجاری مورد استفاده قرار بگیرد.

البته در این مراسم، پهپادهای دیگری نیز حضور داشتند که یکی از نمونه های معروف و پراستفاده فلسطینی ها، در حالی که نام حماس زیر بدنه آن درج شده بود، به پرواز درآمد. در کنار این دو نمونه، مدل پهپاد سنگین وزن و دوربردتر فلسطینی ها نیز حاضر بود که به دلایل مختلفی همچون احتمال خرابکاری صهیونیست ها و اطلاع از ویژگی های آن، روی کامیون مستقر شده و از میان جمعیت عبور کرد.

 

باز هم راکت حرف اول را می زند

آنچه در سالهای گذشته به تایید همه بازیگران و ناظران رسیده آن است که اسرائیلی ها که جز زبان زور را نمی فهمند، از هیچ چیز بیش از حملات و قدرت راکتی نیروهای مقاومت - چه در فلسطین و چه در لبنان- هراس ندارند و همین موضوع، نقش توسعه و افزایش تعداد راکت های تولید شده در مناطق مهمی چون غزه را بیش از پیش نشان می دهد بویژه آنکه پس از تجاوز ۲ روزه اسرائیل به خاک این منطقه در هفته های گذشته که با قدرت و حملات پرتعداد راکتی فلسطینی ها، سریعا منجر به عقب نشینی و آتش بس از سوی صهیونیست ها شد، مشخص شد علی‌رغم تشدید فشارها و محاصره جدی تر، همچنان امکان حملات پر تعداد و با برد و قدرت بیشتر به مناطق تحت اشغال اسرائیلی ها وجود دارد.

بر این اساس، نیروهای مقاومت فلسطین در رژه روز یکشنبه خود نیز با نمایش سلاح های راکتی که مشخص بود به علت اندازه آن، از برد و قدرت تخریب بالایی برخوردارند، بار دیگر این قدرت مهم خود را به نمایش عمومی گذاشت. بویژه آنکه این راکت ها روی خودرو نیز قرار گرفته و کاملا متحرک شده بود، لذا می تواند در هر وقعیتی، بلافاصله از محل اختفا خارج و پس از شلیک راکت های خود، به محل دیگری نقل مکان کند.

البته در کنار تجهیزات مذکور، سلاح های مربوط به پدافند هوایی همچون تیربارهای ۱۴.۵ م. م و تجهیزات انفرادی همچون دوربین های دید در شب و سامانه های ارتباطی نیز دیده می شد که نشان می دهد مقاومت فلسطین در سالهای اخیر تحولات بزرگی را در رزم انفرادی و جمعی خود ایجاد کرده و دیگر ایستادگی در مقابل متجاوزان صهیونیست، به سنگ و مواد آتش‌زا خلاصه نخواهد شد همچنانکه هیچکس تصور نمی کرد در هفته های گذشته، نتیجه حمله به یک منطقه کوچک، اصابت صدها راکت به شهرها و شهرک های اسرائیلی باشد.

همچنان که حماس در بیانیه اخیر تاکید کرد که همچون سدی مستحکم و با تمام قدرت در مقابل نقشه‌ ها و  توطئه های صهیونیستی و آمریکایی خواهد ایستاد، نمایش مقتدرانه و علنی بخشی از نیروهای مقاومت نیز نشان داد در ایامی که "معامله قرن" نقل محافل سیاسی و منطقه ای است، همچنان راهبرد "ترهبون" بهترین گزینه در برابر رژیمی وحشی و کودک کش است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار