به دنبال اجرای طرح ارتقاء آگاهی و فرهنگ‌ بهره‌وری انرژی در شرکت فولاد آلیاژی ایران به عنوان بزرگترین تولید کننده انواع فولاد آلیاژی در ایران و خاورمیانه و یکی از مدرنترین کارخانه‏‌های تولید فولاد آلیاژی دنیا در استان یزد به صورت پایلوت، جشن افتتاح کمپین ارتقاء فرهنگ بهره ‎‎ وری انرژی در این شرکت برگزار شد.
کد خبر: ۶۸۱۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳ 18 November 2018

«نسیم شکاری» مدیر هماهنگ کننده این طرح ملی در سازمان توسعه صنعتی ملل متحد ( UNIDO ) در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح «بهره‌وری انرژی در صنایع انرژی ‎ بر ایران» با حمایت مالی تسهیلات محیط زیست جهانی( GEF )، در شاخه «تغییرات آب و هوایی» و توسط سازمان توسعه صنعتی ملل متحد ( UNIDO ) به عنوان کارگزار اجرایی GEF در ایران و در راستای بخشی از وظایف این سازمان و همگام با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد برای مقابله با تغییرات آب و هوایی از طریق ارتقاء بهره وری انرژی در صنایع بزرگ کشور از آگوست ۲۰۱۲ آغاز به کار کرده و به مدت شش سال ادامه دارد.

به گفته وی، هدف اصلی این طرح که شرکت بهینه سازی مصرف سوخت نیز به عنوان همکار اجرایی دولتی در آن همکاری دارد، پیشبرد و ارتقای بهره‌وری انرژی در پنج صنعت کلیدی کشور(آهن و فولاد، پتروشیمی، پالایش نفت، سیمان و آجر) با توسعه یک چارچوب ملی برای استانداردهای سیستم مدیریت انرژی، کمک به ظرفیت‌سازی از طریق آموزش، مطالعات محک‌زنی انرژی و شناساندن فناوری‏های بر‌تر به صنایع است.

شکاری افزود: یکی از فعالیت‏های این طرح، ارتقاء آگاهی و فرهنگ‌ بهره‌وری انرژی از طریق به اشتراک گذاشتن تجربه‌های موفق بین‌المللی، مطالعات موردی برگزیده و معرفی بهترین فن‌آوری‌های در دسترس، از طریق وب‌سایت طرح و سایر ابزارهای فرهنگ‌سازی از جمله برگزاری سمینار، انتشار کتابچه، پوستر و بروشورهای آموزشی است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای تحقق اهداف فوق و پس از برگزاری جلسات توجیهی اولیه و جلب موافقت طرفین، شرکت فولادآلیاژی ایران در یزد به عنوان پایلوت طرح ارتقاء فرهنگ بهره وری انرژی انتخاب شد.

مدیر هماهنگ کننده این طرح ملی در سازمان توسعه صنعتی ملل متحد ( UNIDO ) تصریح کرد: در این پایلوت سه راهکار فرهنگ‏سازی به صورت همزمان پیگیری می ‎ شود که شامل کارزار اطلاع‏رسانی عمومی در کارخانه جهت حساس کردن تمام کارکنان به موضوع بهره ‎ وری انرژی، ارتقا مهارت ‎ های ارتباطی مدیران و اپراتورهای کوره‏های قوس الکتریکی جهت توجه بیشتر به مساله انرژی و نهایتاً کاهش مصرف انرژی در کوره قوس شماره 3 به صورت آزمایشی برای بسط در تمام شرکت و ارائه الگویی به تمام کشور برای ترویج آن است.

وی با بیان این که کارزار اطلاع‏رسانی عمومی در کارخانه در قالب برگزاری کمپین بر پایه نقشه راه‏ها و موارد اجرا شده در کشورهای دیگر و به مدت یک هفته با به کارگیری ظرفیت ‌ های داخل وخارج شرکت برای در کانون توجه قرار گرفتن موضوع بهره‏وری انرژی اجرا می ‎ شود، ابراز امیدواری کرد که این کمپین نه تنها در عملیات صنعتی بلکه در خانواده‏‏های پرسنل فولاد آلیاژی ایران در مورد مدیریت بهینه انرژی نهادینه شود.

وی اظهار کرد: شرکت فولاد آلیاژی ایران از بهترین ‎‎ های صنایع فولادی کشور است که روند کاهشی شاخص ‎‎ های عملکردی انرژی در آن طی سال ‎‎ های گذشته، بیانگر رویکرد مثبت مدیریت ارشد این مجموعه به ارتقای بهره‏‏ورزی انرژی در این بخش است.

شکاری با بیان این که 80 تا 85 درصد از انرژی الکتریکی این شرکت در بخش کوره ‎ های قوس الکتریکی مصرف می ‎‎ شود، بیان کرد: در راستای تحقق ارتقای مهارت‏‏های ارتباطی مدیران و اپراتورهای کوره‏های قوس الکتریکی، کارگاه آموزشی برای هر دو این گروه هدف برگزار و با تکیه بر روش بازاریابی اجتماعی جامعه محور سه شیفت از کارکنان کوره قوس شماره 3، پس از شرکت در یک دوره آموزشی یک روزه، اطلاعات مورد نیاز برای تغییر برخی از رفتارهایشان به منظور کاهش مصرف انرژی دریافت کردند و به صورت مداوم به آن‏ها بازخورد ارائه می‏شود تا تعهد آنها به کاهش مصرف انرژی تقویت شود.

«علیرضا چایچی» مدیر عامل شرکت فولاد آلیاژی ایران نیز در جمع اهالی رسانه ضمن ابراز خرسندی از میزبانی امروز این شرکت از مدیران بخش انرژی استان، اظهار کرد: فولاد آلیاژی به عنوان اولین شرکت اجرای طرح ارتقای فرهنگ بهره ‎‎ وری انرژی سعی دارد با برگزاری این کمپین انرژی دغدغه صرفه‏‏جویی از این سرمایه ملی را به تمام جامعه گوشزد کند و طی 5 روز برگزاری این کمپین، مدیریت بهینه انرژی را از محیط خانواده صنعت فولاد آلیاژی به سوی خانواده ‎‎ های پرسنل نیز سوق دهد.

وی با بیان این که در این طرح صرفه ‎‎ جویی 4 تا 10 درصدی مصرف انرژی دنبال می‏شود، خاطرنشان کرد: این طرح طی چهار ماه گذشته در شرکت عملیاتی شده ولی با توجه به زمانبر بودن فرهنگ ‎‎ سازی در این زمینه پیش ‎‎ بینی می ‎‎ شود اهداف طرح در افق 1.5 تا 2 ساله محقق شود.

«محمد حسن صباغ زادگان» مدیر عامل برق منطقه ‏ای استان یزد نیز در این مراسم با اشاره به رویکرد کاهش 10 درصدی مصرف انرژی الکتریکی در این کمپین، تصریح کرد: این کاهش مصرف قطعاً صرفه جویی در مصرف آب و سوخت و بهبود محیط زیست را نیز رقم خواهد زد.

وی با اشاره به مصرف 70 درصد برق استان در بخش صنعت یزد، میزان مصرف صنایع فولاد استان در سال گذشته را 3600 گیگاوات ساعت خواند و گفت: با صرفه جویی 10 درصدی مصرف برق صنایع فولاد استان 360 گیگاوات ساعت صرفه‏‏جویی مصرف برق در استان صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: اگر براساس آمارها به ازای هرگیلو وات ساعت برق تولیدی، 0.21 لیتر آب و 0.25 مترمکعب گاز مصرف و 700 گرم گازهای آلاینده تولید شود، با صرفه‏‏جویی 10 درصدی مصرف برق تنها صنایع فولاد استان و نیل به اهداف طرح در این بخش در مجموع 75.6 میلیون لیتر آب معادل مصرف سالیانه 210 خانوار ایرانی و 90 میلیون مترمکعب سوخت(گاز) معادل مصرف سالیانه 30 هزار خانوار ایرانی صرفه ‎‎ جویی و از تولید جمعاً 252 هزار تن گازهای آلاینده جلوگیری خواهد شد.

«علی اکبر میدان شاهی» مدیر عامل شرکت گاز استان هم با اشاره به سهم 75 درصدی انرژی گاز در سبد انرژی خانوارهای ایرانی، رسالت این دستگاه خدمات رسان را مثبت ارزیابی کرد.

وی با بیان این که در حال حاضر تمام شهرها و 85 درصد از روستاهای واجد شرایط استان از نعمت گاز بهره‏‏مند هستند، گفت: متاسفانه در بخش صنعت به اهداف پیش ‎‎ بینی شده دست نیافتهایم ولی در برنامه امسال شرکت گاز برخوداری تمام صنایع استان از این نعمت خدادادی مدنظر است.

مدیان شاهی به سوبسید 240 میلیون تومانی دولت به بخش صنعت برای اجرای طرح بهره ‎‎ مندی از گاز اشاره و خواستار اهتمام بیشتر صنایع در این خصوص شد.

«محمد مهدی جوادیان زاده» مدیر عامل شرکت آب منطقه ‎‎ ای یزد نیز در این مراسم با اشاره به سهم 85 درصد بخش کشاورزی، هفت درصدی صنعت و هشت درصدی مصارف شرب و بهداشت از مجموع آب مصرفی در استان، از اجرای طرح 100درصد صرفه‏‏جویی آب در استان در بازه زمانی 5 ساله براساس برنامه سازگاری با کم آبی خبر داد.

وی افزود: براساس این طرح 50 درصد از آب مصرفی بخش کشاورزی، 30 درصد در بخش شرب و بهداشت و 20 درصد از آب بخش صنعت در استان تا افق 1400 صرفه ‎‎ جویی خواهد شد که البته صرفه ‎‎ جویی بخش صنعت با بازچانی در همین بخش استفاده خواهد شد.

جوادیان ‎‎ زاده با بیان این که در سال ‎‎ های اخیر تنها مردم را به مشکل کم آبی هشدار داده ‎‎ ایم ولی راهکاری برای مواجه با آن ارائه نکرده‏‏ایم، از اجرای طرح سپاس آب برای تجلیل از بهترین الگوهای صرفه جویی در مصرف آب در بخش های کشاوری، صنعت و شرب و بهداشت خبر داد و گفت: الگوی مصرف برترین ‎‎ های ملی در جامعه ترویج داده خواهد شد.

لازم به یاداورب است؛ در ایران معمول‏ترین رویکرد به کاهش مصرف انرژی، تغییرات تکنولوژیکی است به طوری که همیشه گمان بر این است که در صورتی که تجهیزات و تکنولوژی‏ها ارتقاء پیدا کنند، مصرف انرژی کاهش می‏یابد.

البته هرچند در بسیاری از موارد تغییرات تکنولوژیک، مصرف انرژی را که مربوط به دستگاه ‌ های فرسوده یا تکنولوژی ‌ های قدیمی است کاهش می‏دهد اما تغییر تکنولوژی و تجهیزات بسیار پرهزینه است و در بسیاری از موارد مشکل در تجهیزات نیست، بلکه در بهره‏‏برداری ضعیف از تجهیزات و تکنولوژی های موجود است که در این موارد با بهبود عملکرد اپراتورها و تنظیمات درست یک تجهیز می توان میزان قابل توجهی صرفه‏جویی در مصرف انرژی ایجاد کرد.

برای مثال بررسی ها نشان می ‎ دهد ارائه یک بازخورد ساده از میزان مصرف انرژی که فرد مسئول آن است و کمی راهنمایی در خصوص راهکارهای ساده کاهش مصرف، می تواند تاثیر چشمگیری در کاهش مصرف انرژی مرتبط با فعالیت هر اپراتور و در مجموع بهینه سازی مصرف انرژی کل شرکت داشته باشد.

مطالعات نشان می‏دهد تغییرات کوچک در رفتار افراد می‏تواند اثرات مثبت بسیار بزرگ و مداومی در کاهش مصرف انرژی داشته باشد، به شرط این که به افراد آگاهی و اطلاعات کافی داده شود. در عین حال باید به خاطر داشت که در صورتی که افراد را در مسیر درستی هدایت کنیم و آنها را در راه بهره‏وری انرژی تشویق کنیم و رفتارهای درست آنها را تقویت کنیم، می‏توانیم منتظر نتایج مثبت قابل توجهی باشیم.

مطالعات جهانی در بخش ساختمان های خانگی و تجاری و حمل و نقل نشان می‏‏دهد به کار بردن راهکارهای آگاهی رسانی و تغییر فرهنگ، که غالباً بی هزینه یا کم هزینه هستند، حداقل سه درصد و حداکثر 15 درصد منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی می شوند. البته مطالعاتی وجود دارد که کاهش مصرف انرژی را تا 50 درصد هم نشان داده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار