مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد؛
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: صدور پروانه شکار برای افراد متخلف محکوم و یا دارای پرونده مفتوح ممنوع شد.
کد خبر: ۶۸۹۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷ 11 December 2018

نیره پورملائی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد طی جوابیه‌ای به دغدغه‌های زیست محیطی مردم استان یزد در خصوص صدور مجوز پروانه شکار پرندگان پاسخ داد.
پورملائی گفت: در راستای بهره برداری پایدار و خردمندانه از پرندگان وحشی قابل شکار و صید و نیز کمک به جوامع محلی که معیشت آن‌ها وابسته به بهره برداری سنتی از حیات وحش است با هدف به کارگیری و بهره گیری از همکاری و مشارکت شکارچیان قانونمند در حفاظت از اجزای تنوع زیستی همراه با بهره برداری اصولی از آن ها، با رعایت کلیه قوانین و مقررات شکار و صید و لحاظ شرایطی نسبت به صدور پروانه شکار و صید فقط برای گونه‌های پرنده خشکی زی و غیر حمایت شده، در استان یزد اقداماتی به شرح ذیل انجام پذیرفت.
 هزینه پروانه شکار و صید به میزان قابل توجهی نسبت به سال‌های گذشته افزایش داده شد تا متقاضیان این بخش تعدیل شده و از فشار بر طبیعت و محیط زیست کاسته شود.
حدود ۲۰ درصد خاک استان یزد ممنوع شکار اعلام شد که شامل ۸ منطقه چهارگانه، ۷ منطقه شکار ممنوع، ۳ قرق اختصاصی مصوب و ۴ قرق اختصاصی پیشنهادی است.
پروانه فقط به افراد بومی و مقیم استان تخصیص یافت.
صدور پروانه شکار برای افراد متخلف محکوم و یا دارای پرونده مفتوح ممنوع اعلام شد.
فصل مجاز شکار صرفا دو ماه ،از اوایل آذز تا آخر دی، و دو روز پایانی هفته اعلام شد.
برای پرندگانی نظیر کبک و تیهو که فشار و تقاضای جامعه شکارچیان بر روی آن‌ها بیشتر از سایر پرندگان خشکی زی نظیر باقرقره‌ها و یا کبوتر چاهی است، نیز محدودیت تعداد در نظر گرفته شد. به طوری که اعلام شد تعداد مجاز شکار در هر روز ۴ قطعه پرنده می‌باشد که در این ۴ قطعه، حداکثر ۳ تیهو و ۱ قطعه کبک می‌تواند شکار شده باشد.
وی گفت: در مجموع تلاش اداره کل حفاظت محیط زیست استان، ایجاد یک تعادل و توازن مطلوب در بحث حفاظت و بهره برداری است لذا همانطور که فرصت بهره برداری معقولانه و قانونمند برای شکارچیان مجاز فراهم شده، از مردم شریف استان تقاضا داریم در صورت مشاهده تخلف و سوء استفاده برخی افراد ناآگاه و بعضا متخلف، مراتب را به فرمانده یگان محیط زیست با تلفن همراه ۰۹۱۳۳۵۹۶۹۴۷ اطلاع دهند همکاران حفاظت محیط زیست استان  ۲۴ ساعته آماده هستند تا وظایف قانونی خود را در ارتباط با حفاظت از طبیعت و جلوگیری از شکار غیرمجاز انجام دهند.
پورملائی  افزود: شایسته است ورود به هر موضوعی با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر آن موضوع و اقتضائات آن مبتنی بر دانایی و تخصص باشد و در این فرآیند، سیاست‌های فعلی محیط زیست در نظر گرفته شده و اهداف چند منظوره‌ای به منظور حفاظت و صیانت از ذخایر ژنتیکی توام با بهره برداری معقولانه لحاظ شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد:  در سال ۹۵ پروانه شکار کبک در استان ممنوع شده بود و متعاقب آن در سال ۹۶ به دلیل احتمال شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد طیور پروانه شکار پرنده در استان صادر نشد لذا این وقفه تقریبا دو ساله فرصت احیاء جمعیت پرنده‌ها را فراهم نموده و صدور پروانه شکار برای شکارچیان مجاز می‌تواند به بهره برداری معقولانه جمعیت پرنده‌های موجود منجر شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار