اختصاصی تابناک یزد؛
در حالی توسعه ناوگان حمل و نقل از عوامل توسعه جوامع قلمداد می شود که 80 درصد از ناوگان این صنعت در یزد فرسوده است.
کد خبر: ۶۶۸۹۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳ 17 October 2018

 به گزارش تابناک یزد؛ صنعت حمل و نقل به ویژه در حوزه درون شهری یکی از مهمترین زیرساخت های توسعه جوامع امروزی می باشد.
در حال حاضر صنعت حمل و نقل شهری با چالش های متعددی به ویژه در حوزه درون شهری روبرو است که نیازمند بازنگری سیاست های اتخاذ شده در این زمینه می باشد؛ صنعتی که از تکنولوژی و تجارب بین المللی فاصله گرفته و این فاصله مردم را نیز از این صنعت دور تر کرده است به نحوی که خطوط حمل و نقل عمومی جای خود را به خودروهای شخصی و پیاده روها جای خود را به موتورسیکلت ها داده اند.
فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی از عواملی است که می تواند دست یاری به نجات این صنعت نقش آفرین در توسعه شهری، دراز کند که خود ملزم به برنامه ریزی دقیق و مدون در حوزه مدیریت فرهنگی و اجتماعی شهری است. در صورت تحقق این مهم بی شک باید انتظار داشت همگام با استقبال مضاعف مردم از این صنعت، با صرفه جویی در زمان و انرژی، کنترل اقتصاد و حفظ محیط زیست کیفیت زندگی شهری نیز بهبود یابد.
حمل و نقل شهری در حوزه محیط زیست می تواند سبب کاهش آلودگی های زیست محیطی با کاهش مصرف سوخت و فراورده های سوختی شده و ضمن جلوگیری از هدر رفت این سرمایه ملی، از خسارت های احتمالی بر محیط زیست به ویژه در حوزه آلودگی هوا پیشگیری کند.
تحقیقات، نشان و تجربه، ثابت کرده است که صرف هزینه برای خرید، نگهداری و تعمیرات اتومبیل های شخصی چندین برابر صرف هزینه برای استفاده از حمل و نقل عمومی است؛ بنابر این توسعه حمل و نقل شهری و استفاده استفاده شهروندان از آن بر حوزه اقتصاد جامعه و خانوار نیز نقش مثبتی دارد.
استفاده از حمل و نقل عمومی مزایای دیگری چون اشتغال آفرینی را نیز به همراه دارد. به عقیده کارشناس به ازای هر ۱۰۰۰ تومانی که در حمل و نقل عمومی سرمایه‌گذاری می‌شود؛ ۴۰۰۰ تومان سود خواهد بود و به ازای هر ۱۵۰۰ میلیارد تومانی که در حمل و نقل عمومی سرمایه‌گذاری شود؛ ۳۶۰۰۰ فرصت شغلی ایجاد می‌شود؛ اشتغال آفرینی چشمگیری که از توسعه این صنعت برای جامعه به ارمغان می آید نیز منفعتی است که شهروندان از آن بهره خواهند برد.
از طرفی باید در نظر داشت توسعه حمل و نقل عمومی و فرهنگ سازی در این راستا نیازمند بستری مطلوب و زیرساختی در شان شهروند ایرانی است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار