مسئول دفتر طنز حوزه هنری کشور:
مسئول دفتر طنز حوزه هنری کشور با اشاره به ضرورت حمایت از کارگاه‌های آموزشی شهرستان‌ها، گفت: هزینه‌های اختتامیه جشنواره سوره باید صرف برگزاری کارگاه‌های آموزشی در شهرستان‌ها شود .
کد خبر: ۶۶۹۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸ 17 October 2018

 

به گزارش ایسنا-منطقه یزد،«ناصر فیض» در کارگاه شعر شانزدهمین جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» یزد، برگزاری این گونه کارگاه‌ها در شهرستان‌ها را ضروری دانست و اظهار کرد: یکی از اتفاقات خوب جشنواره‌ می‌تواند تغییر ذهنیت شاعران و داستان‌نویسان شهرستانی نسبت به شعرا و نویسندگانی که در تهران فعالیت می‌کنند، باشد، این اتفاق نمی‌افتد مگر این که این دو قشر با هم روبه‌رو و هم‌صحبت شوند .

وی افزود: طبیعی است که در تهران اتفاق بهتری می‌افتد و اگر فرد توانمند باشد ممکن است اتفاق‌های خوبی برایش رخ دهد، البته کسانی هم هستند که آمده‌اند و موفق نبوده‌اند .

مسئول دفتر طنز حوزه هنری کشور جشنواره‌ شعر و داستان «جوان سوره» و کارگاه‌های آموزشی آن را بهترین فرصت برای کشف و معرفی استعدادهای جوان دانست و گفت: آنها در این رویداد ادبی می‌توانند همدیگر را ببینند و با هم آشنا شوند، چه بسا شاعران و نویسندگان شهرستانی که از دور با آثار شاعران و نویسندگان مرکز‌نشین آشنا بوده‌ و گاهی آثارشان را به عنوان سرمشق و الگو قرار داده‌اند و دوست داشتند مانند فلانی شعر یا داستان بگویند، ولی وقتی خودشان را می‌بینند برای آنها جالب است .

فیض تصریح کرد: همچنین برای شخصی که به شهرستان می‌آید وقتی می‌بیند آثارش مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفته دلگرم می‌شود و این امر به تعمیق مراودات، دوستی‌ها و انتقال تجربیات کمک می‌کند و بعضی مواقع منجر به اتفاقات خیلی خوبی می‌شود .

این مسئول ادامه داد: به نظر من اختتامیه جشنواره باید خیلی ساده و معمولی برگزار و بیشتر هزینه‌ها صرف کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی و آموزش هنرمندان شهرستانی شود .

وی اظهار کرد: بسیاری از جوانان تشنه آموختن هستند و دوست دارند آثارشان را مثلا برای فلانی که در یکی از رشته‌های ادبی مدعی است، بخوانند و با یادگیری و رعایت چند معیار، نقاط ضعف کار را برطرف کنند که این کار ارزشمندی است و اگر این کارها را هم انجام ندهند در حق آنها اجحاف می‌شود .

مسئول دفتر طنز حوزه هنری کشور تصریح کرد: در شهرستان‌ها استعدادهای بسیار خوبی وجود دارد ولی فرصت تبلور این استعداد ایجاد نشده و فرد هم نتوانسته خودش را نشان دهد، باید تلاش کنیم تا این زمینه فراهم گردد .

وی خاطرنشان کرد: اگر شاعر یا نویسنده آثاری بنویسند و در پستو بگذارند هیچ اتفاقی نخواهد افتاد ولی همین اثر اگر به خوبی دیده شود، می‌تواند به یک اثر بسیار خوب مانند فیلم تبدیل شود، آنگاه با این اتفاق نام آن هنرمند سر زبان‌ها می‌افتد و آثار متنوعی تولید می‌کند و این از جمله وظایف جشنواره‌هاست .

نویسنده کتاب «فیض بوک» با بیان این که محصول هر جشنواره باید یکی دو اثر خوب و ارزشمند باشد، گفت: از هر جشنواره ادبی کافی است یک شاعر و یک داستان‌نویس خوب بیرون بیاید، مگر در یک قرن چند حافظ یا فردوسی متولد می‌شوند؟ در استان‌ها هم استعدادهای بسیار خوبی داریم که می‌توانند به آن قله برسند فقط باید کشف و حمایت شوند .

این طنزپرداز خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان به شعر و ادب در مرکز، انتخاب‌های متعددی در طول هفته برای شرکت در جلسات و محافل ادبی دارند در حالی که این گزینه‌ها در شهرستان کمتر است و این از وظایف جشنواره‌هاست که کسانی که مظلومانه در گوشه و کنار شهرستان‌ها و مناطق مختلف در عرصه شعر و ادب این سرزمین فعالیت می‌کنند را شناسایی و معرفی کنند، اگر این کار را نکنند فقط در حد نمایش و ویترین هستند .

فیض یکی از راهکارهایی که سبب می‌شود شاعران و نویسندگان دچار روزمرگی و کلیشه‌‌ نشوند را مطالعه و شناخت حرکت‌های ادبی گذشته دانست و افزود: برای این که فرد حرکت تازه‌ای در این عرصه انجام دهد باید حرکت‌های گذشته را به خوبی بشناسد و بر اساس آن اقدام کند .

وی تصریح کرد: در قدیم لازمه شاعر بودن این بود که فرد باید علاوه بر آشنایی با یک سری از علوم زمانه خود، چند هزار بیت از دیگران هم حفظ باشد و آثارشان را بشناسد .

خالق مجموعه شعر طنز «املت دسته‌دار» در همین رابطه بیان کرد: به نظر من امروز شاعر و نویسنده باید اسطوره شناس باشد یا حداقل فهرست‌وار اطلاعاتی از آن‌ها داشته باشد، باید شرح حال شعرا و نویسندگان و همچنین تلمیحات ادبیات را بداند تا بتواند مضمون جدید خلق کند .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار