معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش یزد:
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد گفت: شاخص سواد در شهرستان اردکان 96.3 درصد است.
کد خبر: ۶۷۹۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ 14 November 2018

مرآت امین‌الرعایا در نشست آموزش‌وپرورش شهرستان اردکان با اشاره به اقدامات صورت گرفته درزمینهٔ کاهش نرخ بی‌سوادی در کشور، گفت: امسال نیز جمهوری اسلامی ایران موفق شده است تا جایزه یونسکو درزمینهٔ آموزش و سوادآموزی را کسب کند.

وی افزود: این جایزه به خاطر آموزش مهارت‌های ACDL در کنار سوادآموزی به کشور ما تعلق گرفت و به‌عنوان یکی از طرح‌های برتر در دنیا انتخاب شد؛ اما بسیاری از کشورها در این زمینه از ما جلوتر هستند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد تأکید کرد: این طرح در استان یزد نیز به‌عنوان پایلوت انجام‌شده است و ۹۰ درصد از کلاس‌های سوادآموزی دوره انتقال ما این دوره را به مدت ۶۰ ساعت می‌گذرانند که این طرح موجب علاقه‌مندی بیشتر سوادآموزان برای شرکت در کلاس‌ها شده است.

وی اظهار داشت: طرح نماز با عنوان «نماز، کلید بهشت» یکی دیگر از طرح‌هایی است که در سوادآموزی کشور در حال اجراست که در این طرح بخشی از کلاس به آموزش اذکار و صحیح خوانی نماز پرداخته می‌شود.

امین‌الرعایا در ادامه با اشاره به رشد جمعیت در شهرستان اردکان، گفت: طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت ۱۰ تا ۴۹ ساله این شهرستان ۶۲ هزار و ۲۸۳ نفر است که از این تعداد ۲ هزار و ۱۰۰ نفر بی‌سواد هستند.

این مسئول اضافه کرد: از این تعداد جمعیت ۳۵ هزار و ۱۳۴ نفر مرد و ۲۷ هزار و ۱۴۹ نفر زن هستند. میزان بی‌سوادی در بین مردان ۱۳۰۰ و در بین بانوان ۷۹۵ نفر است.

وی افزود: شاخص سواد در شهرستان اردکان ۹۶.۳ درصد است و میانگین استان یزد ۹۶.۶ درصد است. درصد باسوادی زنان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در شهرستان اردکان از مردان بالاتر است به‌گونه‌ای که ۹۶.۸ درصد از زنان باسواد هستند درصورتی‌که ۹۵.۹ درصد از مردان در این گروه سنی دارای سواد هستند.

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان یزد گفت: ما در شهرستان اردکان با دو مشکل عمده روبرو هستیم. یکی حضور هم‌وطنان از استان‌های دیگر که برای کار به این شهرستان مهاجرت کرده‌اند و دارای سواد آن‌چنان خوبی نیستند و مشکل دیگر هم اتباع بیگانه هستند. البته در سال‌های گذشته برای اتباع بیگانه برنامه‌های خاصی اجراشده است که باعث شده است تعداد زیادی از آن‌ها باسواد بشوند.

وی در پایان اظهار داشت: بین سال‌های ۹۰ تا ۹۵ شاهد رشد ۳.۱ درصدی سواد در استان یزد بوده‌ایم که در مقایسه با پنج سال گذشته آن نشان می‌دهد که رشد سواد در استان یزد ۳۰ برابر بوده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار