کد خبر: ۶۶۸۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۶ 17 October 2018

کودک آزاری یکی از انواع آسیب های اجتماعی است که می تواند رویای لطیف فرزندان را به کابوس های تلخ و زننده کودکی، تبدیل و فرزند را با مشکلات عدیده روحی و روانی در بزرگسالی مواجه کند. 

به گزارش تابناک یزد؛ کودک آزاری یکی از انواع بیماری و آسیب های خطرناک اجتماعی است که می تواند در کودکی منجر به بیماری های عدیده روحی و روانی توام با احساس گناه و کاهش اعتماد به نفس شود.

به طور کلی هر فعلی که سبب شود تا سلامت جسمی و روانی کودک را به خطر انداخته و در رشد تاثییرات منفی داشته باشد؛ کودک آزاری می گویند و به تعریف سازمان بهداشت جهانی، آسیب یا تهدید جسم و روان یا سعادت و رفاه و بهزیستی کودک به دست والدین یا افراد که نسبت به او مسئول هستند کودک آزادی می باشد؛ این تعریف، سوءاستفاده جنسی یا بهره کشی و عدم رسیدگی به نیازهای انسانی تا سنین زیر 18 سال را نیز شامل می شود.

کودک آزاری جسمی، کودک آزاری عاطفی، مسامحه عاطفی و کودک آزاری جنسی از انواع کودک ازاری می باشد که می تواند مهمترین مرحله رشد و تکامل جسمی و روانی کودک را با آسیب جدی مواجه کند که لازم است تا والدین با شناخت انواع آن و یادگیری مهارت های مناسب جلوی تحقق این آسیب مهم را گرفته تا فرزندانشان در دوران بزرگسالی با مخاطره ای مواجه نشوند.

والدین باید در نظر داشته باشند که کودکان آسیب دیده عموما به دلایل متعددی چون تهدید فرد خاطی، ترس از برخورد و عدم احساس امنیت از بیان آسیب خودداری کرده و نمی توانند این مهم را بازگو کنند که برخورد با این موارد نیازمند فرهنگ سازی و آموزش والدین بوده تا فرزندان بتوانند در آرامش به بیان آسیب پیش آمده بپردازند.

آسیب های تلخ کودک آزاری تنها مرتبط به دوران کودکی نبوده و دوران بزرگسالی فرزند را نیز با تهدید و پیامدهای منفی روحی، روانی، جسمی و جنسی مواجه کند.

کودک آزاری می تواند در بزرگسالی با پیامدهایی چون دیوارسازی بین خود و دیگران همراه با محدود کردن روابط، ترس شدید از صمیمیت، یادآوری خاطرات به صورت کابوس های شبانه، خشم های بی دلیل نسبت به اطرافیان خصوصا والدین، احساس گناه، شرم، تقصیر، از دست دادن اعتماد نسبت به اطرافیان، اعتیاد به الکل و مواد، سردمزاجی جنسی و اختلال در روابط جنسی پس از ازدواج، ازدواج های ناموفق، افسردگی، اضطراب، ترس های مرضی، دوری گزینی و انزواطلبی، اختلالات جنسی، کاهش عزت نفس، اختلال شخصیت ضداجتماعی، مشکلات ارتباطی و افکار خودکشی را به همراه داشته باشد.

اهمیت کودک آزاری و پیامدهای مخرب آن در دوران کودکی و بزرگسالی سبب شده است تا نهادهای مربوطه در جوامع مختلف به بررسی و ارائه راهکارهای لازم جهت جلوگیری از این مهم بپردازند.

کشور ما نیز از کودک آزاری مستثنی نبوده است و علیرغم تلاش های صورت گرفته؛ شاهد کودک آزاری در جامعه بوده ایم.

حبیب‌الله مسعودی‌فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اهمیت کنترل و پیشگیری از کودک‌آزاری، اظهار داشت: این مهم سبب شده است تا سازمان بهزیستی 7 راهبرد اساسی برای کنترل و پیشگیری از کودک آزاری را در برنامه ای مفصل تدوین کند.

مسعودی فرید با اشاره به اینکه اولین راهبرد، افزایش آگاهی مردم است؛ افزود: در این راستا تمرکز بر توسعه آموزش مهارت‌های زندگی و فرزند پروری در اولویت است. آگاه‌سازی راجع به قانون راهبرد دوم است که بسیار اهمیت دارد. هنوز خیلی از افراد نمی‌دانند که کودک‌آزاری جرم مشهود است.

گفتنی است معاونت سیاسی، امینیتی و اجتماعی استانداری، دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، اورژانس‌های اجتماعی، آموزش و پرورش، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان های مردم نهاد نیز در بخش غیردولتی به واسطه ارتباط و درگیربودن خود با مقوله کودک‌آزاری می‏‏‌توانند تاثیر به سزایی در پیشگیری، کنترل و کاهش این آسیب داشته باشند و در حوزه احقاق حقوق کودکان فعالیت می کنند.

شایان ذکر است سال های گذشته در استان یزد به ویژه در شهرستان ها شاهد مواردی از کودک آزاری بوده ایم که با پیگیری و تلاش سمن های غیردولتی و نهادهای نظارتی دولتی و البته فرهنگ اصیل توام با عقیده معنوی خانواده های یزدی سبب شده است تا این پدیده تلخ در استان کاهش یافته و نسبت به استان های دیگر کمتر مشاهده شود؛ اما همچنان لازم است تلاش جدی و مضاعفی پیرامون آموزش مهارت های لازم به خانواده ها و فرزندان در خصوص انواع کودک آزاری و جلوگیری از پیشامدهای مخرب آن صورت گیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار