یزد - ایرنا - 6 باب استخر پرورش ماهی هرکدام به مساحت یک هزار مترمربع با ظرفیت تولید سالانه 200 تن ماهی تیلاپیا، روز دوشنبه همزمان در مرکز تحقیقات ماهیان آب‌شور کشور واقع در شهرستان بافق به بهره‌برداری رسید.
کد خبر: ۶۸۱۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۲ 19 November 2018

در حاشیه این مراسم سرپرست مدیریت امور شیلات و آبزیان استان یزد گفت: هم‌اکنون در این استخرها 30 تن ماهی آماده صید وجود دارد.
محمد زارع افزود: امروز همچنین مراسم ساخت نخستین مزرعه خصوصی تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا با حضور تعدادی از مسئولان کشوری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری یزد آغاز شد.
وی تصریح کرد: ظرفیت تکثیر این مجموعه سه میلیون قطعه بچه ماهی است و می‌تواند در سال 2 هزار تن ماهی تیلاپیا را نیز پرورش دهد.
سرپرست مدیریت امور شیلات یزد در ادامه با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری مرحله اول این طرح 60 میلیارد ریال است ، اظهار داشت: از چند ماه قبل با آزاد شدن پرورش این گونه آبزی در استان از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست ، درخواست سرمایه‌گذاری در بخش ساخت مراکز پرورش این نوع ماهی افزایش‌یافته است.
زارع خاطرنشان کرد: امروز جلسه کارگروه ماهی تیلاپیای استان با حضور تعدادی از مسئولان محلی و مدیران موسسه علوم شیلات ، معاونان سازمان شیلات ،قائم ‌مقام و معاون موسسه تحقیقات ، آموزش و ترویج کشور، نماینده محیط‌زیست استان و شرکت آب منطقه‌ای یزد برگزار شد.
ماهی تیلاپیا دومین ماهی تولیدی جهان پس از کپور ماهیان است که در بیش از 140 کشور مانند چین، فیلیپین ، تایلند ، عربستان ، مصر و آمریکا پرورش داده می‌شود.
در ایران ، این محصول عمدتاً به شکل وارداتی مصرف می‌شود ولی نخستین ایستگاه تحقیقات ماهیان آب‌شور کشور از اواخر دهه 60 کار خود را در راستای فرایند تکثیر و پرورش ماهیان سرد آبی و گرم آبی، فیله ماهی و ماهیان خاویاری در بافق آغاز کرد که بیشتر تمرکز آن بر تولید ماهی تیلاپیاست.
توان تولید و تکثیر سالانه 100 هزار قطعه بچه ماهی تیلاپیا در یزد اعلام شد که برای تولید 450 هزار قطعه برنامه‌ریزی‌شده است.
مرکز شهرستان 50 هزارنفری بافق در فاصله 110 کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار