کویرشناس ایرانی:
کنشگر محیط زیست و کویرشناس ایرانی در شب فرهنگ همزیستی با آب با بیان اینکه ایران در حال فرو رفتن است؛ عنوان کرد: نشست 15 تا 25 سانتی متری دشت میبد و اردکان نمونه بارز و قابل مشاهده ای از نشست زمین در سراسر ایران است که شرایط بحرانی را برای کشور پدید خواهد آورد.
کد خبر: ۶۸۰۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴ 17 November 2018

به گزارش تابناک یزد؛ محمد درویش کنشگر محیط زیست و کویرشناس ایرانی در نشست آبان ماه سلسله نشست های ماهانه شب های فرهنگی یزد که با عنوان "شب فرهنگ همزیستی با آب" با همت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری در سالن شهید عباسپور برق منطقه ای برگزار شد؛ ضمن تشریح شرایط اقلیمی یزد، بیان داشت: مردم یزد همواره در تاریخ بهترین مردم بوده اند که توانستند در شرایط کویری زندگی مطلوبی را برای خود بسازند. این مردم همچنان نیز حرف های بسیاری را در ژرفای فرهنگ برای گفتن دارند. چشم 82 میلیون ایرانی به سخت کوشی و درایت یزدی ها دوخته شده است.
وی با اشاره به جریانات آبی منطقه عنوان کرد: هم اکنون هندی ها، افغان ها و ترک ها با مهار رودهای منتهی به ایران نفس آبی تمامی استان های این کشور را به شماره انداخته اند.
مدیر بخش سیاست محیط زیست در شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی در ادامه افزود: سدهای بزرگی که بر فرات ساخته شد هم اکنون یکی از جدی ترین تهدیدهای آبی برای کشور ما بوده که جامعه جهانی باید نسبت به آن پاسخگو باشد. سدی هایی که ساخته شدنش بسیار هزینه بر و دشوار بود اما علیرغم پیگیری های صورت گرفته این مهم تحقق پیدا کرد تا شرایط آبی را برای ما به اما و اگر وا دارد.
درویش با اشاره به گسترش پدیده نشست زمین در ایران، عنوان کرد: فرونشست زمین به اندازه چهار میلی متر، شرایط بحرانی غیرقابل جبرانی را ایجاد می کند به عبارتی شرایط بحرانی که نشست زمین برای کشور پدید خواهد آورد بین 40 تا 70 هزار سال طول می کشد تا جبران شود. این نشست ها در دشت های مختلفی از کشور مشاهده شده است که در استان یزد نشست 15 تا 25 سانتی متری دشت میبد و اردکان نمونه بارز و قابل مشاهده این مهم می باشد.
این کویرشناس ایرانی با بیان اینکه ایران در حال فرو رفتن است، اظهار داشت: فرونشست ایران یعنی پایان تمامی مجاهدت ها و تلاش هایی که این مردم در طول تاریخ کشیده اند تا این فرهنگ و تمدن را بنا نهند. باید باورکنیم که ما امانت دار شایسته ای نبودیم.
کنشگر محیط زیست با بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هرگونه جانوری که از زمین حذف شود، سه تا پنج میلیون سال زمان لازم است تا دوباره احیا شود؛ بیان داشت: ما در این دیار وارث گونه های ارزشمند بسیاری بودیم که دیگر چیزی از آن باقی نمانده است.
وی در ادامه با تشریح نقش حفاظت از محیط زیست و چرخه آن که منجر به حفظ سلامت انسان و بقای زندگی بشر می شود؛ عنوان کرد: در شرایطی که با بحران اقتصادی روبرو هستیم، نباید سرمایه ها صرف نابودی گونه های با ارزش شود. در این چرخه که منجر به تولید غذای سالم می شود دیگر شاهد رشد انواع سرطان نخواهیم بود. ما می بایست حال آب و خاکمان را خوب نگه می داشتیم تا مجبور نباشیم سالیانه میلیاردها دلار صرف واردات داروهای درمان سرطان و سایر بیماری های دیگر کنیم.
درویش در ادامه با بیان اینکه کسی مخالف تامین آب شرب مردم و انتقال آب از دریا به کشور نیست؛ گفت: مصرف سالانه آب کشور 88 تا 100 میلیارد مترمکعب است. آب شرب مورد نیاز جمعیت 80 میلیون ایرانی حدود هشت میلیارد متر مکعب یعنی برابر هشت تا 10 درصد آب قابل برداشت است. تامین آب شرب همیشه در اولویت نخست حکومت ها است و باید بپذیریم که واقعا نیاز به تامین آب داریم تا بر کابوس تشنگی غلبه کنیم. نتوانسته ایم چیدمان توسعه را به نحوی طراحی کنیم که نشان دهیم قدر قطره قطره آب را در این سرزمین می دانیم.
گفتنی است در شب فرهنگ همزیستی با آب مجتبی فرهمند شهردار یزد، محمدحسین پاپلی یزدی چهره شناس فرهنگی یزد و نویسنده کتاب شازده حمام، محمد درویش کنشگر محیط زیست و کویرشناس ایرانی، علی اصغر سمسار یزدی دکترای عمران با گرایش آب و محمدمهدی جوادیان زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد سخنرانی و در پنل تخصصی این نشست شرکت کردند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار