در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح شد؛
استاد حقوق و پژوهشگر حوزه علوم انسانی دانشگاه تهران گفت: مانور کردن خارجی‌ها روی موضوعاتی همچون گرامی داشت روز کوروش، ارزش‌های ملی و اسلامی ما را نشانه گرفته و ما باید برای جلوگیری از این آسیب‌ها اطلاعات تاریخی خود را در این زمینه افزایش دهیم.
کد خبر: ۶۷۴۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲ 30 October 2018

به گزارش تابناک یزد، 7 آبان ماه مطابق با بیست و نهم اکتبر روز کوروش نام‌گذاری شده است که به‌طور غیررسمی برخی آن را گرامی می‌دارند. این رویداد در هیچ تقویم معتبر جهانی وجود خارجی ندارد و در تقویم داخلی کشورمان هم تاکنون ثبت‌نشده است.

بااینکه این مناسبت در تقویم‌های رسمی جایی ندارد گفته می‌شود بر اساس رویدادنامه نبونعید (رویدادنامه آخرین پادشاه سرزمین بابل)، هفتم آبان، سالروز ورود کوروش به بابل است.

در ارتباط با این روز «دکتر محمدصادق کوشکی» در گفت‌وگو با جام جم آنلاین به بیان چندوچون روز کوروش و اینکه چرا برخلاف برخی فضاسازی‌ها این روز در رویدادهای مهم جایی ندارد پرداخت و اظهار کرد: اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که چرا ما روزی به نام کوروش داریم؟ سؤال دیگر این است که چرا به اهمیت این روز در دوران پهلوی پرداخته نشده است؟
وی دراین‌باره افزود: سلسله پهلوی اول و به‌ویژه در زمان محمدرضا شاه پهلوی دوم، اوج تلاش برای باستان‌گرایی و تبلیغ ایران قبل از اسلام بود. بااین‌حال ما روزی به نام کوروش نداشتیم و مراسم‌های مربوط به آن برگزار نمی‌شد.
این استاد دانشگاه با طرح سؤالاتی چند ادامه داد: چرا 10 سال پیش ما چنین فضایی را که دائماً در مورد کوروش و خاندان هخامنشیان مانور گسترده و دامنه‌دار شود را واقعاً شاهد نبودیم؟ سؤال دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا اصلاً موضوعات مرتبط با کوروش واقعیت دارد یا خیر؟
کوشکی تصریح کرد: اگر هفتم آبان تولد کوروش هست چرا در دوران پهلوی که اوج مطرح‌شدن این نام بود اشاره‌ای به آن نمی‌شود؟ برای اینکه لزومی نبود روزی را به نام روز نکوداشت کوروش تعیین کنند. نکته دیگری که باید روی آن تائید کنم این است که ما تا همین 10 سال پیش هم روز نکوداشت کوروش نداشتیم. این نشان می‌دهد که ماجرا، ماجرای معرفی کوروش و داریوش نیست، ماجرا ایجاد یک جنگ روانی است.
پژوهشگر علوم انسانی دراین‌باره گفت: این جنگ روانی برای به هم زدن نظم و ثبات و امنیت ملی کشور طرح‌ریزی‌شده است. دشمنان به این نتیجه رسیده‌اند حال کوروش می‌تواند یک بهانه باشد وگرنه بحث ما بحث کوروش نیست. هر مفهومی، هراسمی و هر بهانه‌ای که بشود از آن برای به هم زدن بر هم زدن نظم کشور استفاده می‌کنند.
کوشکی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که ما تا همین 100 سال پیش هیچ نشانه و اثری از اسم کوروش و مفهوم داریوش و هخامنشیان نداشتیم. در هیچ‌یک از کتاب‌های ایرانی چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام هیچ اسمی در میان نبود. شما در هیچ اثر ایرانی هیچ اسمی از کوروش نمی‌بینید، چه در تاریخ بلعمی، چه در تاریخ طبری، چه در شاهنامه و .... .
وی در خصوص مقبره این پادشاه هخامنشی بیان کرد: مکانی هم که به‌عنوان قبر کوروش در آن تجمع می‌شود با استناد به تاریخچه بومی آن محل صدها سال است به‌عنوان مقبره مادر حضرت سلیمان یاد می‌شود. درواقع آن منطقه به نام منطقه مادر سلیمان مشهور است.
این استاد دانشگاه در تکمیل این موضوع اشاره کرد:‌ در کتب تاریخی نیز این مکان مقبره مادر حضرت سلیمان نام دارد نه مقبره کوروش. مرکزی که در شمال شیراز قرار دارد هنوز نام تخت جمشید را به خود دارد نه تخت داریوش و یا تخت هخامنشی. از زمانی که چند باستان‌شناس آمریکایی و انگلیسی به ایران آمدند با این اسامی روبرو شدیم.
کوشکی عنوان کرد: مبحث کوروش جای تأمل تاریخی و پژوهش دارد. به‌طور نمونه عرض می‌کنم فردوسی در شاهنامه خود هرگز اشاره‌ای به نام کوروش نکرده در حالی به اسامی تاریخی مانند کیومرث، جمشید، پیشدادیان و ... بارها اشاره‌کرده است. بنابراین بحث ما بر سر این است در مفاهیمی که بودونبودش موردبحث قرار دارد و اصلاً منشأ هویت ایرانی ندارد بهانه‌ای برای شکاف در وحدت ملی کشور شده است.
وی فضای مجازی را بستر مناسبی برای پرداختن به موضوعات فرعی و غیرضروری چون بزرگداشت روز کوروش دانست و گفت:‌ این مصیبت‌ها از وقتی آغاز شد که ما فضای مجازی را به‌صورت ولنگار در کشور رواج دادیم، اتفاقی که هیچ جای دنیا نمی‌افتد. هم‌اکنون بیش از 40 میلیون ایرانی بدون کنترل شبکه‌های اجتماعی را در اختیاردارند و هرروز با یک بحث جدید روبرو می‌شوند که این بحث‌ها بنیان ملی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
وی درباره این احتمال که آیا ذوالقرنین که در قرآن آمده همان کوروش پادشاه ایران است گفت: این بحث را یک پژوهشگر و تاریخ‌دان پاکستانی برای نخستین بار مطرح کرد. باید توجه داشته باشیم ما دشمنی داریم که هرروز یک بهانه جدید ایجاد می‌کند که بتواند ارزش‌های ما را تحت تأثیر قرار بدهد. موارد متعددی در طول گذر زمان به وجود می‌آید و یکی پس از دیگری به‌عنوان یک بهانه جدید مشکل‌ساز می‌شود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
بابا این به اصطلاح استاد عطیغه تاریخ از کجا آوردین.
خیلی اوته طرف. میگه مقبره مادر سلیمان هست و هخامنشیان و کوروش را غربی در آوردن.
دستون درد نکنه خندیدیم.
بازم از این کارشناسا بیارین.
تابناک هم باید نشون بده که ارزشیه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
عجب استادی ....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار