آیین روز جهانی نابینایان ( عصای سپید، 23 مهر برابر 15 اکتبر) روز شنبه با حضور جمعی از مسئولان استان یزد و اردکان برگزار و از چهار نابینا و کم‌بینای موفق این شهرستان تجلیل شد.
کد خبر: ۶۷۰۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۷ 20 October 2018

از این تعداد سه نفر موفق به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور شدند و یک نفر نیز به‌عنوان مادر نمونه نابینا تجلیل شد.
نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در آیین تجلیل این افراد گفت: با توجه به شعار روز جهانی عصای سپید، جامعه نابینایان و کم‌بینایان کشور، استان و شهرستان خواهان رفع تبعیض‌های اجتماعی نسبت به خود هستند .
محمدرضا تابش اضافه کرد: اگر تبعیض‌های موجود در برخورد با این قشر رفع شود ، مسلماً آنان قادر خواهند بود که به‌عنوان عضو مؤثر، در روند رو به رشد و توسعه جامعه نقش‌آفرینی کنند.
وی بازبینی قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در مجلس را سال گذشته گامی رو به جلو در راستای تحقق اهداف متعالی این قانون ارزیابی کرد و بر عزم دولت و مجلس در اجرای آن خبر داد.
تابش بر آمادگی خود به‌عنوان نماینده مردم و همه اداره‌های شهرستان برای عمل به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و خدمت‌رسانی به آن‌ها و به‌ویژه نابینایان و کم‌بینایان تأکید کرد.
همچنین رئیس اداره بهزیستی اردکان با اشاره به خدمات‌رسانی به 224 توان‌خواه کم‌بینا و نابینای شهرستان اظهار داشت : در این ارتباط پارسال سه هزار و 490 کودک سه تا 6 سال موردسنجش بینایی قرار گرفتند که 417 نفر مشکوک به تنبلی چشم و سایر بیماری‌های چشمی بودند که برای اقدامات تشخیصی تخصصی و درمان به متخصصان معرفی شدند.
امیر ولی عضد زاده افزود: بزرگداشت روز جهانی عصای سپید فرصتی برای مسئولان و مردم است که معلولان قشر بزرگی از جامعه هستند تا آن‌ها را بیشتر درک کنند .
وی اظهار داشت : معلولان حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، واقعاً معلولیت محدودیت نیست و این ادعا را می‌توان با فعالیت‌های قابل‌قبول و ارزشمندی که نابینایان در جامعه دارند اثبات کرد.
عضد زاده بابیان اینکه آن‌ها بخشی از جامعه هستند که نیازها و مطالباتی دارند، اظهار داشت: رسیدگی به نیازهای این قشر ازجمله اشتغال، ادامه تحصیل، تردد در شهر، امور رفاهی و معیشتی از وظایف مسلم دستگاه‌هاست.
این مسئول محلی بیان کرد: ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن ﺣﻖ اﺳﺘﻔﺎده از تمام اﻣﮑﺎﻧﺎت رﻓﺎﻫﯽ را دارﻧﺪ ، آﻧﺎن بایستی بتوانند همانند دیگران از پیاده‌روها، خیابان‌ها و وﺳﺎﯾﻞ حمل‌ونقل ﻫﻤﮕﺎﻧﯽ و اﻣﺎﮐﻦ ﻋﻤﻮﻣﯽ، ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﻔﺮﯾﺤﯽ و ﻣﺬﻫﺒﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪ.
وی یادآور شد: خواهش من از مسئولان این است با توجه به اینکه اردکان به‌عنوان شهر بدون مانع معرفی‌شده به مسأله مناسب‌سازی محیط شهری و اشتغال معلولان اهمیت بیشتری داده شود و این امر چون گذشته و بیش از پیش به مرحله اجرا درآید.
همچنین عضو هیئت‌مدیره و نایب‌رئیس انجمن نابینایان استان یزد، هدف از برگزاری مراسم روز جهانی عصای سپید را آشنایی بیشتر مردم و مسئولان با توانمندی‌ها، مسائل و مشکلات جامعه نابینایان و کم‌بینایان عنوان کرد.
وی افزود: مردم و مسئولان می‌توانند نقش مؤثری در رفع موانع و تنگناهای پیش روی این قشر داشته باشند و با توجه بیشتر و درک شرایط ویژه آنان به رشد و بالندگی نابینایان در جامعه کمک کنند.
محمدحسن پارساییان مناسب‌سازی اماکن شهری برای رفت‌وآمد نابینایان و فراهم شدن زمینه استفاده آنان از تجهیزات مدرن و فناوری را از مهمترین خواسته‌های جامعه هدف دانست.
وی از مسئولان خواست که به پیام و فلسفه این روز بیشتر توجه کنند، زیرا نیم درصد افراد هر جامعه‌ای را نابینایان یا افرادی که با اختلال بینایی روبرو هستند تشکیل می‌دهند، می‌طلبد که به مسائل فرهنگی، اجتماعی ،اقتصادی این گروه به‌عنوان یک شهروند جامعه توجه شود.
نایب‌رئیس انجمن نابینایان استان افزود: البته در سال‌های اخیر این پیام به گوش مسئولان رسید که نماد آن تصویب قانون حمایت از معلولان است که سال 1383در مجلس به تصویب رسید و اخیراً هم اصلاح شد و ضمانت اجرایی برای آن گذاشته شد.
پارساییان ادامه داد: با توجه به اینکه فصل تصویب بودجه نزدیک است و قانون یادشده سال گذشته بعد از بودجه 1397 تصویب شد امکان اجرا در سال 97 پیدا نکرد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیکی فصل بودجه انتظار است که در تصویب اعتبار حمایت‌های لازم از این قانون برای سال 98 بشود .
از حدود هشت هزار نابینا و کم‌بینای یزد، چهار هزار و 500نفر از خدمات بهزیستی استان استفاده می‌کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار