یک میوه خوش‌طعم بومی آمریکای جنوبی که به دلیل مقرون به صرفه نبودن کشت، ناشناس مانده حالا پس از آنکه یک تیم تحقیقاتی، تغییراتی اساسی در دی‌ان‌ای آن ایجاد کرده‌اند بناست بازار جهانی میوه را احاطه کند.
کد خبر: ۶۶۳۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۲ 23 October 2018

به گزارش تابناک یزد، به نقل از ایندیپندنت،‌ جمعی از دانشمندان معتقدند با تغییراتی که در دی‌ان‌ای یک میوه ایجاد کرده‌اند به زودی، تحولی اساسی در خانواده میوه‌های سته ایجاد خواهد شد. به گفته آنها با ایجاد تغییرات ژنتیکی در کاکنج (گیلاس زمینی)، این میوه خوش‌طعم که تاکنون بازار چندانی ندارد به زودی از تقویت شده و با کشت به مراتب‌ آسان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر، در بازار میوه حرفی برای گفتن خواهد داشت.

بومی‌سازی، میوه‌ها پیشتر، قرن‌ها به طول می‌انجامید چرا که کشاورزان باید زمان زیادی صرف می‌کردند تا نژادهایی با ویژگی‌های بهتر را از نژادهای با ویژگی‌های ضعیف‌تر تشخیص داده و تکثیر کنند‌ اما این روند با پیشرفت تکنولوژی ژنتیک، حالا به سرعت صورت می‌گیرد و دانشمندان طی مدتی کوتاه می‌توانند بدون آن‌که صفات مطلوب ژنتیکی را تحت تاثیر قرار دهند صفات نامطلوب را حذف کنند.

گیلاس زمینی که بومی آمریکای جنوبی است هم به نسبت زمین پهناوری که برای رشد نیاز دارد میوه اندکی تولید می‌کند و همین سبب شده کشت آن مقرون به صرفه‌ نباشد و در نتیجه، علی‌رغم طعم خوشش، سهم چندانی از بازار میوه ندشته باشد.

حالا این تیم تحقیقاتی که روی این میوه کار کرده‌اند توانسته‌اند با دستکاری ژنتیکی این میوه، تغییراتی اساسی ایجاد کنند به گونه‌ای که این گیاه، به صورت متراکم‌تر، با گل‌های بیشتر و میوه‌های درشت‌تر تولید شود. این تغییرات، کشت کاکنج را به مراتب مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد کرد.

مرحله آخر کار این تیم تحقیقاتی که بر ایجاد تغییراتی در ژنوم گیلاس زمینی به منظور بهبود طعم و رنگ آن متمرکز شده هنوز به پایان نرسیده است. این تیم تحقیقاتی، گیلاس زمینی را «توت‌فرنگی دوم» می‌دانند و بر این باورند که گیلاس زمینی به یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در خانواده میوه‌های سته تبدیل خواهد شد.

سَته (BERRIES) در کشاورزی و علوم باغبانی، به میوهٔ گوشتی ساده‌ای اتلاق می‌شود که در آن مرز مشخصی بین میان‌بَر (mesocarp) و درون‌بَر (endocarp) وجود ندارد. سته میوه‌ای است که میان‌بر آن دارای مواد غذایی بسیار ولی درون‌بر آن نازک است و هسته‌ها در داخل آن پراکنده‌اند. سته ساده‌ترین میوه‌های گوشتی ناشکوفا بشمار می‌رود و تمام قسمتهای میان‌بر آن گوشتی شده و در داخل آن دانه‌ها قرار گرفته‌اند. در این میوه‌ها لایهٔ داخلی آنها سخت و استخوانی می‌‌شود و قسمت خارجی دانه را می‌سازد. خرما، انگور، گوجه فرنگی و مرکبات جزو این میوه‌ها بشمار می‌روند. هر میوه سته از یک تخمدان به وجود می‌آید و دیواره این تخمدان پس از رسیدن، گوشتی است. با این تعریف، میوه‌های متنوعی مانند انگور، سیاه گیله، زغال اخته، بلوبری، خرمالو، خرما را سته به شمار می‌آورند.

گیلاس زمینی در شرف احاطه بازار جهانی میوه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار