مدیرکل هواشناسی:
مدیرکل هواشناسی یزد گفت: اجرای طرح توسعه هواشناسی کاربردی کشاورزی ( تهک ) در این حوزه اهمیت خاصی دارد و هدف از آن اطلاع رسانی به تولید کنندگان و بهره برداران است.
کد خبر: ۶۷۰۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳ 20 October 2018

با توجه به رویکرد سازمان هواشناسی کشور در خصوص ارتباط مستقیم با فعالان بخش‌های مختلف کشاورزی به‌عنوان یکی از کاربران نهایی اطلاعات هواشناسی برای تبیین ماهیت، اهداف و برنامه‌های مدنظر سامانه توسعه هواشناسی کاربردی کشاورزی(تهک) ایجاد شد.
در این راستا تصمیم گرفته شد که خدمات هواشناسی کشاورزی علاوه بر بخش کشاورزی به تمام بخش‌های فعال در زمینهٔ تأمین مواد غذایی گسترش یابد.
در این برنامه قرار است هواشناسی تا انتهای کار با کاربر نهایی همراه شده و او را در کاربرد داده‌ها و اطلاعات هواشناسی در کارشان کمک کند.
به گزارش روز شنبه روابط عمومی فرمانداری ابرکوه ، رضا برهانی در جلسه هم‌اندیشی مسئولان اداره‌ها و ایستگاه‌های هواشناسی و جهاد کشاورزی استان اظهار داشت: توسعه هواشناسی کاربردی ارتباط تنگاتنگی با گردشگری ، حمل و نقل ، صنعت و شهرسازی دارد.
وی بابیان اینکه توصیه‌های کشاورزی در جلسات انجام می‌گیرد ، افزود: اما، طرح تهک به‌طور مستقیم با کشاورزی ارتباط دارد.
برهانی با اشاره به اینکه ابرکوه یکی از مناطق مهم کشاورزی استان است ، ادامه داد: اجرای ایت طرح اهمیت زیادی دارد و باید بتوانیم با برگزاری جلسات کاربردی و علمی ، زمینه همکاری بیشتر را با اداره‌های ذی‌ربط داشته باشیم .
همچنین علی‌اکبر اسحاقی معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری ابرکوه بحث آموزش در زمینهٔ هواشناسی و توصیه‌های لازم به کشاورزان را مورد تأکید قرارداد و در این زمینه تعامل و همکاری تمام دستگاه‌ها باید بیش از پیش با کشاورزان باشد .
کارشناس هواشناسی استان هم گفت: سازمان هواشناسی نهاد حاکمیتی است که نقش تأمین‌کننده‌ای در زمینهٔ توسعه پایدار و افزایش بهبود و بهره‌وری جامعه دارد .
حمید زارع در حاشیه نشست یادشده به خبرنگار ایرنا افزود: در بحث پیشگیری ، طرح تهک با تولید و توزیع مناسب اطلاعات و نیز نقش سازمان جهاد کشاورزی می‌تواند کمک بسیاری داشته باشد.
وی ،گزارشی در خصوص وضعیت بارندگی و روند تغییر بارش ها در 50 سال گذشته ارائه کرد و افزود: از سال1347 تا 1395میانگین دمای سالانه در کشور رو به افزایش ،بارش‌ها رو به کاهش و روند تبخیر نیز رو به افزایش است.
این کارشناس هواشناسی اضافه کرد: طبق آمار میزان بارندگی در کشور با آهنگ کاهش1.1 میلی‌متر در هرسال مواجه شده و در مقابل میانگین دما افزایش ‌یافته است.
وی با اشاره به گرمایش جهانی و تغییر اقلیم، افزود: هیات بین‌الدول تغییر اقلیم در پنجمین گزارش خود میزان گرمایش کره زمین را حدود یک درجه سانتی‌گراد نسبت به دوران قبل از صنعتی شدن اعلام کرده و این یعنی تغیر اقلیم از نظریه به واقعیت انکارناپذیر تبدیل‌شده است .
این کارشناس هواشناسی اضافه کرد: این هیات چشم‌انداز جهان و ایران را بر اساس چهار سناریو ترسیم کرد ، که بر اساس آن در خوش‌بینانه‌ترین حالت و در صورتی‌که کشورهای جهان به‌صورت کامل به تعهدات خود در توافقنامه سال 2015 میلادی پاریس عمل کنند، شرایط فعلی از لحاظ بارش و دما حفظ خواهد شد.
وی یادآور شد: در سه سناریو دیگر تا سال 2100 میلادی شاهد افزایش بیش از 2 درجه سانتی‌گراد متوسط دمای کره زمین خواهیم بود.
زارع خاطرنشان کرد: بر اساس سناریو بدبینانه در منطقه وسیعی از کشورمان کم‌بارشی خواهیم داشت و ممکن است دما نیز پنج‌ تا 6 درجه افزایش یابد و خشکسالی بخش‌های وسیعی از دریای مدیترانه تا افغانستان را فرا خواهد گرفت.
به گفته وی آنچه به نظر می‌رسد حتی در خوش‌بینانه‌ترین حالت و حفظ شرایط فعلی، خشکسالی ها و کم‌بارشی های رخ‌داده در سال‌های گذشته نیز جبران نخواهد شد.
به گفته زارع ، با توجه به‌احتمال وقوع خشکسالی در مناطق وسیعی از کشور، ما ناگزیریم خود را با این شرایط سازگار کنیم .
این کارشناس هواشناسی یادآور شد : بهترین راهکار برای مدیریت کم‌آبی و برون‌رفت از این چالش ، سازگاری با خشکسالی و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های علمی و اجرایی کشور ، مشارکت مردم در این زمینه است .
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد هم به خبرنگار ایرنا گفت: براثر کاهش بارندگی و تدوام خشکسالی سالانه در مجموع 923 میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت واردشده است.
محمدعلی حاتمی زاده اظهار داشت: این میزان خسارت‌ مربوط به بخش‌های زراعت ، باغبانی ، دامداری ، شیلات ، گلخانه و سایر بخش‌هاست که براثر تداوم خشکسالی و سرمازدگی کشاورزان را متضرر کرده است.
وی به اثربخشی سامانه تهک در بخش‌های مختلف اشاره کرد و از تعامل در رزمایش سرمازدگی پارسال قدردانی کرد .

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار