کد خبر: ۶۶۱۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰ 01 October 2018

یزد جهانی به عنوان بی نظیر ترین محور گردشگری ایران می تواند با جذب مضاعف توریست صنعت گردشگری ایران را متحول سازد.

به گزارش تابناک یزد؛ صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است که متاسفانه این صنعت از توسعه‌ای که شایستهٔ آن می باشد؛ برخوردار نبوده‌است.
گردشگری صنعتی سودآور و اشتغال آفرین است که در جریان مسافرت اتفاق می افتد و در این جریان مجموعه ای از کنش ها و فعالیت ها بین گردشگران، ارایه دهندگان خدمات و محصولات گردشگری، سیاست گذاران و میزبانان روی می دهد که تحول ساز عرصه اقتصاد می باشد.
این صنعت می تواند نقش پررنگ و اساسی را در صنعت یک کشور و یک منطقه ایفا کند و سبب شکوفایی اقتصاد آن کشور شود به نحوی که میان این شکوفایی و رونق اقتصاد با ورود گردشگر به یک مرز داخلی رابطه مستقیمی وجود دارد.
در این بین بی شک توریسم ورودی نسبت به سایر ابعاد توریسم رونق بیشتری را می تواند به جریان اقتصادی کشور مقصد به ارمغان آورد ضمن آنکه رعایت رشد متوزان تمامی ابعاد توریسم نیز باید مدنظر باشد.
سال گذشته شهر یزد توانست پس از کش و قوس های بسیار به ثبت جهانی در یونسکو دست یابد و تاریخ کهن این دیار را که با خشت و قنات عجین شده بود؛ بیش از پیش در سطح بین المللی مطرح نماید؛ به نحوی که سبب شد مسئولان کشوری و استانی در همراهی با شادی و شعف مردم بیش از پیش به آرزوی به حق حضور گروه های متعدد توریسم ورودی در این کهن شهر جهانی نزدیک شدند.
اما پس از گذشت بیش از یک سال از ثبت جهانی یزد همچنان مردمان این دیار چشم انتظار حضور پررنگ توریست در کوچه های آشتی کنان این شهر می باشند که آنچنان که باید این مهم تحقق نیافته است؛ در بررسی های دیگر متاسفانه این وضعیت شامل حال گردشگران داخلی نیز بوده است و رشد قابل توجهی را همچون توریست های خارجی برای حضور سایرهموطنان در این شهر شاهد نبوده ایم؛ رشدی که می توانست صنعت گردشگری را در یزد متحول سازد و رونق و شکوفایی مضاعفی بر صنعت این استان ببخشاید و البته اشتغال آفرین باشد.
در این وضعیت ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد، باغ دولت آباد و پهلوان پور و قنات زارچ و حسن اباد نیز نتوانستند این دردی را که به جان گردشگری یزد افتاده است؛ درمان کنند.
تحقق شرایط مطلوب و جذب توریست در صنعت گردشگری نیازمند برنامه ریزی ها و فراهم آوردن شرایط ویژه ای است که باید در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان یزد قرار گیرد؛ بستری که شاید آمار گردشگران داخلی و خارجی در یزد را با افزایش مواجه کرد؛ اما این افزایش درخور شان یزد جهانی نبوده است.
صرف داشتن اماکن جهانی و گردشگری نمی تواند این استان را در صنعت گردشگری با تحولی عظیم روبرو کند.
نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان با بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار می تواند شگفتی ساز گردشگری در جهان باشد به شرطی که از این مهم به درستی و با برنامه ریزی استفاده شود و این اماکن ارزشمند به فراموشی سپرده نشده و زیرساخت های لازم گردشگری آن با بهره گیری از تجارب سایر اماکن موفق جهانی در این عرصه فراهم شود.
سید مصطفی فاطمی مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان یزد در گفت و گو با تابناک یزد وضعیت آثار تاریخی ملی و جهانی استان یزد را نامناسب عنوان کرد و افزود: وضع بعضی از اثار تاریخی و اماکن گردشگری خوب نیست و برنامه متفاوتی در جهت حفظ، مرمت و احیای این اثار در دستور کار این اداره کل می باشد که در حال اجرایی است.
وی با اعلام اینکه مدیر پایگاه جهانی بافت تاریخی در حال تغییر است؛ تصریح کرد: هم اکنون با توجه به برنامه ریزی و تحقیقات جامع صورت گرفته در قالب پایگاه ها و معاونت ها می دانیم باید در بافت تاریخی یزد حول چه محوری فعالیت کنیم.
فاطمی شرایط سیاسی کشور و کاهش پرواز های خارجی به ایران را از عواملی دانست که موجب کاهش توریست پذیری در ایران شده است.
وی در ادامه افزود: آثاری که در حوزه میراث جهانی به ثبت می رسند در دنیا شناخته و بلد می شوند و به عنوان ارزش جهانی قلمداد شده و سبب افزایش گردشگر در آن مناطق می شود. این مهم پس از ثبت جهانی یزد در این شهر نیز تحقق یافت اما هم اکنون مسائل سیاسی سبب شد تا شاهد کاهش حضور گردشگران اروپایی در یزد باشیم؛ هرچند این شرایط کوتاه مدت است و اداره کل میراث فرهنگی دست از تلاش در جهت تحقق اهداف بلند گردشگری خود بر نمی دارد.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه یزد بی نظیر ترین محور گردشگری ایران است؛ عنوان کرد: هیچ شرایطی نمی تواند یزد را از حافظه گردشگری ایران حذف کند و بی شک یزد مهمترین ضلع مثلث طلایی گردشگری ایران می باشد که حفاظت از این مهم علاوه بر مسئولان، همت مردم را نیز می طلبد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به اینکه بخش خصوصی نقش به سزایی در گردشگری استان یزد خواهد داشت؛ تصریح کرد: برنامه های تبلیغاتی متعددی در دستور کار قرار گرفته است و این برنامه های تبلیغاتی بر اساس بودجه مصوب ملی و استانی است که متاسفانه وضعیت بودجه ها مناسب و مطلوب نمی باشد و امیدواریم با کمک سایر نهاد ها و نگاه ویژه بخش خصوصی پیرامون این مهم فعالیت کنیم.
وی در ادامه افزود: این تبلیغات قرار نیست محدود به شهر و استان یزد باشد؛ استراتژی های خاصی فراهم گردیده است که با کمک اهالی رسانه در حوزه مختلف اجرایی و به معرفی شایسته آثار در سطح ملی و جهانی خواهد پرداخت.
گفتنی است کمیته میراث جهانی یونسکو در ادامه چهل و یکمین اجلاس خود در کراکوف لهستان روز یکشنبه 9 جولای 2017، شهر تاریخی یزد را به‌دلیل وسعت، یکپارچگی و حفظ اصالت تاریخی‌، استفاده از مصالح بومی و مصرف کمترین انرژی در تولید بناهای خشتی و هماهنگی کامل با اقلیم سخت و خشن کویری در فهرست میراث جهانی ثبت کرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار