برای تقویت سفره‌های آب زیرزمینی
فرماندار ابرکوه گفت: برای تقویت منابع سفره‌های زیرزمینی ، طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی این شهرستان از روز شنبه به مدت یک ماه با همکاری بهره‌برداران و نهادهای مختلف منطقه آغاز شد.
کد خبر: ۶۸۰۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲ 17 November 2018

محمدکاظمی افزود: نخستین مرحله خاموشی 648 حلقه چاه کشاورزی از شنبه 26 آبان با قطع برق این منابع آبی شروع شد.
رئیس شورای حفاظت منابع آب ابرکوه اظهار داشت : این طرح بر اساس مصوبه بیست و هفتمین نشست شورای حفاظت منابع آب و با توجه به شرایط کم‌آبی و تبعات 2 دهه خشکسالی اجرا می‌شود.
وی با اشاره به مصوبه شورای حفاظت منابع آب ، یادآور شد: قطع برق چاه‌های کشاورزی در این شهرستان در 2 دوره زمانی ، از 26 آبان تا 26 آذر و از 11 دی تا 11 بهمن اجرا خواهد شد.
کاظمی نسب بابیان اینکه 66 سانتیمتر سطح آب‌های زیرزمینی دشت ابرکوه دچار افت شد، ادامه داد: در سال زراعی 97 - 96 با خاموشی زمستانی چاه‌های کشاورزی این شهرستان 16.7میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شد.
رئیس شورای حفاظت منابع آب ابرکوه بابیان اینکه این طرح بهترین موقع برای تقویت سفره‌های آب زیرزمینی است تصریح کرد: برداشت‌های بی‌رویه و غیراصولی از منابع آب زیرزمینی در کنار خشکسالی‌های پیاپی، موجب افت شدید سطح آب زیرزمینی منطقه شده است .
فرماندار ابرکوه خاطرنشان کرد: ابرکوه با تداوم 2دهه خشکسالی، کم‌آبی و نیز افت سطح منابع آب‌های زیرزمینی روبه‌روست که باید همه مردم خصوصاً کشاورزان در بهره‌وری آب تلاش مضاعفی داشته باشند.
کاظمی نسب یادآور شد : مدیریت مصرف آب کشاورزی از سال 93 با اجرای طرح‌های آبیاری نوین و تغییر الگوی کشت و در سال 95 با اجرای طرح خاموشی 30 روزه و 45 روزه چاه‌های کشاورزی و نصب سامانه کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها در دستور کار قرار گرفت.
وی با اعلام موفقیت این طرح در مدیریت منابع آب شهرستان افزود: به دلیل تبعات خشکسالی ، ایجاد 36 فرو چاله‌ و خشک شدن قنات‌ها، دشت ابرکوه از دشت‌های ممنوعه کشور بوده و مدیریت آب‌های زیرزمینی در این شهرستان اجتناب‌ناپذیر است.
فرماندار ابرکوه اضافه کرد: کاهش بارندگی و روند فزاینده افت سطح آب‌های زیرزمینی باعث شده در کنار کم‌آبی، هجوم آب‌های شور از کفه ابرکوه به سمت آبخوان‌ها آغاز شود که شوری و تلخی آب چاه‌های کشاورزی را دوچندان کرده است.
کاظمی نسب تصریح کرد: با توجه به تداوم کم‌آبی، کشاورزان بهره‌وری بهتر از آب را باید مدنظر داشته باشند و با تغییر الگوی کشت، کشت محصول کم آبخواه و اجرای طرح‌های آبیاری نوین ، منابع آب را مدیریت کنند.
وی اضافه کرد: با نصب کنتورهای هوشمند استحصال آب از پنج هزار و 300 لیتر در ثانیه در سال 1394هم‌اکنون به سه هزار و 500 لیتر در ثانیه رسیده است.
رئیس اداره منابع آب ابرکوه نیز گفت: کشاورزان با نصب کنتور هوشمند و خاموشی چاه‌های کشاورزی همکاری خوبی در مدیریت برداشت آب داشته‌اند.
محمدعلی شرافت ادامه داد: یکی از راهکارهای مدیریت منابع آب، نصب سامانه‌های حجمی هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی است که این طرح با همکاری مدیریت توزیع برق ابرکوه و مشارکت کشاورزان از سال 1393 آغازشده است .
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون برای استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی با حمایت و کمک‌های بلاعوض دولت سه هزار و 400 هکتار از باغ‌ها و اراضی زراعی این شهرستان در سال‌های گذشته به سیستم آبیاری نوین تجهیز شد.
مهدی غیب الهی ادامه داد: جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه و هدر رفت آب و افزایش راندمان تولید در واحد سطح در بخش کشاورزی از مزایای اجرای این طرح‌ها بوده است.
وی کاهش سطح کشت محصول کشاورزی پر آبخواه تا30 درصد، اجرای 54 طرح آبیاری نوین در 500 هکتار در سال زراعی جاری، پرداخت تسهیلات بلاعوض به متقاضیان کشت محصول زعفران را ازجمله اقداماتی دانست که برای مدیریت مصرف آب انجام‌شده است .
35 درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی ، دامداری و دام‌پروری است و هفت هزار و 500 خانوار از این طریق امرارمعاش می‌کنند.
سطح زیر کشت محصول زراعی و باغی شهرستان ابرکوه 15 هزار هکتار است که سالانه 190 هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید می‌شود.
منابع آبی ابرکوه از حوزه آبریز شمال استان فارس تغذیه می شود.
مرکز شهرستان 53 هزارنفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار