اختصاصی تابناک یزد؛
صنعت اشتغالزا و کم آبخواه نساجی در قطب نساجی کشور با عدم پیگیری و دغدغه مندی مسئولان در حال فشل شدن است.
کد خبر: ۶۷۰۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶ 21 October 2018

به گزارش تابناک یزد؛ صنعت نساجی از دیرباز در استان یزد پررونق بوده و صفحات زیادی از خاطرات پدران این تاریخ کهن را به خود اختصاص داده است.
این صنعت پرسابقه و دیرینه که یکی از اصیل ترین صنعت های ایرانی است؛ تولیدات بسیاری را در سراسر جهان اعم از ترمه، پارچه های فاخر و دستمال های زیبا به یادگار گذاشته است؛ صنعتی که آوازه آن از شرق تا غرب عالم سبب می شد تا تاجران بسیاری صدها و هزاران کیلومتر جاده ابریشم را طی کنند تا این کالای ارزشمند را به شهر و دیارشان به ارمغان ببرند.
بر اساس کتیبه ها و سنگ نوشته های قدیمی که در دهلیز درب اهلی مسجد جامع یزد کشف شده است؛ در گذشته شغل اکثر مردم این شهر کویری و کم آب شعر بافی یا مشاغلی مانند نخ ریسی، رنگرزی، تهیه ابریشم و... بوده است؛ مشاغلی که در جامعه امروز صنعت نساجی نامیده می شود.
در گذشته های دور فعالان این صنعت با تولید سجاده، روتختی، پتو، احرامی، شال و روسری، دستمال ابریشمی و پارچه‌های ترمه، زری و مخمل و همچنین دارایی که شیوه رنگرزی آن در ایران منحصر به یزد است؛ توانسته اند بنیادهای عنوان قطب صنعت نساجی را برای یزد پایه گذاری کنند.
استان یزد به عنوان قطب نساجی کشور با بیش از دو هزار واحد نساجی فعال توانسته است 20 هزار نفر از شهروندان یزدی و سایر مهاجرین به این استان را به اشتغال بگیرد و به طور کلی 25 درصد از سهم اشتغال استان را سهم خود کند.
به گفته مجتبی دستمالچیان رییس انجمن نساجی استان، صنعت نساجی یزد همچنان از جمله صنایع پیش ‌رو در کشور است که فراگیری 80 درصدی پارچه مبلی تولید داخل کشور و فراگیری 90 درصد تولیدات روفرشی کشور نیز تنها بخشی از دست آوردهای فعالیت این صنعت در استان یزد می باشد.
اما هم اکنون صنعت نساجی در ایران به دلایل متعددی زمین گیر و فشل شده است. مهمی که استان یزد را به عنوان قطب این صنعت تضعیف کرده و سبب گلایه ها و شکوایه های تولید کنندگان فعال صنعت نساجی نسبت به عملکرد مسئولان نهادهای اقتصادی استان یزد شده است.
عدم حمایت شایسته مسئولان از بخش خصوصی فعال، واردات بی رویه، قاچاق، کمبود نقدینگی، مشکل تامین اجتماعی، نبود برند شاخص، فروش مدت دار کالاهای تولید شده، عدم ثبات اقتصادی بازار، نبود نگرش نظام مند در بازاریابی و تبلیغات، فرسودگی ماشین الات خط تولید، کمبود نیروی متخصص و ضعف در بازار فروش تنها بخشی از مشکلاتی است که این صنعت را با تهدیدهای جدی روبرو ساخته است.
علیرغم تاکیدهای آیت الله محمدرضا ناصری یزدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد بر لزوم تقویت صنعت نساجی، اقدام شایسته ای در این راستا توسط مسئولان مربوطه صورت نگرفته است.
به نحوی که این مهم سبب شد تا مجید جوادیان‌ زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز با بیان اینکه یزد از دیرباز به عنوان قطب نساجی کشور شناخته می‌ شده است؛ بر بی توجهی مسئولان مربوطه به این صنعت در استان انتقاد کرده و اظهار کند: متاسفانه در سال‌های گذشته نسبت به این صنعت مهم استان یزد توجه مناسب و درستی صورت نگرفته و جایگاه و ارزش این صنعت مهم تنزل پیدا کرده است.
علی زینی وند معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری، محمدرضا علمدار یزدی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان و سیدمجتبی حسینی‌پور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد از مدیرانی هستند که مورد خطاب نماینده ولی فقیه در استان نسبت به حمایت از این صنعت کم آبخواه و سازگار با محیط زیست؛ قرار گرفته اند.
در این راستا محمدرضا علمدار یزدی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد با اذعان بر اینکه فعالیت 20 درصد از واحدهای صنعتی استان در بخش نساجی سبب تولید 27 درصد از محصولات نساجی کشور در استان یزد می شود؛ اینکه صنعت نساجی طی سال‌های اخیر با مشکلات بسیاری مواجه بوده است را پذیرفت و مدعی است با تسهیلات ارائه شده، اکنون واحد‌های نساجی استان یزد، روند رو به بهبودی را طی می‌ کنند.
همچنان که گفته شد این ادعا درحالی مطرح می شود که مشکلی از مشکلات فعالان این صنعت حل نشده و از عملکرد فعلی ناراضی می باشند.
نظر به تاکید های مقام معظم رهبری نسبت به تولید و اشغالزایی و یادآوری نماینده ایشان در استان یزد و البته شرایط بحرانی استان در حوزه آب و کم آبخواهی این صنعت، حال باید دید تصمیم مدیران ارشد استان نسبت به حل این معضل که تنها در سال های اخیر دامن گیر صنعت نساجی شده است چه می باشد؟

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار