رئیس مرکز ملی تحقیقات آبزیان با اشاره به برخی شایعاتی که در راستای محدود کردن پرورش تیلاپیا مطرح شده است، سرطان‌زا بودن این ماهی را تکذیب کرد.
کد خبر: ۶۷۳۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷ 28 October 2018

به گزارش تابناک یزد، حمیدرضا علیزاده عصر دیروز در جلسه‌ ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد با اشاره به اهمیت پرورش ماهی تیلاپیا در بسیاری از کشورهای دنیا اظهار داشت: در حال حاضر بالغ بر ۱۳۵ کشور دنیا در حال پرورش ماهی تیلاپیا هستند و بخش عمده ای از تولیدات خود را به سایر کشورهای جهان صادر می کنند.

وی با بیان اینکه در مقطعی در کشور ما مسائل و مشکلاتی بر سر راه تولید و پرورش این ماهی قرار گرفت، عنوان کرد: سودجویی یک عده و ناآگاهی یک عده دیگر از عواملی است که سبب شده کشور ما در زمینه پرورش این ماهی مهم و سودآور، عقب نگاه داشته شود.

عیزاده با اشاره به شایعاتی که در زمینه پرورش این ماهی رواج یافته است، افزود: در مقطعی این موضوع مطرح شد که ماهی تیلاپیا سرطان‌زا است اما این نکته کذب محض است و چنین موضوعی هرگز از نظر علمی ثابت نشده است.

رئیس مرکز ملی تحقیقات آبزیان با بیان اینکه مسائلی در مورد مهاجم بودن این ماهی مطرح شد، عنوان کرد: بارها گفته شد که این ماهی حیات سایر آبزیان و موجودات زنده در دریاها را از بین می برد اما اینگونه نبود زیرا این ماهی انواع و گونه های مختلف دارد و همه گونه ها نیز مهاجم نیستند.

وی همچنین با اشاره به اینکه عده ای موضوع زیان آور بودن پرورش این ماهی برای محیط زیست را مطرح کردند، افزود: اولا که همه گونه های این ماهی خطرآفرین نیستند در ثانی، استانی نظیر یزد به آبهای آزاد راه ندارد که پرورش این ماهی بتواند برای گونه های آبزی دیگر مشکل آفرین باشد.

به گزارش مهر، علیزاده تصریح کرد: در شرایطی که کشور ما نیازمند اشتغال است، نمی توان ظرفیت اشتغالزایی در زمینه پرورش ماهی را نادیده گرفت از طرف دیگر، پرورش قزل آلا و کپور دیگر امکان توسعه ندارد بنابراین باید به سمت پروش ماهی‌هایی نظیر تیلاپیا برویم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار