مدیر عامل آب منطقه‎‎ای یزد خبر داد؛
مدیر عامل شرکت آب منطقه ‎‎ ای یزد با اشاره به هدررفت 83 هزار مترمکعب آب معادل 3450 تانکر بزرگ آب در تعرضات هفت ماه اخیر به خط انتقالی یزد، میزان خسارت مالی ناشی از این تعرضات در این مدت را 3.5 میلیارد تومان اعلام کرد .
کد خبر: ۶۷۰۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۳ 21 October 2018

«محمد مهدی جوادیان زاده» در نشست خبری پیرامون موضوع آب که در حضور استاندار یزد برگزار شد، تصریح کرد: میزان خسارت ناشی از تعرضات اتفاق افتاده علیه خط انتقال آب به یزد از ابتدا تاکنون را 9 میلیارد تومان و تنها طی هفت ماه گذشته 3.5 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: حجم آب هدررفته در تعرض‌هاي هفت ماه گذشته 83 هزار مترمکعب معادل 3450 تانکر بزرگ آب بوده است .

وی در مورد میزان آب اختصاصی به استان یزد از محل خط انتقال گفت: میزان تخصیص اولیه خط آب انتقالی به یزد سالانه 98 میلیون مترمکعب بود ولی در نهایت سالانه به طور متوسط قریب 65 میلیون مترمکعب به یزد داده شده که در سال جاری به دلیل بارش ‎‎ های اندک و کم آبی به 53 میلیون مترمکعب کاهش یافت .

جوادیان زاده این میزان آب را از محل 1200 میلیون مترمکعب آب پشت سد زاینده ‎ رود یعنی یک دویستم این آب در شرایط نرمال بارش ‎‎ ها اعلام کرد .

وی با اشاره به این که در طرح اولیه تقسیط آب انتقالی به یزد سهم آب شرب به صنعت، 80 به 20 درصد منظور شده بود، گفت: متاسفانه به دنبال مشکل تامین آب شرب سهم آب شرب به 95 درصد افزایش یافت و تنها 5 درصد از این آب به صنایع دارای منافع ملی تخصیص یافته است و برخلاف اظهارنظرهای درج شده در شبکه ‎‎ های اجتماعی، حتی یک قطره از این آب به کشاورزی یزد اختصاص نمی ‎‎ یابد .

مدیر عامل آب منطقه ‎‎ ای یزد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عدم تخصیص اعتبار از دو سال پیش به طرح باروری ابرها که مرکز ملی آن در استان یزد واقع شده است، اظهار کرد: البته شرکت آب منطقه ‎‎ ای یزد در حال انجام مطالعات نوینی برای باروری ابرهاست که امیدواریم موفقیت آمیز باشد .

وی در پاسخ به سئوالی در مورد آب ‎‎ های ژرف استان نیز گفت: موضوع مطالعه آب ‎‎ های ژرف از دو سال پیش در قالب تفاهم ‎‎ نامه ‎‎ ای بین استانداری یزد و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری مورد توجه قرار گرفته بود و علی‌رغم پیگیری استاندار محترم برای در اولویت قرار گرفته مطالعات یزد، این امر به پس از انجام مطالعات آب‌های ژرف زابل به تعویق افتاد .

این مسئول ادامه داد: البته بعد از انجام مطالعات و حفر چاه در زابل به دلیل حجم و کیفیت نامناسب آب استحصال شده، ذهنیت سابق در مورد مطالعات در مورد این آبها تغییر کرد ولی با این وجود مطالعات در استان یزد همچنان در حال انجام است .

وی در مورد برخورد قانونی با چاه‏های غیرمجاز در مناطق کوهستانی استان نیز گفت: با هیچ فردی در هر جایگاه و سمتی در این رابطه مماشات نخواهیم کرد ولی ماسفانه نیروی انسانی آب منطقه ‎‎ ای برای شناسایی این تخلفات اندک و ترفندهای متخلفان این حوزه بسیار پیچیده‏‏تر از گذشته شده است .

جوادیان‌زاده در این مورد همچنین خاطرنشان کرد: چاه‏‏های موجود در باغ ویلاها نیز براساس قانون به دلیل واقع شدن در حریم خصوصی تنها در صورت وجود شاکی خصوصی قابل برخورد است .

«علی اسلامی» مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد هم به کیفیت نامطلوب آب یزد اشاره کرد و گفت: آلودگی آب از دو منظر میکروبی و شیمیایی مورد اهتمام است که موضوع آلودگی‏‏های میکروبی خط قرمز آبفا محسوب می‏‏شود لذا تمام منابع آبی تحت اختیار این شرکت همگی دارای شناسنامه بهداشتی هستند .

وی با بیان این که آب منابع داخلی علاوه بر کلرزنی در مبداء، در طول مسیر نیز به دلیل احتمال آلودگی‏‏های ثانویه کلرزنی می‏‏شوند، تاکید کرد: آب مصرفی در استان در طول تابستان که احتمال بروز بيماري‌ها بيشتر است دو برابر معمول و روزانه 20 مرتبه در نقاط مختلف شهر نمونه‌برداري و به لحاظ سلامتي آزمايش مي‌شود.

اسلامي با بيان اين كه آب شرب يزد به لحاظ شيميايي داراي املاح فراواني است، گفت: با توجه به اين كاهش سهم آب انتقالي از آب شرب مردم استان و اجبار به استفاده از آب‌هاي فاقد كيفيت منابع داخلي استان كه اي.سي آب در برخي مناطق در تابستان گذشته را به 2100 نيز رساند، كيفيت و گوارايي آب به شدت تحت تاثير قرار گرفته است هر چند كه اين آب قابليت شرب را دارد.

وي با بيان اين كه سهم آب انتقالي از آب شرب شهر يزد در شش ماهه ابتدايي پارسال از مجموع 32 ميليون مترمكعب 65 درصد بوده، اين مقدار در سال جاري را از مموع 30 ميليون مترمكعب تنها 41 درصد اعلام كرد.

اين مسئول همچنين از صرفه‌جويي 8 درصدي مصرف از سوي شهروندان يزدي در سال جاري علي‌رغم افزايش انشعاب‌ها و مشتركان خبر داد و ابراز اميدواري كرد كه فرهنگ مصرف بهينه بيش از پيش در كشور كم آب ايران ترويج شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار