حذف نمايشي تبصره 3 از قبوض مشتركان؛
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد با بيان اين كه نرخ تبصره 3 قبوض آب پس از بازنگری از سوي شوراي شهر حدود 30 تا 40 درصد براي مشتركان يزدي كاهش يافته است، میزان درآمد کسب شده از اين محل در سال گذشته را افزون بر هشت میلیارد تومان ذكر مي‌كند كه در قالب طرح‌هاي توسعه فاضلاب و اصلاح شبکه آبرساني شهري هزينه شده است.
کد خبر: ۶۵۶۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷ 16 September 2018

قانون در قالب چند تبصره به ‌منظور بازسازی و توسعه تأسیسات آب شهرها و تکمیل طرح‌های نیمه‌ تمام فاضلاب و اولویت دادن به اجرای طرح‌های فاضلاب به شرکت‌های آب و فاضلاب اجازه داده تا بخشی از منابع مالی مورد نیاز طرح‌ها را از طريق قبوض آب از شهروندان اخذ كند.

يكي از اين تبصره‌ها كه به ويژه در سال گذشته با گلايه و نگراني مردم شهر يزد همراه بود، تبصره 3 است كه هرچند در سال 1377 در مجلس شوراي اسلامي مصوب شده بود ولي تا چند سال پيش در قبوض يزدي‌ها لحاظ نمي‌شد.

هر چند ميزان دريافتي تبصره 3 در هر منطقه به صورت توافقي و سالانه در شوراي استان با حضور مدیر عامل آب و فاضلاب استان در قبوض مشترکین لحاظ مي‌شود ولي به دنبال گلايه‌هاي مردمي و البته حذف اين قانون در برخي از شهرهاي كشورمان، پارسال موضوع حذف آن در شوراي اسلامي شهر يزد مورد بررسي قرار گرفت ولي راي نياورد.

البته امسال وزارت نيرو در قالب دستورالعملي با عنوان يكسان‌سازي قبوض، اقدام به حذف اين بخش در قبوض آب مشتركان كرده، هرچند كه اين مبلغ در قالب آب‌بها همچنان از مشتركان اخذ مي‌شود.

حذف بند تبصره 3 با يكسان‌سازي قبوض

«علی اسلامی» مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، در رابطه با قانون تبصره 3 اظهار مي‌كند: این قانون که از سال 1377 مصوب مجلس شده بود، از اول دی ماه سال 1395 در شهر یزد اجرا شد و تاکنون نیز اجرای آن استمرار داشته است .

وی اضافه مي كند: قانون تبصره 3 در راستای توسعه طرح‌های فاضلاب و بازسازی شبکه‌های آب وضع شده به طوری که هزینه‌های جذب شده‌ي ناشی از این تبصره براي انجام طرح‌هایی با این منظور استفاده مي‌شود .

این مسئول با بیان این که اعتبارات تبصره 3 از طريق حقوق آب‌بهاي مشتركين تامین می‌شود، تصریح مي‌كند: رقم تبصره 3 که در گذشته در قبوض آب درج و در حساب جداگانه‌ای ذخیره می‌شد، از ابتدای سال جاری تحت اين عنوان در قبوض درج نمی‌شود اما در قالب آب‌بها هنوز از طريق قبوض از مردم اخذ مي‌شود.

وی ادامه مي‌دهد: از ابتدای سال جاری طبق دستورالعمل کشوری، تمام قبوض آب کشور با چهار مشخصه آب بها، بهای خدمات دفع فاضلاب(در صورت وجود اشتراك)، مالیات ارزش افزوده و تکالیف قانون بودجه، یکسان‌سازي شده‌اند و هزینه تبصره 3 با آب‌بها جمع و در قبوض مندرج می‌شود.

وي خاطرنشان مي‌كند: البته مشتركان برای اطلاع از هزینه‌ي جداگانه این تبصره در قبوض خود، می‌توانند به سایت شركت آب و فاضلاب مراجعه کنند .

كاهش 30 تا 40 درصد نرخ تبصره 3 يزدي‌ها

اسلامی با اشاره به نظارت و بازنگری شورای شهر پنجم در مورد این تبصره، اظهار مي‌كند: نرخ تبصره 3 قبوض آب پس از بازنگری از سوي شوراي شهر، حدود 30 تا 40 درصد براي مشتركان كاهش يافته است و اجرای طرح مذكور نیز با نظارت نمایندگان شورای اسلامی شهر انجام مي‌شود.

وی از محاسبه پلكاني هزينه تبصره 3 قبوض متناسب با میزان مصرف مشتركان خبر مي‌دهد و مي‌گويد: مشتركاني كه مصرف آب آنها ماهيانه كمتر از 10 مترمکعب باشد، از پرداخت هزینه‌های این تبصره معاف هستند ولي اگر میزان مصرف به حداکثر 15 مترمکعب در ماه برسد، در ماه‌های غیرگرم حداکثر 600 تومان و ماه‌های گرم سال 1440 تومان است .

وی ادامه مي‌دهد: در صورت افزايش مصرف ماهيانه به حداکثر 20 مترمکعب، اين ميزان هزينه در ماه‌های غیرگرم 1800 تومان و براي ماه‌های گرم سال 1440 تومان شده است و همين روند صعودي متناسب با مصرف تداوم خواهد داشت.

این مسئول میزان درآمد کسب شده از تبصره 3 در سال گذشته را افزون بر هشت میلیارد تومان عنوان و در مورد محل هزينه‌كرد اين درآمد، بیان مي‌كند: دو طرح عمده شامل اصلاح شبکه آب و لوله‌گذاری خیابان دکتر مسعود با اعتباری حدود 2 میلیارد تومان و توسعه شبکه فاضلاب آزادشهر با اعتبار حدود 2.4 میلیارد تومان از محل درآمدهاي تبصره 3 اجرا شده و مابقی این درآمد نیز صرف لوله‌گذاری‌های پراکنده و خریداری لوازم آنها شده است .

اسلامی در رابطه با گروه‌های خاصی که مشمول پرداخت هزینه این تبصره نمی‌شوند هم مي گويد: افراد تحت پوشش کمیته امداد و و بهزیستی از پرداخت حق آب بها و خانواده‌های شهدا و ایثارگر نیز از پرداخت حق انشعاب و در نهایت تبصره 3، معاف هستند .

وی با بيان اين كه این افراد قبل از اخذ حق انشعاب بايد معرفي‌نامه‌ نهاد حمايتي خود را ارائه و سابقه آن‌ها در سیستم ثبت ‌شود، خاطرنشان مي‌كند: این قانون از زمان تصویب این تبصره وجود داشته و افراد اكنون نيز می‌توانند از طریق امور مشترکین منطقه در اين باره اقدام کنند.

نظارت جدی شورای شهر بر طرح‌های تبصره سه

«الهه جورابی» عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی شهر یزد نيز در اين مورد به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: قانون تبصره 3 در راستاي جذب اعتبار لازم به منظور توسعه و تكميل طرح‌های فاضلابی و بازسازی شبکه‌های آب شهری مصوب و اجرايي شده است.

به گفته وي، براساس اين قانون، شرکت‌های آب و فاضلاب مي‌توانند علاوه بر نرخ‌های مصوب حق انشعاب و آب‌بها تا 10 درصد اضافه هزينه از مشتركان دريافت و براي طرح‌هاي مذكور هرينه كنند.

جورابي خاطرنشان مي‌كند: البته طرح‌هايي که قرار است با درآمد تبصره 3 اجرايي ‌شود از سوي هیاتی متشكل از استاندار، رییس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان و یک یا دو نفر از نمایندگان مجلس ارائه و از سوي وزارت نیرو تصویب و سپس با نظارت شوراي اسلامي شهر اجرايي مي‌شود.

این مسئول از نظارت جدی شورای اسلامی شهر یزد در سال جاری در اين مورد خبر مي‌دهد و مي‌گويد: نظارت نمایندگان شورای اسلامی شهر یزد در سال‌ جاری متفاوت با سال‌های قبل بوده و هیچ طرحی بدون مصوبه‌ي شورا اجرا نخواهد شد.

وی با اشاره معافیت خانواده‌های شهدا، ایثارگران، مددجويان كمیته امداد و بهزیستی از پرداخت هزینه تبصره 3 عنوان مي كند: با اصلاح و بازنگری صورت گرفته در تبصره 3 توسط شورای شهر، هزینه‌های مذكور به نفع مردم كاهش يافته و در فصل تابستان نیز با درصد کمتری شامل حال يزدي‌ها شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار