همزمان با آغاز ماه محرم، مردم شهرستان مهریز همانند دیگر شهروندان استان یزد بر پایه سنت دیرینه مذهبی با برپایی محافل عزاداری و سوگواری در مسجدها و حسینیه ها حضور می یابند و ارادت قلبی خود را به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت و شهدای کربلا نشان می دهند.
کد خبر: ۶۵۴۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱ 11 September 2018

محرم ماه خداست،که در آن بهترین بندگان الهی در سال 61 هجری قمری در اجرای اوامر الهی و تبلیغ امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند و به شهادت رسیدند.
با شروع محرم سال 1440 هجری قمری از امروز سه شنبه، 20شهریور 1397 عزاداری ها در ایران آغاز شد و مردم به این وسیله ایثار و فداکاری امام حسین (ع) و یارانش را گرامی می دارند. 
در شهرستان مهریز برپایی عزاداری سومین امام شیعیان با آداب و رسوم خاصی که از گذشتگان به یادگار مانده، همراه است.
یکی از مهمترین مراسمی که در محرم هر سال با شور و اشتیاق بیشتری با حضور قشرهای مختلف مردم خصوصا جوانان انجام می شود، سیاه پوش کردن « نخل » است. 
نخل که نماد تابوت امام حسین (ع) و وزن آن چند تن است، قبل از شروع محرم با آیینه، پارچه های مشکی و سبز از سوی هیات های عزاداری محله ها تزئین می شود.
از دیگر مراسمی که روز اول ماه محرم انجام می شود، مردم هر محله مهریز همراه با کاروان با طبل و شیپور حرکت می کنند و با عبور از کوچه ها و خیابان های شهر از آغاز محرم و عزاداری این ایام خبر می دهند.
در ادامه تمام کاروان محله های مختلف در محلی دورهم جمع می شوند، در حالیکه مردان دایره وار در کنار هم ایستاده و دستان خود را در هم گره کرده اند، گروهی با نوحه خوانی و پاسخ به آن، به جلو و عقب حرکت می کنند، به این ترتیب آیین معنوی « جوش دوره » را برگزار می کنند.
در این هنگام علم هایی که از چند روز قبل به عشق حضرت ابوالفضل (ع) مهیاست توسط جوانان از زمین برداشته می شود.
این علم ها چوبی بلند هستند که ارتفاع تعدادی از آنها حتی به 10 متر می رسد و توسط پارچه های سبز یا قرمز یا رنگی آذین بندی شدند.
بعد از مراسم جوش دوره ، اغلب مردان، زنان و جوانان در حسینیه حضور می یابند و در عزای امام حسین (ع)، سومین امام شیعیان سوگواری می کنند.
در دهه اول محرم در اغلب مسجدها و حسینیه های مهریز آیین سوگواری برپاست و در هر مسجد و حسینیه ای ، جوانان و مشتاقان اباعبدالله (ع) سینه زنی و زنجیر زنی می کنند. 
هرشب طبق برنامه تنظیم شده از قبل، تمام هیأت ها به حسینیه یا مسجد مشخصی می روند و عزاداران از آنها استقبال می کنند. 
این مراسم تا روز تاسوعا ( نهم محرم) ادامه دارد و عزاداران در حسینیه هایی چون باغ بهار بغداد آباد و حسینیه اعظم مزویرآباد حضور پیدا می کنند و مراسم با شکوهی برپا می دارند. 
یکی از مهمترین جلوه های ارادت مردم به آن امام بزرگوار و یاران با وفایش،آیین نخل برداری یا نخل گردانی است.
نخل نمادی از تشییع پیکر بی جان آن امام همام است که روز عاشورا ( دهم محرم) در حسینیه های مهرپادین، مزویر آباد ، باغ بهار و ... به صورت با شکوهی برگزار می شود.
در این مراسم معنوی در حالیکه گروهی از مشتاقان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت در زیر نخل قرار دارند، شخصی در بالای نخل می نشیند.
این فرد در حالیکه سنجی در دست دارد، با صدای یا حسین که از بلندگوی حسینیه پخش می شود، مردم را برای عزاداری دعوت می کند.
در این موقع مردم در یک حرکت دسته جمعی با هم نخل را از زمین بلند می کنند و 2 نفر که در سمت راست و چپ نخل قرار دارند، مردم را هدایت می کنند و بعد از یک دور حرکت، نخل را روی زمین می گذارند.
این حرکت نمادین سه مرتبه انجام می شود، بقیه در حالیکه به نشانه سوگواری به سر و سینه می زنند و در عزای امام شهید اشک ماتم می ریزند و بعضی افراد در جلوی نخل گاو و گوسفند قربانی می کنند.
از دیگر مراسم روز عاشورا تعزیه خوانی، شبیه گردانی و آتش زدن خیمه هاست .
در بیشتر حسینیه های مهریز خودروهایی که از چند روز قبل آماده کردند و در هر خودرو گوشه ای از حوادث روز عاشورا را ترسیم می کنند.
در این ارتباط می توان به حمل گهواره علی اصغر (ع)، تیراندازی حرمله، تخت و جایگاه یزید و همراهانش، نوحه سرایی در مورد شهیدان کربلا، آب فرات و بازار شام به صورت نمادین نمایش داده می شود، اشاره کرد که به ترتیب وارد حسینیه ها می شوند تا جوانان و کودکان هم درک وسیعتری از حادثه عاشورا پیدا کنند. 
مراسم روز عاشورا با اقامه نماز ظهر شروع و مراسم این روز قبل از غروب آفتاب پایان می یابد.
در آیین شام غریبان که بعد از نماز مغرب برگزار می شود، مردم محلات در مساجد و حسینیه ها حضور می یابند و با روشن کردن شمع برای غریبی حضرت زینب(س) و فرزندان امام شهید اشک ماتم می ریزند و توسط مداحان نوحه خوانی صورت می گیرد. 
مردم مهریز بار دیگر در روز 13 محرم که مصادف با سومین روز شهادت امام حسین (ع) است، در حسینیه های مهرپادین و باغ بهار حضور می یابند و مراسم علم برداری و نخل گردانی برگزار می شود.
خبرنگار ایرنا از حجت الاسلام محمدحسین متوسل رئیس اداره تبلیغات اسلامی مهریز در مورد تعداد هیات های مذهبی و روحانیان اعزامی به شهرستان سئوال کرد که در پاسخ گفت: هم اکنون در این شهرستان 120 هیات عزداری فعال است .
وی اضافه کرد: همچنین 20 هیات سوگواری ویژه بانوان منطقه نیز فعالیت دارد .
وی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تعداد روحانیان اعزامی را 35 نفر ذکر کرد که 90 درصد آنها در ایام محرم با حضور در روستاها مشغول تبلیغ هستند. 
مرکز شهرستان 50 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزدقرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار