معاون دادگستری یزد:
یزد - ایرنا - معاون فرهنگی دادگستری استان یزد گفت: برخی از قوانین، مصوب سال های بسیار دور است و یا به سبب تغییر شرایط، کارآیی خود را از دست داده است که باید مورد واکاوی و به روز رسانی شود.
کد خبر: ۶۶۴۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲ 08 October 2018

محمدرضا عرشیان در جمع اعضای مجمع عالی سازمان بسیج حقوقدانان استان افزود: قوانین از عناصر اصلی و بسیار مهم ایجاد امنیت و نظم و انضباط اجتماعی در جوامع بشری است که باید در کنار پایبندی به اصول و ارزش های انسانی و اخلاقی، جامعه ای آرام، منظم و رو به پیشرفت را محقق سازد.
وی با اشاره به درجه اهمیت قوانین ادامه داد: قانون اساسی و قوانین عادی مصوب مجلس و سایر نهادهای رسمی قانونگذاری و در درجه بعد مصوبات و بخشنامه های دستگاه های اداری و اجرایی به ترتیب اهمیت، به دنبال ایجاد عدالت اجتماعی و انتظام بخشی در جامعه اند از این رو باید اثر بخشی، کارایی و بازدارندگی قوانین همواره در جامعه مورد ارزیابی قرار گیرد.
این مسئول تصریح کرد: سازمان بسیج حقوقدانان می تواند با تکیه بر نیروهای قضایی و دانشگاهی و بهره گیری از جامعه وکلا، مشاوران و کارشناسان در کار تیمی، فرهیختگی و تجربه اعضای خود را به خدمت بگیرند و از میان قوانین مصوب سنوات دور و اخیر، قوانین ناکارآمد را به همراه بهترین پیشنهادات اصلاحی تهیه و تنظیم و در اختیار نمایندگان مجلس قرار دهند.
عرشیان از قانون راجع به ورود و اقامت اتباع خارجه به کشور به عنوان یک نمونه و مصداق عینی در ناکارآمدی قوانین یاد کرد و گفت: این قانون مصوب سال 1310 مجلس شورای ملی است که به رغم چندین اصلاحیه که در سنوات بعد خورده پاسخگوی شرایط و مقتضیات زمانی فعلی ، ورود و اقامت اتباع بیگانه به کشور نیست.
وی گفت: همین موضوع موجب افزایش آسیب هایی به کشور شده است که می توان از قاچاق مواد مخدر و توزیع آن بین جوانان، قاچاق کالا و نیز ارتکاب جرائم خشن از قبیل قتل، آدم ربایی و نیز آسیب های مدنی از قبیل ازدواج اتباع بیگانه با زنان ایرانی و...نام برد.
این مسئول به برخی از خلاهای قانونی و سکوت قانون در بعضی از موارد قضایی اشاره کرد و بیان داشت: در مورد حمل و جابجایی اتباع غیر مجاز، قانون با خلا و سکوت روبرست که امروزه برخی از محاکم با استناد به ماده 554 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 و با این عنوان که هرکس از وقوع جرمی مطلع شده و برای خلاصی مجرم‌ از محاکمه و محکومیت مساعدت کند، اقدام به صدور رأی نموده و مجازات تعیین می کنند.
عرشیان افزود: باید با استفاده از متخصصین علم حقوق و قضات مجرب و برجسته آسیب شناسی دقیق از قوانین و مقررات صورت گیرد و با ارائه توسط دولت و قوه قضائیه و مراجع مربوطه از طریق طرح یا لایحه در صحن علنی مجلس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته و با توجه به اولویت، با سرعت و دقت کافی به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.
وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی چهل سال از عمر خود را می گذراند و دشمن درصدد القای ناکارآمدی این درخت ثمر بخش است بنابراین باید تمام دلسوزان نظام به ویژه قضات و حقوقدانان و نمایندگان مجلس با مدیریت جهادی و انقلابی خلاهای قانونی را شناسایی و با بازنگری در قوانین قدیمی و ناکارآمد و اصلاح آن در جهت رشد و تعالی انقلاب عظیم اسلامی تلاش نمایند.
استان یزد با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت، 300 هزار بسیجی دارد که در اقشار مختلف و سازمان بسیج حقوقدانان عضویت دارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار