بسیاری از حقوق ‎ بگیران کشورمان در اين ايام مصیبت عظمایی را برای رساندن دستمزدشان به روزهای پایانی هر ماه می‏‌گذراند که برای خیلی از آنها بیشتر شبیه یک شعبده می‏‏‌ماند.
کد خبر: ۶۵۸۸۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶ 24 September 2018

 این قشر بزرگ از جامعه باید با درآمدهای تقریباً ثابت مانده از سال‎‎های گذشته ‎ ی خود، از طریق حذف کردن بسیاری از خرج ‎ های غیرضروری و حتی برخی هزینه‏‏‌های ضروری زندگی، به مقابله با افزایش روزافزون قیمت‌ مایحتاج یک زندگی عادی بپردازند.

«جواد شکیبا» یکی از شهروندان یزدی  با بیان این که این روزها چرخه بدهکاری‌ها و وام‌ها تنها عامل گذر از وضعیت اقتصادی کنونی است، می‌گوید: با محاسبه دقیق درآمد ماهانه و مخارج خانواده متوجه می‌شویم که نه تنها درآمدهایمان جوابگوی نیازهای اقتصادی زندگی نیست بلکه هزینه‏‌هایمان گاهاً بیشتر از درآمد ماهیانه است و همیشه این دغدغه را داریم که چگونه می‏‌توانیم دخل و خرج ‎ های زندگی ‏را همخوانی دهیم.

وی که به دلیل مشکلات اقتصادی اتوبوس خود را فروخته و آن را به مینی‏‌بوس تقلیل داده است، ادامه می‏‌دهد: متاسفانه درآمد حاصل از مینی‏‌بوس نیز کفاف خرج ‏‏های امروز زندگی خانواده‏‌ام را نمی‎دهد لذا در حال حاضر به عنوان راننده تاکسی اینترنتی نیز فعالیت می‏‏‌کنم.

شکیبا به هزینه‏‏‌های بالای سوخت و تعمیرات مینی‏‌بوس خود اشاره و عنوان می کند: به نظر من در این شرایط بد اقتصادی، شاگردی کردن بهترین و بی‌دردسرترین راه درآمدزایی از طریق مینی‏‌بوس است .

این شهروند با بیان این که همواره درآمدهای زندگی وی بیشتر از درآمدی است که در طول ماه کسب می‏‌کند، می‎گوید: درآمد کنونی بنده تنها کفاف هزینه‏‏‌های اجاره‏‌خانه و خریدهای مایحتاج خانه را به سختی می‏‌دهد.

وی که دارای خانواده‎‎ای کم جمعیت است، اظهار می‏‏‌کند: متاسفانه مشکل در مورد خانواده‏‏‌هایی که دارای چند سر عائله هستند قطعاً با درآمدهای مشابه خانواده وی بسیار بیشتر است چرا که باید با درآمدهایی مشابه، هزینه‏‏‌هایی به مراتب بیشتر را تقبل کنند.

«فاطمه قناعت دوست» بانوی 64 ساله یزدی هم با بیان این پنج فرزند وی سر و سامان گرفته‏‏ و ازدواج کرده‏‏‌اند، در مورد منبع درآمد و نحوه خرج و مخارج خانواده ‎ اش می‌گوید: تنها منبع درآمد من و شوهرم، حقوق بازنشستگی است و ماهانه حدود یک میلیون و 300 هزار تومان دستمان را می‌گیرد .

وی اضافه می‌کند: ماهانه حدود 400 هزار تومان مخارج دارو و درمان خود و شوهرم می‌شود و حدود 300 هزار تومان هم برای قبوض و مابقی را نیز برای تامین مایحتاجمان هزینه می‌ ‎ کنیم .

این بانوی یزدی از دشواری مدیریت مخارج زندگی در شرایط اقتصادی فعلی یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: زندگی کردن در شرایط کنونی بسیار سخت شده به طوری که باید از کنار خیلی از چیزها با حسرت بگذریم تا بتوانیم زندگی را تا پایان هر ماه مدیریت کنیم.

وی وعده‌های تحقق نیافته دولت ‎ ها را عامل اصلی این مشکلات اقتصادی می‌داند و می‌گوید: دولت‌ها همیشه وعده‌هایی می‏‌دهند که محقق نمی‌شود تنها امید ما ورود بزرگان سرزمین‌مان در این شرایط است تا مشکلات را به پشتوانه مردم برطرف کنند .

«مریم جدیدالاسلامی» بانوی 35 ساله یزدی هم از فعالیت اقتصادی خود، همسر و فرزندش خبر می‌دهد و می‌گوید: با وجود این که هر سه در این خانواده پنج نفری در تمام طول روز در حال فعالیت هستیم، بدون این‌ که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای باشیم در مجموع ماهانه یک میلیون و 800 هزار تومان درآمد داریم .

وی اضافه می‌کند: متاسفانه مخارجمان در ماه جدا از اقساط و بدهی‌ها حدود 2 میلیون و 500 هزار تومان است و نمی‌توانیم بسیاری از نیازهایمان را برطرف کنیم .

این بانوی شاغل یزدی در رابطه با مدیریت مشکلات اقتصادی موجود زندگی خود می‌گوید: خیلی از فعالیت‌های ضروریی که باید انجام می‌دادیم را از زندگی خود حذف کرده و دیگر انجام نمی‌دهیم.

وی ادامه می‌دهد: فعالیت‌هایی مانند تفریح و بیرون رفتن از خانه هر چند مدتی کوتاه را از زندگی‌مان حذف کرده‌ایم چرا که حتی تفریح برای مدت کوتاهی منجر به هزینه کردن برای خود و فرزندان‌مان می‌شود.

وی می‌گوید: حتی نوبت‌های پزشکی را که از قبل گرفته‌ام را به تعویق انداخته‌ام و دیگر به سراغ درمان افسردگی و مشکلات قلبی‌ام هم نمی‌روم و دختر پنج ساله‌ام که باید به پیش دبستانی می‌رفت را هم به این مقطع تحصیلی نفرستادم.

جدیدالاسلامی آخرین امید خود برای رفع مشکلات و بدهی‌هایش را اخذ تسهیلات بانکی می‌داند و می‌گوید: امیدواریم وام کم بهره‌ای دریافت کنیم تا بتوانیم حداقل از میزان بدهی‌ها و قرض‌هایمان بکاهیم .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار