استاندار یزد:
استاندار یزد با اشاره به اینکه یک لیتر از آب انتقالی و آب شرب در حوزه کشاورزی مصرف نمی‌شود، گفت: علت‌های حادثه تعرض به خط انتقال آب به یزد مشخص شود.
کد خبر: ۶۷۲۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷ 25 October 2018

محمود زمانی‌قمی شامگاه چهارشنبه در جلسه سازگاری با کم‌آبی که با حضور معاون وزیر در سالن کوثر استانداری برگزار شد، گفت: استان یزد به لحاظ فرهنگی و تاریخی جزء استان‌های بسیار پررونق و دارای تاریخ و تمدنی بزرگ است که اصول مطالعه تمدن ایران، گفتن و نوشتن در مورد آن بدون رجوع به حوادث تاریخی و فرهنگی این خطه ناقص است.

وی افزود: همیشه استان یزد به همت، تلاش، بردباری و تعامل مثبت با مخالفان خود اجتهاد داشته است و به همین دلیل اولین شهر خشتی جهان که به ثبت میراثی جهانی و سازمان یونسکو می‌رسد، شهر یزد است.

استاندار یزد با بیان اینکه شهر یزد تنها شهری است که در خاورمیانه به ثبت میراث جهانی رسیده است، اظهار داشت: دلایل زیادی برای رسیدن به این نقطه می‌توان برشمرد؛ اما همت بالا و سازگاری با محیط در ادوار مختلف از کم‌آبی تا شرایط اقلیمی یکی از دلایل این نقطه است.

زمانی‌قمی، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با پیروان ادیان دیگر را از دیگر ویژگی‌های شهر یزد عنوان کرد و بیان داشت: درواقع سرجمع این ویژگی‌هاست که این شهر به قطبی قابل‌توجه در حوزه فرهنگ، تاریخ و تمدن تبدیل‌شده و همچنین عالمان بزرگی در این دیار به بشریت هدیه شده‌اند؛ چنانچه مؤسس حوزه علمیه قم، آیت‌الله حائری یزدی از شخصیت‌های بزرگ و به نام حوزه‌های علمیه است که در این دیار به بشریت هدیه شده است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه استان یزد در حوزه اقتصاد دارای مزیت‌های فراوان و از مرزهای جغرافیایی‌اش فراتر است، خاطرنشان کرد: امروز استان یزد ۵۰ درصد کاشی و سرامیک، ۱۵ درصد فولاد و ۲۷ درصد نساجی کشور را تولید می‌کند؛ همچنین دومین استان معدنی کشور به شمار می‌رود و به لحاظ تنوع بهترین معادن در این استان وجود دارد.

وی، استان یزد را چهارمین استان صنعتی کشور برشمرد و عنوان کرد: در استان یزد بیش از سه هزار واحد صنعتی وجود دارد و استان یزد دارای جایگاه و منزلت بزرگی در حوزه اقتصاد است و حال عمومی اقتصاد و تولید در استان یزد اگرچه دارای اشکالات فراوانی است؛ اما بازهم از متوسط کشور بهتر است.

استاندار یزد در بخشی از سنان خود ابراز داشت: در حقیقت استان یزد در حوزه تاریخ، فرهنگ و صنعت گردشگری می‌تواند بسیار قابل عنایت و توجه است؛ چنانچه در سال ۹۲ گردشگران خارجی این استان ۲۲ هزار نفر بوده‌اند و در حال حاضر این آمار به حدود ۱۴۰ هزار نفر رسیده است؛ لذا صنعت گردشگری در استان یزد می‌تواند محل بسیار مناسبی برای سیاست‌گذاری، سرمایه‌گذاری و درواقع به‌عنوان یک استان مهم در کنار اصفهان و فارس به‌حساب آید.

زمانی‌قمی تأکید کرد: در حقیقت فلات مرکزی دارای تنش‌های آبی زیادی در ۱۰ سال گذشته بوده و استان یزد دارای شرایط پیچیده‌تری در این راستاست؛ چنانچه یزد کم بارش‌ترین استان به شمار می‌رود و تحت تأثیر این تنش آبی به‌صورت مستقیم قرار گرفته است. زاینده‌رود در ۴۷ سال گذشته کمترین منابع آب را داشته و بیشتری تنش را در اختیار داشته است.

وی با انتقاد ازآنچه به نادرستی در جامعه منتقل‌شده، مبنی بر اینکه آب انتقالی به استان یزد صرف کشاورزی و به میزان زیادی در حوزه صنعت به مصرف می‌رسد، خاطرنشان کرد: درواقع امروز زیر هشت درصد آب انتقالی به یزد در حوزه صنعت مصرف می‌شود، آن‌هم بیشتر در حوزه صنایعی که با معدن ارتباط مستقیم دارد و بیش از این هشت درصد از کل آب و منابع آب استان یزد صرف آماده‌سازی و شست‌وشوی سنگ آهنی می‌شود که به استان اصفهان منتقل می‌شود.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه در حال حاضر یک لیتر از آب انتقالی و آب شرب در حوزه کشاورزی مصرف نمی‌شود، اذعان کرد: آنچه امروزه شایع شده مبنی بر اینکه آب انتقالی در حوزه کشاورزی و گلخانه‌ها استفاده می‌شود، کاملاً نادرست است.

استاندار یزد با بیان اینکه کیفیت آب در استان یزد با مشکل روبه‌روست و در شهرستان‌های اردکان و میبد این مشکل حادتر است، اضافه کرد: درواقع استان یزد مانند استان‌های اصفهان و سایر بخش‌های فلات مرکزی دچار کم‌بارشی است؛ اما مشکلی که در استان بیشتر از شهرهای دیگر به چشم می‌خورد، تعرض به خط انتقالی آب به یزد است.

وی با اشاره به اینکه از اسفندماه سال گذشته تا مهرماه سال جاری خط انتقال آب به استان یزد ۲۲ بار مورد تعرض واقع‌شده است، ابراز داشت: درواقع زمینه‌های بروز حوادث این‌چنینی تمام‌شدنی نیست و انتظار این است که در حال حاضر در این راستا علت‌های این حادثه مشخص و مبرهن شود و به تضعیف دلایل بروز حادثه بیشتر دقت و عنایت شود.

زمانی‌قمی با اشاره به‌ضرورت روشن شدن تکالیف طرح‌های انتقالی آب به استان یزد، بیان داشت: در حال حاضر بایستی تکلیف خط انتقال دوم آب استان یزد مشخص شود تا مبدأیی که قابل‌اعتمادتر است، مورداستفاده قرار گیرد؛ چنانچه تا رسیدن به تصویب قانون بودجه سال ۹۸ تکلیف این پروژه بایستی مشخص شود.

این مقام مسئول در پایان یادآور شد: استان یزد همیشه در راستای صرفه‌جویی و درست مصرف کردن پیشتاز بوده و است؛ چنانچه از قدیم تاکنون یزدی‌ها به دنبال نساجی و صنعتی هستند که کم‌آبخواه و پربازده است و تقریباً همه این نیازهای جدی اقلیم و زندگی در این شرایط را از قدیم دیده بوده‌اند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار