با تجهیز مزارع به سامانه‌های هوشمند آبیاری از سد بسیاری از مشکلات گذشت برطرف می‌شود تا هم شاهد قیمت‌های سرسام‌آور میوه نباشیم و هم به کشاورزی پر برکت گذشته برگردیم.
کد خبر: ۶۷۰۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳ 20 October 2018

کمبود آب در استان یزد و تبدیل شدن آن به یکی از معضلات جدی از سال‌های پیش بسیاری از مسائل مرتبط با آن را دچار اختلال کرده است.

رونق کشاورزی و کاشت محصولات پرمصرف عموم مردم از مهمترین مسائلی است که باید تا حد خودکفایی چه در حوزه کشوری و چه در حوزه استانی و حتی در حوزه شهری برسد تا مورد سوءاستفاده برخی و به زحمت افتادن مردم نشود.

تولید و کشت مواد مصرفی از قبیل صیفی‌جات در استان یزد به دلیل کمبود آب سال‌هاست که با معضل روبه‌رو شده و به جز مناطق محدودی تقریبا استان یزد از آن‌ها بی‌بهره است و این موضوع می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورد.

کمبود آب و کاهش مخازن آب زیرزمینی از جمله چاه، چشمه و قنات موضوعی است که تنها کشاورزی استان را تحت تاثیر قرار نداده ‌است بلکه صنعت، معدن، شرب را هم دچار مشکلاتی کرده است.

با همه این تفاسیر اما به گفته مسئولان و کارشناسان امر، حتی با این مقدار آب موجود هم می‌توان تا حدی به صنایع و کشاورزی و سایر عرصه‌ها رونق دوباره داد به شرط آن‌ که تدبیرات مسئولان و همت مردم جهت بهره‌برداری و استفاده از روش‌های نوین آبیاری انجام گیرد.

مصطفی چمنی کارشناس بخش قنوات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم از وجود 3 هزار و 73 قنات ثبت شده در استان گفت و اظهار داشت: از این میان حدود 2 هزار و 863 قنات دارای آب هستند هر چند مقدار آن‌ها کم است.

وی وجود 387 دهنه چشمه و 368 حلقه چاه را هم به میزان قنوات استان اضافه کرد و گفت: 20 درصد از مخزن آبی قنوات و چشمه‌ها صرف کشاورزی می‌شود که باید برای جلوگیری از کمبود آب مجهز به سامانه‌های نوین و مدیریت هوشمند شوند.

کارشناس بخش قنوات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد میزان هزار و 137 میلیون متر مکعب تخلیه آب در سال را سهم این مخازن دانست و درباره سهم هر کدام از مخازن گفت: چاه‌ها در حدود 940 میلیون متر مکعب، قنوات 170 میلیون متر مکعب و چشمه‌ها در حدود 27 میلیون متر مکعب تخلیه آب سالانه دارند.

گر چه میزان دقیق کاهش آب قنوات به وسیله تحقیقات و محاسبات آب منطقه‌ای صورت می‌گیرد اما چمنی از مشاهده‌های خود از میزان کاهش گفت و آن را نگران کننده عنوان کرد و همکاری هرچه بیشترکشاورزان را برای سوق به سمت آبیاری تحت فشار و قطره‌ای برای جلوگیری از خسارت غیر قابل جبران خواستار شد.

وی مثالی از قنات قاسم‌آباد زد و علت اصلی کاهش آب ذخیره‌ای آن را ناشی از تاسیس غیرمجاز چاه‌های در مسیر دانست و تاکید کرد: گذشته از همکاری مردم و کشاورزان لزوم توجه بیش از پیش مسئولین نظارتی از جمله دادگستری و سازمان‌های مسئول جهت جلوگیری از احداث‌های غیرمجاز و برخورد با آن‌‌ها آن هم در این برهه زمانی اگر بیشتر از همکاری کشاورزان اهمیت داشته باشد کمتر نیست.

وی وجود این میزان آب را برای کشت محصولات کشاورزی مورد نیاز از جمله صیفی‌جات به هیچ وجه به صرفه ندانست و گفت: تا زمانیکه به آبیاری قطره‌ای و سامانه‌های هوشمند آبیاری د‌ر منطقه‌ای مجهز نشویم، در آن منطقه نباید کشت موارد یاد شده انجام گیرد که خود شعله‌ورتر کردن آتش بی‌آبی است.

چمنی ادامه داد: این هشدارها در مورد وجود بی‌آبی و عدم امکان کشت مواد آب‌بر به معنی ناامیدی از کاشت آن‌ها و تاثیرات وابسته به آن برای استان نیست بلکه می‌توان با تدبیرات هوشمندسازی آبیاری به کشت عادی گذشته و حتی بیشتر از آن برگشت و یزد را به عنوان کرسی‌های تولید در این زمینه‌ها معرفی کرد.

این امید کارشناس قنوات استان نشان از بن‌بست نبودن راه حل‌های این مشکل می‌دهد و به گفته او می‌توان با همت مسئولین و مردم به گذشته برگشت اما برای آن باید نگاه به گسترش سامانه‌های هوشمند و استفاده از طرق نوین آبیاری داشت و در روش‌های گذشته آبیاری تجدیدنظر کرد و این فعالیتی زیاد از مسئولین و استقبالی بهتر از کشاورزان را می‌طلبد.

وی پیشرو بودن شهرستان‌های خاتم، تفت و ابرکوه را در مسئله تغییر نظام آبیاری تقدیر کرد و همکاری کشاورزان و مسئولین دیگر شهرستان‌ها را جهت توسعه و تلاش برای همه گیر شدن این راه‌ خواستار شد تا شاهد محیطی با نشاط همراه با رونق و برکت برای کشاورزی استان باشیم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار