در نشستی که در مورد وحدت حوزه و دانشگاه در اداره تبلیغات اسلامی مهریز برگزارشده بود، رئیس دانشگاه پیام نور مهریز، گفت: در امور فرهنگی به تعامل و همکاری حوزه علمیه نیازمندیم.
کد خبر: ۶۸۹۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰ 12 December 2018

نشستی در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه و نقش این دو مرکز در ارتقای مسائل فرهنگی شهرستان مهریز با حضور رئیس دانشگاه پیام نور، مسئول حوزه علمیه برادران و خواهران شهرستان مهریز و اصحاب رسانه در اداره تبلیغات اسلامی مهریز برگزار شد.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی مهریز در این نشست با اشاره به اهمیت فرهنگ عنوان کرد: اگر جامعه و اقشار و اصناف مختلف با علم و آگاهی اظهارنظر و عمل کنند بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.
حجت‌الاسلام متوسل افزود: برای آگاه‌سازی نسل چهارم بعد از انقلاب به هم‌افزایی تمامی نهادهای فرهنگی نیازمندیم  و باید اهمیت ارزش‌ها و مناسبت‌های ملی و مذهبی به آنان انتقال داده شود.
رئیس دانشگاه پیام نور مهریز نیز بابیان اینکه درزمینهٔ مسائل فرهنگی به تعامل و همکاری حوزه علمیه نیازمندیم  گفت: دانشگاه‌ها دچار انحطاط فرهنگی شده‌اند و یکی از معضلاتی که متأسفانه رنج‌آور است، نحوه برخورد دانشجویان با اساتید است. به‌طوری‌که ادب و احترام دانشجویان در برخورد با اساتید کمرنگ شده است.
مرتضی فلاح‌پور طزنجی بابیان اینکه معضلاتی مانند بدحجابی یا روابط خارج از عرف در دانشگاه پیام نور نداریم گفت: بالغ‌بر 500 دانشجو در این مرکز مشغول به تحصیل هستند و از این تعداد 420 نفر غیربومی و از خارج از استان در این مرکز تحصیل می‌کنند و طی نظرسنجی که از دانشجویان به‌عمل‌آمده است، اکثر دانشجویان از امکانات دانشگاه پیام نور مهریز راضی بوده‌اند.
وی با گرامیداشت روز دانشجو، بسیج دانشجویی را جوشیده از خود دانشگاه دانست و گفت: درزمینه های مختلف ازجمله مسائل فرهنگی با بسیج دانشجویی تعامل و همکاری داریم.
مسئول حوزه علمیه برادران مهریز در این نشست، با اشاره به بومی شدن مراکز علمیه سطح کشور و کاهش تعداد محصلین این مرکز گفت: طبق سیاست‌های حوزه علمیه، محصلین و طلبه‌های حوزه‌های مختلف در شهرستان‌های خود مشغول به تحصیل هستند و ازآنجایی‌که همه شهرستان‌های یزد، دارای حوزه علمیه هستند، موجب کاهش محصلین این مرکز شده است.
حجت‌الاسلام حسین زارع بیدکی بابیان اینکه در حال حاضر تنها 11 نفر در حوزه علمیه مهریز تحصیل می‌کنند ادامه داد: باید فرهنگ‌سازی شود و خانواده‌ها تنها به دانشگاه اهمیت ندهند و فرزندان درس‌خوان خود را برای حضور در حوزه نیز ترغیب کنند.
وی همچنین از کم‌لطفی مسئولین به حوزه انتقاد کرد و گفت: مسئولین امر به دانشگاه‌ها و ساخت‌وساز آن و تخصیص بودجه توجه  بیشتری می‌کنند ولی حوزه‌ها متأسفانه در حاشیه قرارگرفته‌اند.
در ادامه زهرا دهقانی زاده،عضو شورای شهر مهریز با ارائه گزارش عملکرد شورا درزمینهٔ برگزاری کلاس‌های مشاوره و طرح مسائل فرهنگی در پارک بانوان خاطرنشان کرد: قرار است یک دورهمی بزرگ در شب یلدا مانند سال گذشته برگزار شود و از کارشناسان مذهبی و متخصصان مشاوره و روان‌شناسی در جهت آگاه کردن خانواده‌ها برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و شبکه‌های مجازی دعوت کرده‌ایم تا در این مراسم حضور یابند.
رئیس حوزه علمیه خواهران با قدردانی از برگزاری جشن‌ها و جشنواره‌ها در سطح شهر عنوان کرد: ای‌کاش در مورد نحوه برگزاری مراسم‌ها و موضوعاتی مانند دور همی‌های مختلط  ازنظر کارشناسان مذهبی نیز استفاده شود.
عزت شهبازی هم‌چنین افزود: باوجود مبلغه ها و کارشناسان حوزه علمیه مهریز، چرا نهادهای مختلف در مراسم‌ها و کلاس‌های مختلف عقیدتی و فرهنگی، به‌جای بهره بردن از ظرفیت‌های شهرستان، از کارشناسان و مدرسان حوزه خارج از استان استفاده می‌کنند.
وی همچنین  آسیب زدایی از مراسم عزاداری‌های ایام محرم و صفر و تعزیه‌ها را بااهمیت دانست و گفت: آذین کردن خودروهایی که به‌عنوان تعزیه یا در کنار تعزیه‌ها به نمایش درمی‌آیند، اذهان مردم به‌ویژه جوانان را به سمت مسائل فرعی هدایت می‌کند.
مسئول روابط عمومی فرمانداری نیز با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام، اخلاق را نیمی از دین دانست و گفت: تهذیب نفس و ترویج اخلاق در بین گروه‌های مختلف مردم موجب رفع بسیاری از مشکلات فرهنگی می‌شود.
عباس حکایتی همچنین وضعیت فرهنگی شهرستان را نسبت به دیگر شهرهای کشور مطلوب عنوان کرد و گفت: رعایت حجاب و پوشش اسلامی و نیز برگزاری مراسم‌های متعدد مذهبی در سطح شهرستان نسبت به شهرهای دیگر مایه مباهات است و برای جلوگیری از بی‌اخلاقی‌ها نیاز به هم‌افزایی نهادها و ترجمان‌های مختلف شهرستان است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار