اختصاصی تابناک یزد از هفته ملی دیابت؛
 مدير مرکز ديابت استان يزد با اشاره به جایگاه یزد در 5 استان نخست کشور مبتلا به دیابت؛ اظهار داشت: به لطف کم تحرکی، تغذیه نامناسب و مصرف شیرینی جات شیوع دیابت در استان یزد 5/1 برابر کشور می باشد.
کد خبر: ۶۷۸۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴ 12 November 2018

به گزارش تابناک یزد؛ در تقویم رسمی کشور سالانه نوزدهم تا بیست و پنجم آبان ماه هفته ملی دیابت نامگذاری شده است که بنابر اعلام وزارت بهداشت هفته دیابت سال 1397 نیز با شعار " دیابت و خانواده" آغاز خواهد شد.

 بیماری دیابت بر اثر قطع تولید انسولین در بدن و یا عدم کارکرد مناسب آن پدید می آید؛ انسولین هورمونی است که مواد غذایی قندی، نشاسته و… را در بدن به انرژی تبدیل کرده و نقش موثری در متابولیسم و سوخت و ساز بدن ایفا می کند؛ بنابراین دیابت نتیجه اختلال در سیستم متابولیسمی بدن می باشد.

هرچند تاکنون علت دقیق بروز این بیماری کشف نشده است ولی کاشناسان و متخصصان این حوزه معتقدند در ابتلا به بیماری دیابت، زمینه مساعد ژنتیکی و عوامل محیطی چون چاقی و بی تحرکی نقش موثری دارند.

در آزمایش قند خون ناشتا (FBS) یا قند خون دو ساعته (OGTT)، که معیاری از عملکرد لوزالمعده و ترشح انسولین می باشند، می توان تعیین کرد که فرد مذکور به بیماری دیابت مبتلا شده است یا خیر؛ به نحوی که اگر داده های آزمایش قند خون ناشتا عددی بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ باشد نشانگر آن است که فرد مذکور در دوره دیابت پنهان قرار دارد و چنانچه این رقم ۱۲۶ یا بیشتر از آن باشد بیانگر ابتلای کامل به بیماری دیابت است. در آزمایش قند خون دو ساعته نیز چنانچه نتیجه این آزمایش عددی بین ۱۴۰ تا ۱۹۹ باشد، بیانگر دیابت پنهان و اگر ۲۰۰ یا بیشتر از آن باشد، بیانگر ابتلا به بیماری دیابت است.

ابتلا به بیماری دیابت بیانگر پایان زندگی نیست! چرا که سالیانه میلیون ها نفر در جهان به انواع مختلف به این بیماری مبتلا شده درحالی که عده کثیری تا پایان عمر حتی متوجه علائم بیماری خود نمی شوند. اما این مهم را نیز باید در نظر داشت که همانطور که کنترل و پیشگیری از این بیماری ساده است؛ ابتلای حاد آن می تواند شرایط زندگی را دشوار سازد و محدودیت های متعددی را به ویژه در حوزه تغذیه برای فرد مبتلا پدید آورد.

کاهش بی دلیل وزن بدن، تاری دید، تکرار ادرار، خشکی دهان، خستگی و تاخیر در التیام زخم ها و بریدگی ها تنها بخشی از نشانه هایی است که می توان به کمک آن تشخیص داد که در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت قرار گرفته ایم.

در صورت عدم توجه به علائم این بیماری و در صورت بروز، بی توجهی به پیشرفت دیابت، عوارض سختی در انتظار فرد مبتلا خواهد بود. بنابراین سزاوار است که پیشگیری و کنترل این بیماری از اولویت ها و دغدغه های اساسی متخصصین این حوزه باشد.

به عبارتی دیابت یک بیماری دو لبه است؛ اگر فرد شرایطش را بپذیرد و با مصرف منظم داروها و رعایت رژیم غذایی مناسب به جنگ آن برود، در بیشتر موارد سربلند از کارزار بیرون می‌آید اما در غیر این صورت غفلت در برابر چنین بیماری موذی‌ می‌ تواند بسیار گران تمام شود.

امروزه دیگر شکی باقی نمانده است که افراد دیابتی تنها در صورتی موفق به کنترل دیابت خود خواهند شد که در مورد اصول پایۀ درمان دیابت، آموزش های لازم را دیده باشند؛ در واقع آموزش را می توان به طور قطع به عنوان مهم ترین پایۀ درمان دیابت به حساب آورد.

به عبارتی مبتلایان به دیابت با شرکت در کلاس های آموزش این بیماری می آموزند تا چگونه با اصول تغذیه صحیح، رژیم نسبتا آزاد، ورزش و... به زندگی عادی خود ادامه دهند و از ضایعه های همیشه در کمین این بیماری، کیلومترها فاصله بگیرند و زندگی عادی خود را ادامه دهند.

این بیماری در کشور ایران نیز به عنوان یکی از پرمبتلا ترین بیماری ها شناخته می شود؛ البته استان یزد در این مهم پررنگ تر حضور یافته و سهم عمده ای از دیابتی های کشور را به خود اختصاص داده است؛ استان یزدی که علاوه بر مصرف عدیده شیرینی جات و مواد قندی، شاخصه های ورزش عموم مردم نیز چنگی به دل نمی زند و همین مهم سبب شده تا تحقیقات پیرامون دیابت در این استان با جدیت بیشتری پیگیری شود.

سالانه افراد متعددی از این استان به بیماری دیابت مبتلا می شود به نحوی که شاهدیم روند ابتلای این بیماری در یزد از افراد به خانواده تغییر یافته است؛ یعنی شاهد خانواده هایی هستیم که جمعیت بسیاری از اعضای خانواده را افراد دیابتی تشکیل می دهند.

سید محمدرضا آقایی میبدی مدیر مرکز تحقیقاتی دیابت استان یزد با بیان اینکه دیابت یکی از شایع ترین بیماری های خاموش است؛ بیان داشت: مردم باید حداقل سالی یک ‌بار برای مشاوره و چکاب دیابت حتماً به پزشک و مراکز سلامت جامعه و مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند تا از شیوع این بیماری، پیشگیری یا در صورت ابتلا، کنترل آن آغاز شود.

وی در ادامه تصریح کرد: علیرغم آموزش های داده شده و تاکید های مکرر سالانه بر تعداد مبتلایان، دیابت در استان یزد افزوده می شود. مردم یزد بدانند هرچه بیماری دیابت سریع‌ تر شناسایی شود عوارض آن نیز سریع ‌تر قابل کنترل خواهد بود.

آقایی میبدی با اشاره به تبعات سخت بیماری دیابت یادآور شد: بیماریهای قلبی و عروقی، زخم و قطع پا، تاری دید، خونریزی چشم، سکته مغزی، عفونت زخم و بدن، آسیب دیدن اعصاب و نارسایی کلیه از جمله عوارض بیماری دیابت است.

مدير مرکز ديابت استان يزد در ادامه با اشاره به خدمات آموزشي، پيشگيري، درمان و تحقيقات بيماري ديابت در این مرکز از مردم خواست تا در اسرع وقت برای انجام غربالگری دیابت به مدير مرکز ديابت استان يزد مراجعه نمایند.

وی با اشاره به جایگاه یزد در 5 استان نخست کشور مبتلا به دیابت؛ عنوان کرد: در حال حاضر میزان شیوع بیماری دیابت در افراد زیر 30 سال 11 درصد و در استان یزد 18 درصد است که به لطف کم تحرکی، تغذیه نامناسب و مصرف شیرینی جات شیوع دیابت در استان یزد 5/1 برابر کشور می باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
همش زیر سر باقلوا است !!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار