مدیر سازمان تعاون روستایی یزد گفت: 900 تن بذر گندم و جو با همکاری اتحادیه تعاونی‌های تولیدی استان تحت نظارت این سازمان، بوجاری ( سطح‌بندی بذر ) شد و در حال توزیع است.
کد خبر: ۶۷۷۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۲ 06 November 2018

بوجاری winnow کاری است که طی آن دانه‌های انواع غلات شامل گندم، جو یا برنج از پوست و ساقه آن جدا می‌شوند. همچنین در حین این عملیات انواع بذر علف‌های هرز، اسپرم حشر و انواع آفت‌ها از آن‌ها زدوده می‌شود.
به گزارش روز سه‌شنبه روابط عمومی سازمان تعاون روستایی یزد ، علی جهازی گفت: تا پایان مهرماه گذشته 793 تن بذر گندم رقم‌های سیوند، نارین، سیروان، بهاران، سیستان و پیشتاز و 122 تن بذر جو رقم‌های نصرت، مهر و خاتم طبقات پرورشی، مادری و گواهی‌شده بوجاری شد.
وی افزود: بذر ، اساس تولید در کشاورزی محسوب می‌شود و به‌عنوان اولین نهاده مصرفی در انتقال صفات ژنتیکی گیاه ، نقش غیرقابل‌انکاری دارد که بدون استفاده از بذر خوب حتی با صرف انرژی فراوان نیز نمی‌توان به حداکثر تولید و عملکرد دست‌یافت.
مدیر سازمان تعاون روستایی یزد تصریح کرد: بذر تنها نهاده‌ای است که بدون هزینه‌های اضافی می‌تواند در افزایش عملکرد نقش مهمی داشته باشد.
جهازی تأکید کرد: استفاده از بذر سالم، باکیفیت و بدون دانه‌های علف هرز توسط کشاورزان می‌تواند بهره‌وری مطلوب از منابع و نیل به امنیت غذایی و استقلال کشور را به همراه داشته باشد.
باوجود تداوم آثار خشکسالی، کم‌آبی و با استفاده از روش‌های نوین آبیاری در سال زراعی 97 - 96، 1.5 میلیون تن انواع محصول کشاورزی در استان تولید شد که از این مقدار 540 هزار و 289 تن محصول زراعی ، 246 هزار و 963 تن باغی ، 409 هزار و 950 تن محصول گلخانه‌ای و ... است.
همچنین از 117 هزار هکتار اراضی کشاورزی 38 هزار و 420 هکتار آن معادل 33 درصد زراعی و مابقی باغی است.
مجموع سطح زیر کشت محصول کشاورزی یزد طی چند سال گذشته 130 هزار هکتار بود که به دلیل خشکسالی این عدد به 117 هزار هکتار کاهش‌یافته است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار