مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: نبود سرما و یخبندان در سال‌های گذشته از علل ازدیاد آفت کرم گلوگاه به عنوان یک آفت انار در استان یزد است.
کد خبر: ۶۷۰۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶ 20 October 2018

 با نزدیک شدن به آغاز برداشت انار در استان، بحث میزان آفات این محصول هم به میان می‌آید و استان یزد به دلیل اینکه یکی از تولیدکنندگان اصلی انار در کشور به شمار می‌رود اهمیت برنامه‌ریزی مسئولان این حوزه برای مبارزه با این آفات دو چندان می‌شود.

کرم گلوگاه نام آفتی است که ویژه محصول انار است و هرساله خساراتی را به تولید کنندگان و محصولات آنها وارد می‌کند.

جلوگیری از شیوع این آفت در بین باغ‌داران استان و تولیدکنندگان انار مانند آفات دیگر همیشه یکی از پیگیری‌های مسئولین بوده است و این پیگیری‌ها هرساله به دلیل شروع کار این جانور در این ایام آغاز شده و به صورت مکرر با توصیه‌هایی به کشاورزان و باغ‌داران انجام می‌شود.

این کرم با دارا بودن چندین نسل در سال که یکی از آن همزمان با تشکیل انار و ظاهر شدن جمعیت میوه شروع به فعالیت می‌کند باعث به زحمت افتادن باغ‌داران می‌شود.

محل تجمع این آفت در تاج انار است و به صورت تخم‌گذاری تکثیر گردیده و با وارد شدن به داخل میوه باعث از بین رفتن تدریجی آن شده است.

مرتضی فتاحی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از اقدامات نسنجیده‌ای که باعث افزایش جمعیت این آفت در باغ‌ها می‌شود گفت و اظهار داشت: اعمالی از جمله عدم جمع‌آوری میوه‌های آلوده و عدم انهدام آن‌ها باعث افزایش تصاعدی این آفت می‌شود.

وی ادامه داد: اگر باغ‌داران در سرکشی از باغات به انارهایی که آلوده شده‌اند و دیگر قابل استفاده نیستند برخورد کردند و سریعا آن‌ها را معدوم سازند می‌توان به جلوگیری از شیوع این آفت بسیار امید داشت که این نظارت مستمر باغ‌داران را می‌طلبد.

البته فتاحی همگانی کار کردن همه باغ‌داران را در از بین بردن این آفت لازم دانست و تصریح کرد: مراقبت هر باغ‌دار از باغ خودش گرچه اثرات بسیار مثبتی دارد اما اگر باغ‌های دیگر به ویژه آن‌هایی که در مجاورت یکدیگر هستند و همگی محصول انار دارند به اقدامات ایمنی نپردازند تاثیر کارها، کاهش می‌یابد.

وی علاوه بر اینکه همت همه باغ‌داران را برای انهدام کامل این آفت مهم دانست، از اقدامات این نهاد برای مقابله با این کرم مخرب گفت و بیان کرد: تشکیل شبکه مراقبت و پیش آگاهی از اقدامات این نهاد است.

وی تصریح کرد: شبکه مراقبت و پیش‌اگاهی مربوط به اطلاع رسانی اقدامات پیشگیرانه در حوزه مراقبت از آفات احتمالی آن هم توسط کارشناسان مورد تایید این سازمان است.

فتاحی در ادامه افزود: هشت شبکه با حضور هشت کارشناس بخش خصوصی علاوه بر کارشناسان بخش دولتی در این زمینه تلاش می‌کنند تا با آگاهسازی به کشاورزان و باغ‌داران از ترویج این آفت جلوگیری کنند.

وی درباره نوع عملکرد این کارشناسان گفت: این کارشناسان با رصد آفات در مناطق، به وسیله چاپ بروشورهای اطلاع‌رسانی و پوسترهای توضیحی و همچنین با ارسال پیامک‌های متنوع و اقدامات دیگر سعی می‌کندد باغ‌دار را در جریان بروز آفت بگذارند و اقدامات پیشگیرانه و درمانی را به آن‌‌ها بگویند.

وی درباره اطلاع‌رسانی مختص هر منطقه هم گفت: این آفات با فاصله تقریبی دو روزه در محدوده مناطق و کشتخوان‌ها پخش می‌شود و برای همه اشتراک دارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد علاوه بر روش‌های اطلاع‌رسانی‌های مذکور از برگزاری کلاس‌های آموزشی گفت: در این کلاس‌ها که با حضور باغ‌داران و کشاورزان برگزار می‌شود در مورد نحوه عملیات مبارزه با این آفات صحبت می‌شود.

وی عدم وجود سرما و یخبندان در سال‌های پیش در استان را هم از علل پیشرفت و شیوع این آفت دانست و عنوان کرد: اگر کرم گلوگاه در مکان خوبی مستقر نشده باشد و پوشش حفاظتی نداشته باشد با وجود سرما از بین می‌رود و خود سرما و یخبندان به عنوان عامل نابود‌ کننده این آفت عمل می‌کند و به دلیل عدم وجود سرما جمعیت این آفت هرسال در حال پیشرفت است.

خسارت متوسط 20 درصدی به محصولات انار استان توسط این کرم مخرب از دیگر گفته‌‌های فتاحی بود که در پایان صحبت‌هایش درباره پیشگیری از شیوع بیشتر آن تاکید کرد: با توجه به شرایط اقلیمی استان، کشاورزان باید نسبت به رعایت بهداشت باغ و جمع‌آوری محصولات پوسیده و معدوم کردن آن‌ها التزام جدی داشته باشند.

قطبیت استان یزد در انار و سرشناس بودن یزد به عنوان یکی از تولید‌کنندگان اصلی این محصول در کشور حتما باید با توجه جدی مسئولین و به ویژه کشاورزان مواجه باشد تا یزد به عنوان یکی از استان‌های مولد در زمینه کشاورزی معرفی شود و باری در جهت پیشرفت کشور بر دوش کشد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار