اختصاصی تابناک یزد از هفته ملی کودک؛
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مدعی است برش استانی کنوانسیون ملی حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در سال 1395 به تمامی دستگاه های استان یزد ابلاغ شده است.
کد خبر: ۶۶۸۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶ 16 October 2018

کودکان برای زندگی اجتماعی نیازمند امنیت جسمی، روحی، اقتصادی و... هستند و باتوجه به شرایط جسمی و روحی و رشد عقلی و اجتماعی آن ها در سال های نخست زندگی جهت تحقق و استیفای این حقوق مادی و معنوی باتوجه به ناتوانی جسمی، به جنبه های متعدد بسیاری نیازمند می باشند؛ حقوقی که معطوف به جامعه فعلی نیست و در جوامع پیشین نیز بر رعایت و تحقق آن همت گمارده شده به نحوی که در شایسته ترین حالت خود دین اسلام تاکیدهای متعددی بر رعایت حقوق کودکان با پرهیز از خشونت و بدرفتاری با آنان، رعایت عدالت، پرهیز از تبعیض، احترام و تکریم کودک و... داشته است.
همین مهم که حقوق کودک یکی از مهمترین موضوعات حقوق بشر است سبب شد تا در سال 1989 میلادی طرح «کنوانسیون حقوق کودک» به ابتکار و پیشنهاد کشور لهستان و تلاش پروفسور آدام لوباتکا با یک مقدمه و 45 ماده توسط سازمان ملل متحد به تصویب برسد.
هدف اساسی این کنوانسیون، ایجاد زندگی بهتر برای کودکان و تلاش در راه رشد هماهنگ و متعادل آنان در زمینه های اساسی رشد جسمی، ذهنی، عاطفی، روانی و رشد اجتماعی است و برای دستیابی به این هدف، چهار محور اساسی رشد، بقا، حمایت و مشارکت را مورد توجه قرار داده است.
اصول ذکر شده در این کنوانسیون مبین نیازمندی های اساسی و بنیادین کودکان و نیز تکالیف خانواده، جامعه و دولت در اجابت نیازهای آنان بوده و متضمن تدابیر اجرایی در حمایت از کودکان است .
در نگاهی به کنوانسیون حقوق کودک موضوعاتی چون تعریف و مفهوم کودک، منافع کودک، تحقق حقوق کودک، مسؤولیت والدین، به رسمیت شناختن حق ذاتی (طبیعی)، حفظ هویت شخصی کودک، از جمله، داشتن نام و تابعیت، هویت کودکی، پیوستن به خانواده، منع قاچاق کودکان، آزادی عقیده کودک، آزادی اجتماعی، حفظ حریم شخصی کودک، دسترسی به مطالب و اطلاعات مناسب، مسؤولیت مشترک والدین، منع بدرفتاری با کودک، کودکان بی سرپرست و محروم از خانواده، فرزند خواندگی، کودکان آواره و پناهنده، آموزش و پرورش و اهداف آن، کودکان اقلیت های قومی و مذهبی، تفریح و فعالیت های فرهنگی، کار کودکان، مواد مخدر، منع شکنجه و اصول دادرسی، جنگ های مسلحانه و رعایت عدالت مورد بررسی قرار گرفته است که تحقق آن ها برای کشورهای پذیرنده لازم الاجرا است.
جمهوری اسلامی ایران نیز از جمله کشورهایی است که کنوانسیون حقوق کودک را در 5 سپتامبر 1990 امضا و در اگوست 1994(اسفند ماه 1372) مشروط بر این که مفاد آن در هر مورد و در هر زمان در تعارض با قوانین داخلی و موازین اسلامی باشد و یا قرار گیرد، از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران لازم الرعایه نباشد؛ تصویب کرده است.
هرچند در بطن قانون اساسی نیز قوانین متعددی در حمایت از حقوق کودکان توام با کنوانسیون مذکور به تصویب رسیده است اما در سال های گذشته شاهد تحقق شایسته منافع عالی کودک مطابق پیمان نامه و عملیاتی کردن آن در سال های اخیر نبوده ایم.
به نحوی که متاسفانه در سال های گذشته شاهد عدم رعایت حقوق کودکان در سراسر کشور بوده ایم که هرچند وقت یک بار کام ایرانیان را از این رویدادها، تلخ ساخته و سبب شده تا احقاق حقوق کودکان امروزه به عنوان یکی از جدی ترین دغدغه والدین قلمداد شود و جای خالی این کنوانسیون به جد احساس شود.
استان یزد نیز هرچند در موضوع کودک آزاری و عدم تضعیف تمامی ابعاد حقوق کودکان وضعیت مطلوب تری نسبت به سایر استان های کشور دارد اما باید در نظر داشت که دارالعباده یزد نیز از این مهم مستثنی نبوده و جامعه سنتی توام با نگاه معنوی یزدی ها پیگیری ویژه مسئولان را در تحقق حقوق کودکان و امنیت آنان می طلبد.
حقوقی که با اجرای کنوانسیون حقوق کودکان می تواند بخش بسیاری از آن تحقق یابد و آرامش مضاعف تری را برای خانواده های یزدی به ارمغان آورد.
فاطمه دانش ‌یزدی مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد در همایش تخصصی حمایت و معاضدت از حقوق کودکان که در دادگستری استان یزد برگزار شد؛ با اشاره به هفته ملی کودک بر اجرای اکنوانسیون بین المللی و سند ملی حمایت از حقوق کودک در استان تاکید و اظهار داشت: سند ملی حمایت از حقوق کودک یک کنوانسیون بین‌المللی است که کلیه حقوق کودک اعم از معنوی، اجتماعی، سیاسی اقتصادی و فرهنگی را در برمی‌گیرد.
دانش یزدی زندگی بهتر برای کودکان و تلاش در راه رشد هماهنگ متعادل کودکان را هدف این کنوانسیون حقوق کودک دانست و تصریح کرد: در این سند سعی بر این شده تا چهار محور اصلی رشد کودک و نوجوان در نظر گرفته شود؛ همچنین در این کنوانسیون اکثر کشورها عضو هستند.
این مقام مسئول در ادامه افزود: درواقع راهبردهایی که در حقوق کودکان در نظر گرفته‌ شده در راستای ارتقای وضعیت حقوق بنیادین کودکان، روابط خانوادگی و مراقبت‌های جایگزین، تأمین سلامت و رفاه اولیه کودکان و غیره است و این برنامه ۱۰ ساله تدوین‌شده است.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد با اشاره به اقدامات صورت گرفته پیرامون تحقق اهداف این کنوانسیون در استان، مدعی است: خوشبختانه یک برش استانی در سال ۹۵ طبق همین کنوانسیون ملی حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان تهیه شده و وظایف و راهبردهایی در این راستا به‌ تمامی دستگاه‌های ابلاغ شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار