شهردار ناحيه تاريخي يزد از ساخت جديدترين سازه خشتی یزد با كاربري رختكن براي زمین فوتبال ساحلی در مجموعه‌ي درون محله‌اي شاه‌ابوالقاسم خبر مي‌دهد و وعده تكميل و فعاليت مجدد اين مجموعه را تا دو ماه آينده مي‌دهد.
کد خبر: ۶۵۴۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۶ 12 September 2018

 غالباً وقتي پاي درد و دل ساكنان بافت تاريخي در محلات مختلف مي‌نشينيم، يكي از خواسته‌هاي آنان ايجاد فضاي سبز و پارك‌هاي درون محله‌اي براي بازي و سرگرمي اهالي است ولي غالباً كمبود زمين در تملك شهرداري و برخي ملاحظات اين بافت جهاني مانع از تحقق اغلب اين خواسته‌ها مي‌شود.

با اين حال به همت شهرداري ناحيه تاريخي يزد، اين خواسته در برخي از محلات اين محدوده‌ي تاريخي مانند محله شاه‌ابوالقاسم عملياتي و محقق شده است. البته مدتي است بخش‌هايي از پارك دورن محله‌اي شاه ابوالقاسم دستخوش ساخت و ساز و برخي وسايل بازي آن جمع‌آوري شده كه گلايه برخي از اهالي را نيز به دنبال داشته است.

«احسان بیانی» مدیر یکی از اماكن پذيرايي سنتی واقع در مجاور اين مجموعه‌ مي‌گويد: به نظر مي‌رسد اقدامات عمراني صورت گرفته در اين مجموعه مراحل پاياني خود را سپري مي‌كند ولي در حال حاضر چهره نازيبايي به اين محل داده است.

وي به ديوار مخروبه‌ي بناي مجاور اين مجموعه درون محله‌اي اشاره و اظهار مي‌كند: تكميل اين مجوعه با اهتمام به برخي ظرافت‌هاي جزئي مانند مرمت اين ديوار مي‌تواند چهره زيبا و مناسبي به اين گذر گردشگران داخلي و خارجي بدهد.

اين شهروند يزدي خواستار توجه شهرداري به نماسازي اين مجموعه متناسب با جلوه‌هاي بصري اين بافت تاريخي كه نمادي از اين شهر جهاني است، شد.

«عبدی نسب» يكي از ساكنان قديمي اين محله تاريخي هم به جمع‌آوري وسايل بازي كودكان در اين محل گلايه مي‌كند و به ايسنا می‌گوید: این محوطه بازی که برای بچه‌ها ایجاد شده، هنوز كامل نشده و در عين حال مجهز به وسایل بازی استاندارد نيز نیست.

وي ادامه مي‌دهد: نمای نازیبای آن نيز به گونه‌اي است كه هيچ گونه جذابيتي براي محله و حتي بازي بچه‌ها ندارد.

«ساشا ریاحی‌مقدم» معاون میراث فرهنگی اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان یزد اظهار می‌کند: هر چند میراث فرهنگی به تمام بافت تاریخی از هر نظر اهتمام دارد اما مرمت و ساخت این گونه اماکني که تحت عنوان یک پارک درون محله‌ای تعريف مي‌شود، در حيطه‌ي وظایف شهرداری بافت تاريخي است.

سراغ «سید محمود کشفی پور» شهردار اين بافت تاريخي مي‌رويم تا در مورد آخرين وضعيت اين محوطه جويا شويم كه در اين باره می‌گوید: جديدترين سازه خشتی یزد با كاربري رختكن براي زمین فوتبال ساحلی اين مجوعه‌ي دورن محله‌اي متناسب با بافت تاريخي پيراموني در حال ساخت است كه تا دو ماه آينده آماده بهره‌برداري خواهد شد.

وی در مورد جمع‌آوري برخي وسايل بازي و كف‌پوش‌هاي زمين بازي كودكان در اين پارك درون محله‌اي نيز خاطرنشان مي‌كند: اين اقدام با توجه به عمليات ساخت و ساز رختكن اين مجوعه جمع‌اوري شده و پس از اتمام ساخت اين سازه خشتي مجدداً نصب خواهد شد.

كشفي‌پور در مورد ايجاد چنين مجموعه‌هايي در ديگر نقاط بافت تاريخي شهر اظهار مي‌كند: متاسفانه زمینی برای ساخت موارد مشابهي در اختيار شهرداري نيست ولي در صورتي كه فردی متقاضی فروش زمین بلااستفاده در اين محدوده باشد، آن را براي اين منظور تملك خواهيم كرد.

اين مسئول به ديگر اقدامات اين منطقه از شهرداري نيز اشاره و تصريح مي‌كند: جدول‌گذاری، پیاده‌رو‌سازي، اندود کاهگل و نماسازی معبر ورودی محله پنبه‌کاران، کف‌سازی گذر فرهنگی آتشکده به سمت بلوار بسیج، کف‌سازی، بدنه‌سازی و رسیدگی به سیما و منظر محور فرهنگی گذر کلاهدوزها در خیابان قیابان از مهمترین برنامه‌های در دست اقدام شهرداری در محدوده بافت تاريخي است .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار