ريیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور:
ريیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور با تكذيب واگذاري مالکیت اماکن تاریخی به شهرداری‌ها، گفت: واگذاري مديريت برخی از اماکن تحت نظارت ميراث فرهنگي به شهرداری‌ها به منزله‌ي واگذاري مالكيت آنها نيست.
کد خبر: ۶۷۰۸۵۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۴ 22 October 2018

«محمد بهشتی» با اشاره به عدم صحت اخبار منتشر شده مبنی بر واگذاري مالکیت اماکن تاریخی به شهرداری‌ها، تصریح کرد: میراث فرهنگی گاهاً مديريت برخی از اماکن تحت نظارت خود را به شهرداری‌ها مي‌سپارد كه اين امر به منظور اداره، نگهداری و بهره‌برداری از اين امكان در قالب انعقاد قرارداد بين ميراث فرهنگي و شهرداري‌ها انجام مي‌شود .

وی مصداق چنين اقداماتي در كشور را کاروانسرای «سعدالسلطنه» در استان قزوين خواند كه به عنوان بزرگترین کاروانسرای جهان در حال حاضر از سوي شهرداری اداره می‌شود ولي هيچگاه نمي‌توانند مالکیت آنها را از میراث فرهنگی بگیرند .

ريیس پایگاه میراث فرهنگی کشور بحث المان‌های شهری در محدوده‌هاي تاریخی و ثبتي را تحت نظارت میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت: هر چند محدوده مديريت شهرداري، تمام فضاهاي شهري است ولی اين موضوع مستثني از محدوده‌هاي خاص شهري ثبت ملي و جهاني است چرا اين اين بخش ها در حيطه نظارتي ميراث فرهنگي قرار دارند .

وي رجوع به اصالت را لازمه ایجاد اقدامات پایدار دانست و در اين باره گفت: اصالتی که منجر به ثبت جهانی یزد شده، اصالت ارزشمند و مهمی است که باید حتي در ساخت المان‌های شهری نيز مدنظر قرار گیرد .

بهشتي با تاكيد بر استفاده از هنرمندان با تجربه و امتحان پس داده در ساخت المان‌هاي شهري، افزود: در اين رابطه نباید از روی ذوق و سلیقه افراد غیرمتخصص عمل شود .

وی المان‌های پایدار و ثابت را مرتبط با ميزان ثبات مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: اگر حال شهر و شهرداری طبیعی باشد، اتفاقات در سطح شهر نیز دارای ثبات خواهد بود ولي در غیر این صورت، کار اصیل و ماندگاري را در شهر شاهد نخواهيم بود و هر شخصي به خود اجازه می‌دهد که آن را بردارد یا چیز دیگری را به جای آن بگذارد.

اين مسئول در بخش ديگري از سخنانش نيز به مشکلات بوجود آمده در تخصیص اعتبار به بناهای تاریخی و ثبتی اشاره و اظهار کرد: قطعاً در فقدان بودجه در میراث فرهنگی، ممکن است مشکلاتی برای بنای تاریخی و ثبتی به وجود بیاورد که برای رفع و بررسی اين مشكلات باید به متولیان و مالکان بنا رجوع کرد چرا که مالک وظیفه دارد آن را حفظ کند .

وی افزود: بناهاي تاريخي معمولاً تحت مالکیت و اختیار فرد، دستگاه یا ارگانی هستند و این حالتی است که برای همه‌ی بناهای تاریخی وجود دارد لذا آن‌ها وظیفه دارند که جلوی تخریب آن را بگیرند و در غیر این صورت این افراد باید به قانون پاسخگو باشند .

بهشتي در ادامه میراث فرهنگی را حوزه‌اي باارزش خواند و تصريح كرد: ارزش این حوزه بسیار بیشتر از مسئله درآمدزايي آن است چرا که به بازشناسی هویت جامعه و آموزش نحوه زیستن گذشتگان کمک می‌کند و در عين حال كه به رونق گردشگری كمك مي‌كند، موثر در رونق اقتصادي به عنوان كمترين ارزش اين حوزه است.

رييس پايگاه ميراث فرهنگي كشور در پايان نيز به تاثير برجام بر حوزه میراث‌‌فرهنگی كشورمان، گفت: شرایط سياسي كنوني به ويژه رفتارهاي نادرست دولتمردان آمریکايي، نه تنها تاثير سوئي بر تبادلات مالی كشورمان گذاشته بلكه در حوزه گردشگری نیز تمايل گردشگران در مسافرت به ايران را نيز تغيير داده و عملاً كاهش سفرهای گردشگران به ایران را باعث شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار