فعالیت نخستین پویش (کمپین) انرژی صنایع کشور با هدف پیشبرد و ارتقای بهره وری انرژی، روز شنبه در محل فولاد آلیاژی ایران در یزد آغاز شد.
کد خبر: ۶۸۱۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶ 18 November 2018

مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران در این زمینه گفت: این مجموعه به عنوان اولین شرکت صنعتی، پیش برنده طرح ارتقاء فرهنگ بهره وری انرژی در کشور است و در قالب اجرای این طرح چهار تا 10 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد.
علیرضا چایچی در نشست آغاز این پویش افزود: فولاد آلیاژ ایران از 20 سال قبل با بهره گیری از توان بالای تکنولوژیکی و دانش فنی و با استفاده از توان و ساخت تکنولوژی های ایتالیا به عنوان معتبرترین شرکت تولید فولاد آلیاژی کشور آغاز بکار کرده است.
وی تصریح کرد: با تلاش های گسترده ای که طی این سالها انجام شده هم اکنون بالغ بر 500 هزار تن انواع مقاطع فولاد آلیاژی در اشکال مختلف برای جوابگویی به صنایع تخصصی همچون خودروسازی ، ابزار ، نفت و پتروشیمی و ریلی در حال تولید است.
مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران با بیان اینکه هدف گذاری این شرکت با اولویت صادرات همراه با برندسازی است ، خاطرنشان کرد: در همین راستا 15 تا 20 درصد تولیدات این شرکت به کشورهای صاحب صنعت از جمله به اتحادیه اروپا و ترکیه صادر می شود.
چایچی گفت: در کنار مسائل توسعه محصول و بازار ، فولاد آلیاژی ایران همواره رویکرد مثبتی در کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی داشته به همین دلیل استفاده از پساب در فضای سبز ، استفاده از آبیاری قطره ای و پروژه ارتقاء فرهنگ انرژی را با همکاری سازمان توسعه صنعتی ملل متحد ( یونیدو) دنبال کرده است.
به گفته وی در این راستا برنامه ارتقاء فرهنگ انرژی در واحد فولاد سازی بــا تمرکز بر کوره‌های قوس الکتریکی که بیش از 70 درصد انرژی الکتریکی کل کارخانه را به خود اختصاص می‌دهند، اجرا شده و از امروز نخستین کمپین انرژی صنایع کشور در فولاد آلیاژی ایران - یزد با هدف پیشبرد و ارتقای بهره وری انرژی آغاز بکار کرد.
در این ادامه این جلسه، هماهنگ‌کننده ملی بــرنامه بهره‌وری انرژی در صنایع کلیدی ایران نیـز گفت: سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) که هدفش توسعه صنعتی پایدار با نگاه جامع نگر است، برای اولین بار با هدف اجرای پایلوت ارتقای فرهنگ انرژی و کارزار اطلاع‌رسانی در صنعت، این پروژه را در شرکت فولاد آلیاژی ایران (بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده فولادآلیاژی خاورمیانه) آغاز کرد.
نسیم شکاری افزود: پیش‌بینی می‌شود با اجــرای کــامل برنامه ارتقـــای فرهنگ انــرژی،پنج درصد صرفه‌جویی انرژی در مدت 6 ماه در این کارخانه محقق شود.
وی خاطرنشان کرد: این برنامه با کمک مالی صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی (gef)، مشترکا توسط سازمان ملل متحد(UNIDO)، در راستای بخشی از وظایف این سازمان و همگام با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد برای مقابله با تغییرات آب و هوایی از طریق بهره‌وری و صرفه‌جویی انرژی در صنایع بزرگ کشور (IFCO) به‌عنوان همکار ملی پروژه از سال 2012 تا 2018 در کشور اجرا شد.
نماینده یونیدو با اشاره به اینکه ایران جزو کشورهای بزرگ تولید کننده گازهای گلخانه ای است ، اظهار داشت: وظیفه ما در بخش صنعت این است که با نگاه ویژه و اصلاح الگوی مصرف از طریق مختلف در حد توان این رقم را کاهش دهیم و در بخش فولاد بالغ بر 25 درصد پتانسیل صرفه جویی وجود داشته که نسبت به دیگر صنایع از وضعیت مطلوبتری برخوردار است.
هماهنگ کننده ملی برنامه بهره وری انرژی در سازمان یونیدو، انجام این پروژه در شرکت فولادآلیاژی ایران را به عنوان اولین پروژه در سطح ایران معرفی کرد و گفت: هزینه اجرای پروژه پایلوت ارتقاء فرهنگ صرفه جویی در انرژی برای شرکت فولادآلیاژی است و در این مدت 715 گیگابایت معادل 72 میلیون مترمکعب گاز در مصرف انرژی ، صرفه جویی شده است.
شکاری یادآور شد: 14 درصد هزینه های ما صرف راهکارهای کم هزینه و بی هزینه می شود ولی با 18 درصد هزینه ها ، 44درصد نتیجه مثبت گرفته ایم.
در این جلسه مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان یزد هم گفت: یزد با 70 درصد مصرف برق در بخش صنعت ، یک استان صنعتی است که در سال 96 ، قسمت عمده آن شامل سه هزار و 600 گیگاوات در صنایع فولاد بوده است.
محمدحسن صباغ زادگان افزود: اگر در قالب چنین برنامه هایی تنها 10 درصد در مصرف انرژی الکتریکی فولاد استان صرفه جویی شود علاوه بر صرفه جویی برق به مقدار 75 میلیون لیتر آب در سال معادل مصرف 210 خانوار ایرانی و نیز میزان 90 میلیون مترمکعب گاز معادل مصرف سالانه 30 هزار خانوار ایرانی ، صرفه جویی خواهد شد.
در بخش دیگر این جلسه مدیرعامل آب منطقه ای یزد اظهار داشت: در راستای مشخص شدن سهمیه هر بخش و سهم آنها در کاهش مصرف ، کارگروه سازگاری با کم آبی در استان ها ایجاد شد .
محمدمهدی جوادیان زاده افزود: در این خصوص طرحی در استان یزد با عنوان مدیریت 100 درصد برای کاهش 50 درصد مصرف آب بخش کشاورزی ، 30 درصد آب صنعت و 20 درصد آب شرب طراحی و در حال اجراست.
وی ادامه داد: یکی دیگر از طرحها ، طرح سپاس آب است که قرار است در قالب آن ضمن معرفی بهترین مصرف کنندگان آب در بخش های مختلف ، از روش های آنها نیز به عنوان الگو ، استفاده شود که امیدوارم طرح شرکت فولاد آلیاژی بتواند در سایر صنایع فولادی نیز مدنظر قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت گاز استان هم با بیان اهداف این شرکت در حفظ محیط زیست و توسعه انرژی پاک است گفت: در گاز شهری و روستایی به موفقیت های چشمگیری رسیده ایم ولی در صنایع هنوز به اهداف مدنظر نرسیده ایم.
علی اکبر میدانشاهی افزود: برنامه شرکت گاز این بود تا صنایع استان تا پایان امسال از این انرژی برخوردار شوند ولی به دلایلی این کار با مشکلاتی مواجه شده که امیدواریم در راستای کاهش آلایندگی ها این اتفاق در سالهای آینده بیفتد.
شرکت فولاد آلیاژی ایران بزرگترین تولید کننده انواع فولاد آلیاژی در ایران و خاورمیانه است که در سال 1378 به بهره برداری رسید.
محصولات این شرکت در صنایع هوافضا، نفت و پتروشیمی ، نیروگاه ها، ابزارسازی ، لوازم پزشکی و جراحی، خودروسازی ، ماشین سازی و سایر صنایع ویژه، کاربرد دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار