يك مقام قضايي در يزد:
ريیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب یزد با بيان اين كه آراء قضایی باید اصلاح‌کننده و مفید برای جامعه باشد، گفت: یک مقام قضایی باید از همه ظرفیت‌ها براي پیدا کردن راهکاری برای حبس‌زدایی و اتخاذ تصمیمات اثر‌گذار و مثبت بهره گیرد و بداند آخرین راه، حبس و زندان است.
کد خبر: ۶۵۶۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵ 18 September 2018

«حجت اسدی» در جلسه ستاد کاهش جمعیت کیفری استان یزد گفت: قضات باید بر اساس قانون و با تکیه بر فکر و اندیشه، آرایی صادر كنند تا تاثیر‌گذار باشد و بدانند همیشه مجازات‌هایی مانند زندان و شلاق بازدارنده نیست و در مواقعی نتیجه معکوس دارد .

وی به تاثیرات مجازات جایگزین حبس بر متهم و خانواده او و جامعه و دولت اشاره کرد و گفت: باید قضات در تصمیمات خود تمامی عوامل تاثیر گذار بر اصلاح فرد را در نظر بگیرند و در بازداشت‌ها و صدور آرای خود تدبیری اتخاذ كنند که پرونده را در مسیر اصلاح قرار گیرد .

اسدی کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها ضروری دانست و اظهار كرد: باید مسئله کاهش جمعیت کیفری به صورت هدفمند دنبال شود تا ضمن کاهش آثار سوء مجازات حبس، فرصت هجمه به قوه قضاییه نیز از معاندین نظام گرفته شود .

وی از تخصصی شدن شعب در دادگستری بر حسب موضوع خبر داد و گفت: قضات باید در اخذ تصمیمات و صدور آرا قضایی از مددکاران و مشاوران استفاده كنند تا بهترین آراء با رویکرد اصلاحی صادر گردد .

این مقام قضایی موضوع حبس‌زدایی را مورد تأکید قرار داد و بیان كرد: باید تا آنجا که امکان دارد و در چارچوب قوانین می‌گنجد از صدور مجازات حبس اجتناب شود.

وی خاطرنشان کرد: زندان مکان مناسبی برای نگهداری افراد معتاد نیست و افراد معتاد باید تحت درمان قرار بگیرند و به جای حبس در زندان و متحمل شدن هزینه برای دولت و مشکلات برای خانواده آنها و بی‌تاثیری محکومیت بر معتادین، می‌توان آنها را به مراکز درمان معرفی کرد .

وی به قضات که راهی جز حبس برای متهم نمی‌بینند، گفت: یک مقام قضایی باید یک مدیر خوب و توانمند نیز باشد و از همه ظرفیت‌ها در جهت پیدا کردن راهکاری برای حبس زدایی و همچنین اتخاذ تصمیمات اثر‌گذار و مثبت بهره گیرد و بداند آخرین راه حبس و زندان است و در بعضی مواقع سنگینی بار تحمل مجازات‌های جایگزین حبس به مراتب از خود حبس بیشتر اثر دارد .

ريیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب یزد در پايان نيز تاکید کرد: پرونده‌های دارای مهتم در زندان باید خارج از نوبت رسیدگی شود و در این راستا می‌توان با استفاده از ویدئو کنفرانس در استان و شهرستان‌ها اظهارات متهم را از طریق این سیستم گرفت و بدون صرف وقت و هزینه اطلاعات پرونده را تکمیل و پرونده را به سرعت جهت صدور رأی آماده کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار