فعالیت‌های پژوهشی گسترده‌ای در ارتباط با بحث آب در استان یزد صورت گرفته ولی بسیاری از این فعالیت‌ها در قالب یک طرح پژوهشی در کتابخانه‌ها خاک می‌خورند و هیچ زمانی عملی نمی‌شوند.
کد خبر: ۶۶۷۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲ 14 October 2018

بحث آب در استان یزد و به ویژه در سال‌های اخیر به عنوان مهمترین اولویت و مشکل مطرح بوده و در نشست‌ها و جلسات مختلف به این موضوع توجه ویژه‌ای صورت می‌گیرد.

تامین آب به ویژه در حوزه شرب موضوعی است که قطعا در این زمینه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و بدون آب انتقالی زندگی در یزد شاید غیرقابل تصور باشد چرا که این استان در بحث کیفیت آب منابع زیرزمینی وضعیت چندان مناسبی ندارد.

با این وجود در صورتی که به بحث مدیریت مصرف توجه مناسبی صورت نگیرد هرچه هم آب انتقالی به یزد افزایش یابد باز مشکل آب در یزد کویری به چشم می خورد و نمی توان از مشکلات کم آبی گذر کرد.

به این ترتیب مدیریت مصرف آب در استان چه در حوزه شرب، بهداشت، کشاورزی و صنعتی از اهمیت بسیار زیادی قائل است و در این زمینه هم مردم و هم مسئولان وظایف سنگینی بر دوش دارند.

محسن عباسی هرفته رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر یزد در این زمینه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در یزد اظهار داشت: شاید مهمترین موضوعی که در ارتباط با بحث آب در استان یزد وجود دارد بحث مدیریت است و به نظر می‌رسد که مدیران ما ضعف فعالیت خود را پشت مسائل فرهنگی مردم پنهان می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که میزان مصرف آب شرب در یزد قابل قبول ولی میزان مصرف آن در برخی حوزه‌های دیگر بسیار بالاست قطعا نمی‌توان مدیریت در حوزه آب را خوب ارزیابی کرد.

سخنگوی شورای شهر یزد تصریح کرد: کانون تفکر آب دو سال است که در استان یزد تشکیل شده و تحقیقات و پژوهش‌های خوبی در ارتباط با وضعیت آب و راهکارهای رفع مشکلات آبی یزد انجام داده ولی مشکل اینجاست که این پژوهش‌ها در قابل کتاب به کتابخانه‌ها وارد و در آنجا بایگانی می‌شود.

عباسی هرفته بیان کرد: در صورتی که قرار است شورای شهر هم به این موضوع ورود پیدا کند و کمیته ای تشکیل دهد اما تمام فعالیت های این کمیته به کتاب تبدیل شود قطعا تاثیر نخواهد داشت و حتما باید فعالیت ها به مرحله عمل وارد شود.

محسن ابوترابی دیگر عضو شورای شهر یزد در این زمینه گفت: کمیته آب شهرستان یزد باید برای تصمیم‌گیری بهتر و مناسب‌تر در حوزه آب و مدیریت مصرف آن از ظرفیت کارشناسان استفاده لازم را ببرند و زمینه‌ای را فراهم کنند که نظرات کارشناسی و قابل اجرا تدوین شوند.

یکی از حوزه‌هایی که برای مدیریت مصرف آب باید به صورت ویژه به آن توجه صورت گیرد، بحث مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی است، متاسفانه امروزه شاهد هستیم استفاده از روش‌های سنتی آبیاری سبب هدررفت حجم بسیار زیادی از منابع آبی در استان یزد می‌شود.

ونوس عامری رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر یزد هم در این رابطه اظهار داشت: 80 درصد مردم یزد در شهر یزد زندگی می‌کنند و بیش از 80 درصد آب استان هم برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شده و تنها 10 درصد آب یزد به مردم شهری اختصاص پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: کمیته آب که در سطح شهرستان لازم است تشکیل شود و محوریت این کمیته باید با شورای اسلامی شهر یزد ولی اعضای آن در سطح مدیران شهرستانی انتخاب شوند.

رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر یزد خاطرنشان کرد: این کمیته آب باید در زمینه مدیریت مصرف آب و تصمیم‌گیری در ارتباط با مسائل آب فعالیت کند و باید بتواند در حوزه اختصاصی فعالیتی که برای آن در نظر گرفته شده،

متاسفانه در برخی موارد دیده می‌شود که عدم اطلاع افراد از وضعیت حاد کم آبی و همچنین بی فکری و عدم بهره‌مندی برخی دیگر از افراد از فرهنگ مصرف صحیح سبب می‌شود در حوزه آب شرب هم اسراف‌های گسترده‌ای صورت گیرد، فرهنگ‌سازی موضوعی است که در این زمینه باید به آن توجه زیادی شود.

الهه جورابی دیگر عضو شورای اسلامی شهر یزد هم در این رابطه اظهار داشت: در بحث مصرف و مدیریت مصرف آب بیش از هر چیزی باید به بحث فرهنگ سازی توجه صورت گیرد و کمیته آب باید به این حوزه توجه ویژه ای داشته باشد و مسئولان فرهنگی هم در این کمیته عضویت داشته باشند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار