معاون علوم پزشکی یزد تأکید کرد:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد، با بیان این‌که اجتماعی شدن سلامت مستلزم همراهی اقشارمختلف جامعه، مسئولان و نظام سلامت است، گفت:‌ براساس تکلیف قانون ایجاد کانون سلامت محلات در کشور تا پایان امسال هفت هزار کانون سلامت محلات در کشور و 21 کانون سلامت در یزد راه‌اندازی می‌شود.
کد خبر: ۶۶۵۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱ 10 October 2018

دکتر«محمدحسن لطفی» با بیان این‌که حداکثر دو سال از زمان تشکیل معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت می‌گذرد، اظهار کرد: در دهه 60 تا پیش از تشکیل معاونت اجتماعی، نظام شبکه‌ای در کشور فعالیت می‌کرد .

وی با اشاره به این‌که نظام شبکه‌ای همان PHC است، افزود: نظام PHC با مشارکت سه ضلع در راستای ارائه خدمات وظایف خود را انجام می‌دهد .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد «نظام سلامت»، «مردم» و«ادارات غیر بخشی که شامل ادارات دولتی، غیردولتی» می‌شوند را سه ضلع PHC دانست و گفت: متاسفانه به دلیل شرایط جنگی کشور، تنها ضلع خانه بهداشت در ایران فعال شد .

لطفی در ادامه با اشاره به سرآمد بودن نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی ایران در دنیا، تصریح کرد: تنها مشکل نظام سلامت ایران عدم توجه به دو پایه دیگر شبکه پی اچ سی است که بعد از گذشت سه دهه از زمان تشکیل آن، اکنون منجر به شیوع بیماری‌های غیرواگیری شده و کنترل آن در زمان کم امکان پذیر نیست .

این مقام مسئول با بیان این‌که بیماری‌های غیرواگیر، بیماری‌های پیچیده‌ای هستند و عوامل مختلفی در شکل گیری و بروز آن نقش دارد، افزود: تدوین برنامه‌ریزی منسجم برای جلوگیری از شیوع این نوع بیماری‌ها در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود وظایف معاونت اجتماعی را تبیین و تعیین تکالیف مردم در حوزه بهداشتی و سلامت دانست و بیان کرد:‌ دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذای کشور یکی از مهمترین بخش‌های معاونت اجتماعی است .

معاون بهداشتی علوم پزشکی یزد با اشاره به فعالیت خوب این دبیرخانه در شورای عالی، اظهار کرد: دبیرخانه شورای عالی در استان‌ها با عنوان کارگروه سلامت و امنیت غذایی برای ارتقای سلامت جامعه فعالیت می‌کند .

لطفی تشکیل دبیرخانه کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را یکی‌دیگر از اقدامات این معاونت در راستای فعال کردن دو ضلع دیگر نظام PHC برشمرد و افزود: با توجه به این‌که بار بیماری‌های روانی جامعه رو به رشد است و آسیب‌های زیادی به جامعه وارد می‌کند، باید این بیماری‌ها به وسیله حلقه نظام سلامت مدیریت شود .

این مسئول در ادامه به وجود اداره کل ثمن‌های سلامت و اداره کل آموزش سلامت در کنار دبیرخانه‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 40 ثمن در استان یزد شناسایی شده که در زمینه درمانی، بهداشتی، پیشگیری از آسیب‌ها و بسته‌های حمایتی از مردم مشغول به کار هستند .

وی اداره کل امور اجتماعی را یکی دیگر از ادارات معاونت اجتماعی علوم پزشکی نام برد و تصریح کرد: نظارت بر راه‌اندازی مجامع و کانون‌های سلامت محله از جمله مهمترین رسالت تعیین شده برای این اداره است .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، با بیان این‌که در استان یزد برای اولین بار مجمع سلامت استانی در سال 96 راه‌اندازی شد، خاطرنشان کرد: متناسب با این مجمع در 10 شهرستان استان مجمع سلامت شهرستانی راه‌اندازی و تشکیل کانون و مجمع سلامت محله‌ای نیز در دست دستور کار قرار گرفته است.

لطفی با اشاره به این‌که سواد سلامت مردم وضعیت مطلوبی ندارد، اظهار کرد: ساخت سریال‌، چاپ کتب و انتشار نشریات استانی و کشوری نقش مهمی در ارتقای سطح سواد بهداشتی مردم ایفا می‌کند.

این مسئول در پایان با بیان این‌که ایجاد کانون سلامت محلات به یک تکلیف قانونی در کشور تبدیل شده، گفت: براساس این قانون باید تا پایان سال جاری هفت هزار کانون سلامت محلات در سطح کشور راه‌اندازی شود که سهم استان یزد 21 کانون است .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار