مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد، با اشاره به این‌که بهره‌برداری بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در بیشتر دشت‌های این استان منجر به کسری مخازن و افت شدید سطح آب در سفره‌های آب زیرزمینی شده، گفت: پمپاژ بی‌رویه مهمترین عامل در تشدید فرونشست و فروچاله است .
کد خبر: ۶۸۱۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶ 18 November 2018

«محمدمهدی جوادیان‌زاده» با بیان این‌که بهره‌برداری بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در بیشتر دشت‌های این استان منجر به کسری مخازن و افت شدید سطح آب در سفره‌های آب زیرزمینی شده است، اظهار کرد: وقوع فروچاله و یا فرونشست از جمله آثار و تبعات این موضوع است .

وی با اشاره به این‌که کاهش بلندمدت سطح آب زیرزمینی در اثر پمپاژ از آبخوان‌های دارای لایه‌های سلیت و رس نیمه تحکیم، اتفاق می‌افتد، افزود: این اقدام می‌تواند منجر به تخلیه آب از خلل و فرج لایه‌های زیرسطحی زمین گردد که به صورت فرونشست زمین ظاهر می‌شود .

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد، با بیان این‌که در برخی از سازنده‌های آهکی و مشابه آن افت شدید سطح آب زیرزمینی باعث وقوع فروچاله در سطح زمین می‌شود، گفت: با توجه به این‌که فروچاله که از دیگر پیامدهای منفی بهره برداری بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی می‌باشد در حال حاضر دشت یزد- اردکان از جمله دشت‌ ‎ های شاخص استان است که با فرونشست قابل توجه زمین در سال‌های اخیر روبه رو بوده است .

وی دشت ابرکوه با تعداد 36 مورد فروچاله و منطقه شمش- بهادران را از دشت‌های مطرح استان در زمینه فرونشست زمین برشمرد و تصریح کرد: این موضوع باعث شده دشت‌های «ممنوعه بحرانی» کشور در خصوص بهره برداری از منابع آب زیر زمینی مشخص شوند .

جوادیان‌زاده با اشاره به این‌که اکنون اغلب نقاط استان به دلیل افت سطح آب زیرزمینی با احتمال وقوع چنین رخدادهایی مواجه هستند، خاطرنشان کرد: بخش‌های مرکزی و غربی استان به دلیل ویژگی‌های خاص زمین شناسی و میزان کسری مخازن آن‌ها از پتانسیل بیشتری برخوردار هستند .

وی کاهش نزولات جوی و افزایش دوره های خشکسالی را عوامل موثر در کاهش تغذیه و ورودی آب‌های زیرزمینی عنوان و خاطرنشان کرد: براساس نظر متخصصان بهره برداری و پمپاژ بی رویه مهمترین عامل در تشدید فرونشست و فروچاله است .

این مسئول در پایان گفت: اقدام موثر و شاخص در جهت جلوگيري از شدت وقوع فرونشست و فروچاله، مديريت و كنترل برداشت از آبهاي زيرزميني و توقف افت سطح آب زيرزميني مي باشد كه اين موضوع به عزم جدي و همگاني در تغيير الگوهاي فعلي مصرف و بهينه سازي مصارف آب در بخش هاي شرب، صنعت و كشاورزي نیاز دارد .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار