فرماندار اردکان خواستار استفاده از سامانه‌های آبیاری نوین در زمین‌های کشاورزی و همکاری کشاورزان و بهره برداران با شرکت آب منطقه‌ای یزد شد.
کد خبر: ۶۷۷۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶ 06 November 2018

هادی مقیمی در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان افزود: اردکان با توجه به‌واقع شدن در انتهای دشت یزد - اردکان، ازلحاظ منابع آبی وضعیت بحرانی دارد .
وی اضافه کرد: با توجه به توسعه صنایع کشاورزی و تداوم پدیده خشکسالی در 2 دهه اخیر، سطح آب‌های زیرزمینی به‌شدت افت کرد و گزارش‌ها نشان می‌دهد 70 تا 80 درصد منابع آبی منطقه مصرف‌شد باید در این خصوص تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود .
وی تصریح کرد: فرمانداری از طرح خاموشی زمستانی چاه‌های کشاورزی حمایت می‌کند و اجرای آن را هم ضروری می‌داند و با توجه به درجه شوری آب باید در خصوص زمان‌بندی طرح، مراقبت کامل انجام گیرد تا کشاورزان دچار کمترین آسیب شوند.
همچنین مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد افزود: این شرکت ، نقطه مقابل کشاورزان نیست و نخواهد هم بود و تمام تلاش خود را برای حفظ کشاورزی پایدار در منطقه به کار خواهد گرفت.
محمدمهدی جوادیان زاده گفت: وضعیت منابع آب استان بحرانی و در اردکان شرایط بغرنج‌تر از 9 شهرستان دیگر است و اگر روند کنونی مصرف همچنان تداوم داشته باشد، منطقه با خطر توسعه بیابان‌زایی، افزایش گردوغبار و ریزگردها روبرو خواهد شد.
وی ادامه داد: درگذشته آب به‌عنوان یک ماده حیاتی به‌صورت بی‌رویه در منطقه مصرف و کشاورزی نیز توسعه یافت و در حال حاضر به‌واسطه کم‌آبی، توسعه کشاورزی در این منطقه، منطقی به نظر نمی‌رسد.
این مسئول تصریح کرد: طرح ملی احیا و تعادل بخشی منابع آب، از چند سال گذشته به دلیل مدیریت وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی اجراشده است.
جوادیان زاده بیان کرد: آمارها در استان نشان می‌دهد، 3.5 میلیارد مترمکعب ذخایر آب‌های زیرزمینی از دست‌ رفت یعنی 130 درصد آب‌های زیرزمینی مصرف و از ذخایر نیز استفاده شد که این رقم باید ظرف پنج سال اینده به 75 درصد برسد تا درصد افت سفره‌های زیرزمینی به صفر برسد.
وی با اشاره به اینکه افت سطح آب استان، سالانه 45 سانتی‌متر است، افزود: به همین منظور برنامه‌ریزی‌هایی جهت مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی در نظر گرفته شد که ازجمله می‌توان به تحویل حجمی آب، نصب سامانه کنتورهای هوشمند و طرح خاموشی زمستانی چاه‌های کشاورزی اشاره کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد بابیان اینکه تمام طرح‌ها به‌صورت تدریجی انجام می‌شود، اظهار داشت: طرح خاموشی چاه‌ها در سال اول به مدت 30 روز، در سال دوم 45 روز و سال 97 برای سومین سال متوالی در 2 نوبت به مدت 60 روز اجرا و تاریخ آن با هماهنگی شرکت آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، توزیع برق و کشاورزان به‌منظور جلوگیری از خسارت به بهره‌برداران تعیین خواهد شد.
جوادیان زاده تصریح کرد: در حال حاضر 85 درصد آب در اردکان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود در حالی‌که ضریب اشتغال در این بخش هشت درصد است .
وی در پاسخ به برخی انتقادها در خصوص از بین رفتن محصول باغ‌های پسته اردکان به دلیل کمبود آب اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از بین رفتن محصول پسته به دلایل دیگری ازجمله سرمازدگی و گرمازدگی بود و کمبود آب نقش چندانی در این موضوع نداشت.
در ادامه نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اردکان، نمایندگان کشاورزان، حفاظت محیط‌ زیست ، جهاد کشاورزی و دیگر اعضا به بیان پیشنهاد‌ها و انتقادات خود پرداختند که مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.
تشکیل کمیته‌ای متشکل از نمایندگان اداره منابع آب اردکان، فرمانداری و صنف کشاورزان برای تعیین تقویم زمان اجرای خاموشی چاه‌های کشاورزی از جمله مصوبات این شورا بود.
مرکز شهرستان 98 هزارنفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار