کد خبر: ۶۷۰۰۵۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶ 20 October 2018

مشاغل خانگی فرصتی است تا با بهره وری از امکانات و ظرفیت منازل مسکونی، ضمن ایجاد اشغال و کارآفرینی، در جهت افزایش روحیه خودباوری و اعتماد به نفس خانواده ها کوشید.

 

به گزارش تابناک یزد؛ مشاغل خانگی، مشاغلی هستند که عموما در منازل شخصی یعنی اقامتگاه محل سکونت و زندگی فرد است.

امروزه مشاغل خانگی در کشورهای توسعه یافته نقش به سزایی در فعالیت های اقتصادی کشورها ایفا کرده و توانسته تولیدات ناخالص ملی را با رشد چشمگیری مواجه و اقتصاد محلی را با تحول شگفتی روبرو کند و سبب افزایش اشتغال در جامعه شود؛ ضمن آنکه امروزه مشاغل خانگی به عنوان ماندگارترین شغل ها در جوامع قلمداد شده و بالاترین نرخ بقا را دارا می باشند.

در این مشاغل سود ابتکار و کارآفرینی بدون واسطه نصیب فرد تولیدکننده می شود و فرد در آن دچار خودمدیریتی و خودکنترلی شده و ساعات کاری انعطاف پذیر مشاغل خانگی سبب افزایش کیفیت زندگی با سپری کردن اوقات بیشتر در نزد خانواده می شود؛ این مشاغل برای خانم ها می تواند در کنار نقش مادری و همسری زنان، بسترهای خوداشتغالی بانوان را در محیطی سالم، ایمن و زیبنده آنان فراهم کند و نگذارد استعدادهای زنان خفته بماند.

در نگاهی دیگر مشاغل خانگی نقش مهمی نیز در بقا و توسعه هنر و صنایع دستی دارند به نحوی که علاوه بر احیای آن می تواند سبب افزایش روحیه خودباوری در بانوان شده و در اقتصاد خانواده ها و توسعه تولیدات داخلی نقش مهمی ایفا کند.

این مشاغل در شرایط فعلی کشور می توانند کمک عظیمی به حوزه معیشتی خانوار داشته و ضمن افزایش درآمد، روحیه خودباوری را در دل جوانان و بانوان زنده کند.

مهناز امامدادی، رئیس دبیرخانه ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اهمیت ترویج مشاغل خانگی در سطح جامعه، بیان داشت: نیاز کم به منابع مالی، مزایای فراوان مشاغل خانگی و نقش سازنده آن‌ها در اشتغال و توسعه اقتصادی موجب شده تا این بخش در کشور ما نیز مورد توجه قرار گیرد و به عنوان یک سیاست مثبت در حوزه اشتغال تلقی شود.

وی در ادامه افزود: این‌گونه مشاغل فرصتی برای استفاده از ظرفیت تک تک اعضای خانوار به منظور کمک به تأمین معیشت، افزایش درآمد، رفع نیاز بنگاه‌های اقتصادی بزرگتر، بهره‌وری بیشتر از امکانات و ظرفیت منازل مسکونی، افزایش اعتماد به نفس اعضای خانواده، انتقال دانش بومی و ایجاد انگیزه در خانواده‌ها برای فراگیری دانش تولید جهت اشتغال‌زایی است.

استقبال از مشاغل خانگی امروزه در استان یزد با افزایش مواجه شده است و سیاست های اتخاذ شده به نحوی است که جوانان و زنان می توانند بهره بیشتری از این فرصت کارآفرینی برند.

فریبا آیت‌اللهی مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد نیز در این باره با اشاره به حمایت تیم اقتصادی یزد از مشاغل خانگی؛ اظهار داشت: در اجرای طرح الگوی توسعه مشاغل خانگی و با عنایت به وضعیت بیکاران استان، در کارگروه تخصصی اشتغال دهم اسفند پارسال استان مصوب شد حداقل 70 درصد مجوز‌های مشاغل خانگی الزاماً برای بیکاران فارغ‌التحصیل دانشگاهی، جوانان و زنان صادر شود. این مصوبه از ابتدای سال جاری در دستور کار دستگاه‌های اجرایی صادرکننده مجوز مشاغل خانگی قرار گرفت و در حال اجراست که 43 درصد مجوزها برای جوانان و همین تعداد مجوز ویژه زنان است.

آیت اللهی در ادامه با تشریح اهم فعالیت های صورت گرفته در حوزه مشاغل خانگی؛ تصریح کرد: میانگین 84 درصد اشتغال ایجادشده دستگاه‌ها در بخش مشاغل خانگی، برای افراد بدون تحصیلات دانشگاهی بود که 16 درصد برای افراد دارای تحصیلات دانشگاهی در نظر گرفته شد. بیشترین طرح‌های ارائه‌شده مربوط به شهرستان یزد و کمترین آن به اشکذر و در دستگاه‌ها بیشترین به سازمان صنعت، معدن و تجارت و کمترین آن به صندوق کارآفرینی امید اختصاص داشت.

وی در ادامه افزود: بیشترین فراوانی صدور مجوز مشاغل خانگی مربوط به پرورش گوسفند و بز، تولید زعفران، قالیبافی، پرورش مرغ بومی، دوخت لباس، گلیم‌بافی، پرورش قارچ خوراکی، پرورش زنبورعسل، طراحی پارچه و لباس و پرورش گاو شیری است.

شایان ذکر است مطابق مصوبات ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی رشته‌های این مشاغل در حوزه‌های صنایع دستی، فرش، کشاورزی، دامپروری، شیلات، خدمات، تولیدی صنعت و فناوری اطلاعات احصاء شده‌اند. بر همین اساس انواع مشاغل خانگی در هر یک از زیربخش‌ها ارائه شده و فهرست و همچنین اطلاعات هر یک از مشاغل در سایت وزارت کار و امور اجتماعی به نشانی www.irimlsa.ir قسمت مشاغل خانگی قابل دسترس برای عموم مردم است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار