«دولت اساساً عقدی با اصلاح‌طلبان منعقد نکرد که بخواهد از آن عبور کند. یعنی در سال ۹۲، به قدری فرصت کم بود که اصلاح‌طلبان با دولت بر سر موضوعات خاص به ائتلاف نپرداختند و از این گذشته، روحانی برنامه ائتلافی نداشت.»

او همچنین اظهار می‌کند: ما اگر می‌دانستیم از جانب نیروهای تمامت‌خواه این همه سنگ پیش پای روحانی خواهد افتاد و از آن سو، دولت دست راستی مانند ترامپ بر سر کار خواهد آمد، شاید بهتر بود اساساً عطای انتخابات را به لقایش می‌بخشیدیم و سرنوشت اصلاحات را به دولت روحانی گره نمی‌زدیم. نه اینکه بخواهم، تنزه‌طلبی کنم اما خود دولت روحانی هم استعداد و ظرفیت کافی برای مقابله با معضلات داخلی نداشت. بنابراین ما به لحاظ اخلاقی هم نمی‌توانستیم وظیفه‌ای در قبال وی داشته باشیم.

** سوال اصلی از سعید حجاریان اینست که اگر روحانی با اصلاح‌طلبان و امثال خاتمی و تاجزاده و حجاریان و عارف عقد نکرده است پس با چه کسی در عقد بوده است؟!

از طرفی ما به آقای حجاریان می‌گوییم که عقد میان روحانی و چپ‌ها همان زمان که خاتمی در حمایت از رئیس‌جمهور لفظ «تَکرار می‌کنم» را به کار برد برای همیشه و بصورت دائم جاری شد.

یا همان زمان که رسول منتجب‌نیا تاکید کرد ما اصلاح‌طلبان «فدائیان روحانی» هستیم.

و ایضاً همان روزی که محمدرضا خاتمی در شب انتخابات دولت دوازدهم تصریح کرد: «ما تضمین روحانی هستیم.»

حجاریان همچنین فراموش کرده است روزهایی را که در دولت اول رئیس‌جمهور روحانی باد به غبغب می‌انداخت و می‌گفت: «معتقدم که ما بدلیلی جز روحانی نداریم. تنها بدیل ما روحانی است و باید تلاش کنیم او دوباره رای بیاورد.»[4]

آیا این حرف‌ها موید وظیفه اخلاقی حجاریان و سایر دوستان اصلاح‌طلب او در قبال روحانی نبود؟

این فرد همچنین نمی‌تواند به همین سادگی روزهایی را کتمان کند که می‌گفت: اصلاح‌طلبان باید از تجارب خودشان استفاده و به تداوم دولت آقای روحانی کمک کنند، باید بکوشند روحانی دوام آورد و بماند. ما در حال حاضر آلترناتیوی برای آقای روحانی نداریم. البته دولت هم باید اشکالات و کاستی‌های خودش را اصلاح کند و اگر لازم است حتی کابینه را هم ترمیم کند.

ما همچنین در خاتمه این صحبت‌های ابراهیم اصغرزاده را نیز به حجاریان و همفکران او یادآوری می‌کنیم که زمانی گفته بود: «شکست دولت نه تنها آقای روحانی که حتی اصلاح‌طلبان را هم دچار بحران و فروپاشی پشتوانه خواهد کرد.»[6]

گفتنیست حجاریان از طراحان پروژه «عبور از خاتمی» هم بوده است...

پروژه اصلاح‌طلبان برای «عبور از روحانی» پیش از این بارها توسط محافل تحلیلی کشور هشدار داده شده بود.

 

 

//مشرق