مدیر گروه فرهنگ و هنر کمیسون ملی یونسکو خبر داد:
مدیر گروه فرهنگ و هنر کمیسون ملی یونسکو از ایجاد اولین پایگاه یونسکو ایران در شهر جهاني یزد خبر داد و گفت: برندهای جدید در صورتي براي يزد موثر خواهند بود که در كنار صيانت از ديگر توانمندی‌های این شهر جهانی، به برندهاي قبلي افزوده شوند.
کد خبر: ۶۵۶۵۵۳
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۵ 17 September 2018

«بهمن نامور» در نشست با اعضاي کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر و فرهیختگان یزدی با اعلام خبر ايجاد اولین پایگاه یونسکو ایران در شهر جهاني يزد، اظهار کرد: هر قسمت از سرزمین ایران در گذشته مهد تمدن‌هایی بوده و وجود تنها یک ستاد یونسکو در تهران پاسخگوی این تعداد تمدن غنی نیست لذا ایجاد چنين پايگاهي در يزد با در نظر داشتن ماموریت‌های یونسکو در این شهر جهانی ضرورت دارد .

وی با تاکید بر لازمه فعالیت‌های ملی توسط پایگاه‌های یونسکو در استان‌ها، گفت: همان طور که کمیسون‌ ملی يونسكو در سطح جهانی نقش‌آفريني مي‌كنند، پایگاه‌های استانی يونسكو نیز باید نظارت و پایش تمام موارد ثبت‌شده را به عنوان وظیفه عمده در سطح ملی دنبال كنند.

این مسئول با اشاره به یزد به عنوان یکی از شهرهای داراي ميراث فرهنگي ثبت‌شده فراوان و شهری كه از نگاه جهانی نيز ثبت شده است، تصریح کرد: بررسی و پیگیری، مدیریت و یک دست کردن میراث جهانی ملموس و مفاخر در حوزه کاری پایگاه‌هاي یونسکو خواهد بود اما این مدیریت نباید دولتی باشد بلکه باید با مشارکت مردم، انجمن‌ها، تشکل‌ها و سایر استان‌های دیگر صورت گیرد .

وی کشور ایران را دارای یکی از فعال‌ترین نهادهای اجرایی کمیسیون‌های ملی عنوان کرد و افزود: یونسکو ایران با بهرمندی از پنج گروه مختلف با نمايندگي‌ بسیاری از کشورهای جهان برابری مي‌كند و حتی در مواردی در جایگاهي به مراتب بالاتر قرار دارد لذا می‌توان در این نهاد بین‌المللی براي گفتمان‌هاي جهاني سرمایه‌گذاری کرد.

نامور در مورد ماموریت‌ها و مسئولیت‌های یونسکو نيز تصریح کرد: روش زندگی صلح‌آمیز در بعد جهانی، اقدامی است که یونکسو از طریق هم‌افزایی و تبادل اطلاعات قابل انتقال انجام می‌دهد و زمینه را برای هم‌صحبتی و گفت‌وگوی کشورها فراهم می‌کند .

وی مسئولیت دیگر یونسکو را ظرفیت‌سازی و تعادل‌سازی با استفاده از به کارگیری خلاقیت‌ها و کاستن از فاصله بین کشورها عنوان و بیان کرد: یونسکو واسطه‌ای است که منجر به اتصال شمال و جنوب جهان از طریق تبادلات فرهنگی و علمی می‌شود .

این مسئول در مورد حفظ تنوع فرهنگی در عین خلاقیت یک شهر به عنوان یکی از دیگر وظایف یونسکو، اظهار کرد: حفظ عناصر انسانی به ویژه محیط زیست ضروری است و یکی از محورهای رشد و توسعه یونسکو محسوب می‌شود .

وی در بخش دیگری از سخنان خود شهرها را بزرگترین و خلاقانه‌ترین متن انسان آفرین عنوان کرد و گفت: شهرها در حقیقت روایتی از متون منسجم انسان‌ساز هستند که در بردارنده ویژگی‌های تمایز، تفاوت‌ها و شخصیت‌ها هستند از این رو اساس دارایی هویت برای یک شهر تمایز و تفاوتی است که منجر به برند شدن آن مي‌شود و شهرهای دیگر را به الگوپذیری از آن متمایل می‌کند لذا یزد به عنوان شهری جهانی باید این سه ویژگی را کسب کرده و شهری نامدار باشد .

نامور در همین راستا ادامه داد: تبدیل یزد به شهری با هویت و مورد الگوی سایرین از رسالت‌های فرهیختگان یزدی است و آنان باید زمینه فعالیت‌های فرهنگی مختلف مانند داستان‌سرایی، فیلم‌سازی و دیگر موارد، ظرفیت‌های مختلف یزد را برای دیگر شهرها فراهم کنند تا از این طريق، ویژگی‌ها و شکل‌های مختلف یزد در جهان تکثیر شود .

این مسئول لازمه به وجود آمدن «یزد رویایی» را داشتن مردم و مسئولانی رویا‌پرداز و رویا‌ساز مطرح و خاطرنشان کرد: یزد باید رویا داشته باشد و جوانان منبعی غنی از رویاها و ایده‌های بزرگ و کوچکی هستند که باید در این حوزه به کار گرفته شوند .

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد تبدیل صنایع فرهنگی به اقتصادی نيز تصریح کرد: هر چند این مهم به گونه‌ای در کشورمان فراموش شده اما باید دوباره فعالیت‌هایی با این مضمون و هدف احیا شوند و با تکیه بر استعدادهای درونی، توانایی‌ها و خلاقیت‌های ایرانی و خودی، مسائل موجود را حل کرد.

نامور در پایان نيز از یزد به عنوان یکی از کانون‌های خلاقیت کشور یاد کرد و گفت: برندهای جدید نباید تاثیر سوء بر توانمندی‌های یزد داشته باشند بلكه در صورتی خلاقیت و برند شدن در موارد تازه‌ای مانند شهر هوشمند شدن براي يزد موثر خواهد بود که از مواردی مانند زیلو، طلا، نساجی، سفال و حصیر که در یزد و شهرهاي آن وجود دارند، به عنوان توانمندی‌های این شهر جهانی، صیانت شود و موارد جدید نيز به آن‌ها افزوده شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار