خانه بوم‌گردي روستاي ييلاقي گل‌افشان به عنوان يكي از بزرگترين اقامتگاه‌هاي بومگردي استان يزد در حضور معاونين استاندار و جمعي از مديران و مسئولان استان و شهرستان مهريز مورد بهره‌برداري قرار گرفت.
کد خبر: ۶۵۴۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰ 11 September 2018

«محسن صادقيان» معاون هماهنگي امور عمراني استاندار يزد در مراسم افتتاح اين اقامتگاه بومگردي، هر فرصت اشتغالزايي كه از سوي بخش خصوصي و سرمايه‌گذاران در استان ايجاد شود را براي مسئولان بخش دولتي ارزشمند و قابل ارج نهادن دانست.

وي با اشاره به نگاه ويژه مسئولان ارشد استان به مقوله گردشگري، گفت: بايد نرم‌افزار و برنامه‌‌ي گردشگري استان به نحوي تدوين شود كه گفتمان واحدي در اين حوزه بين لايه‌هاي مختلف مديريتي استان ايجاد و رونق مناسبي را در اين بخش ايجاد كند.

معاون عمراني استاندار در بخش ديگري از سخنانش به جاذبه‌هاي گردشگري و طبيعي استان به ويژه در منطقه ييلاقي گل‌افشان اشاره كرد.

«محمدعلي طالبي» معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار هم در اين مراسم با اشاره به ايده‌ي خوب ايجاد اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي، اين صنعت را پاك و داراي ارزش افزوده و اشتغالزايي مناسب خواند و اظهار كرد: در صورت بهره‌گيري مناسب از اين بخش مي‌توانيم استفاده بهتري از ظرفيت‌هاي گردشگري كمتر مورد توجه قرار گرفته‌ي استان داشته باشيم.

وي افزود: تلاش سرمايه‌گذاران اين مسئوليت را بر دوش دولتمردان مي‌گذارد كه حداكثر مساعدت و همراهي را با آنها داشته باشند به ويژه در مورد آنهايي كه مي‌توانند موجب تحول اقتصادي و اجتماعي در منطقه نيز بشوند.

طالبي به پتانسيل اين اقامتگاه‌هاي بومگردي براي تبديل شدن به منافع مشترك بين اهالي منطقه اشاره كرد و گفت: مشاركت اهالي در توسعه چنين فضاهايي ضمن رونق بخشي اقتصادي و اجتماعي به منطقه، مشاركت اجتماعي بيشتر را به دنبال خواهد داشت.

«سيد مصطفي فاطمي» مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان نيز با اشاره به پيشتازي استان در مقوله ايجاد اقامتگاه‌هاي بومگردي در كشور، گفت: زماني كه آيين‌نامه ايجاد بومگردي‌ها در كشور ابلاغ شد، استان يزد داراي 45 بومگردي فعال بود و اينك تنوع و روحيات مختلف بوم‌گردي‌هاي استان به نوبه‌ي خود تبديل به نوعي جاذبه براي گردشگري استان تبيل شده است.

وي با اشاره به اين كه در آينده نزديك تعداد بومگردي‌هاي استان به 285 مورد خواهد رسيد، نقش ايجاد اين مراكز اقامتي گردشگري در مناطق روستايي را علاوه بر عامل براي اشتغالزايي، حفظ و ماندگاري روستاها خواند به نحوي كه در برخي از روستاهاي استان منجر به مهاجرت معكوس روستاييان از شهرها به روستاي‌شان شده است.

فاطمي در پايان با تاكيد بر وضعيت بحراني گردشگري در كشور و به وي‍ژه در استان يزد، از كاهش تعداد گردشگران خارجي يزد به‌رغم ثابت ماندن تعداد گردشگران داخلي خبر داد و اظهار كرد: تنها پيشنهاد براي حفظ رونق گردشگري استان تبليغ و معرفي هرچه بيشتر جاذبه‌هاي استان است.

«سيد محمد رستگاري» فرماندار مهريز نيز طي سخناني با اشاره به اين كه گردشگري اولويت اول سند توسعه شهرستان مهريز است، اظهار كرد: متاسفانه شهرستان مهريز علي‌رغم توانمندي‌ها و قابليت‌هاي بالاي گردشگري در بحث زيرساخت‌هاي اين صنعت به ويژه در بخش‌هاي روستايي و مناطق ييلاقي با مشكلاتي مواجه است .

وي بومگردي روساي گل‌افشان را اولين بومگردي در دهستان ميانكوه بخش مركزي مهريز خواند و گفت: در اين دهستان 10 روستايي ييلاقي و ديدني وجود دارد كه عمدتاً هم‌استاني‌ها در ايام تعطيل از انها براي اوقات فراغت خود بهره مي‌گيرند ولي خوشبختانه با ايجاد چنين مجموعه‌هاي اقامتي در اين منطقه مي‌توانيم شاهد استفاده بيشتر از ظرفيت‌هاي گردشگري اين مناطق باشيم .

رستگاري به وجود 70 درخواست ايجاد بومگردي در شهرستان مهريز اشاره كرد و گفت: تاكنون هفت مورد از اين اقامتگاه‌هاي بومگردي در شهرستان مورد بهره‌برداري قرار گرفته است .

وي به اختصاص تسهيلات اشتغالزايي به روستاييان، عنوان كرد: در حال حاضر 25 تا 30 درصد از اين نوع تسهيلات در حوزه گردشگري شهرستان تخصيص يافته و هزينه شده است .

فرماندار در بخش ديگري از سخنانش نيز علت افتتاح زودهنگام اين مجموعه در آستانه ماه محرم را استقبال زياد متقاضيان استفاده از اين بومگردي ذكر كرد.

گفتني است، در اين مراسم افتتاح كه با حضور «احمد پهلوانيان» مدير كل صدا وسيما، «مهدي جمالي‌نژاد» شهردار و «غلامعلي سفيد» رييس شوراي شهر يزد، «محمدرضا شفيعي» رييس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداري يزد، معاونان فرماندار، شهردار و اعضاي شوراي شهر و نيز بخشدار مركزي مهريز و جمعي ديگر از مسئولان برگزار شد، «فخرالسادات خامسي» مدير كل امور اجتماعي استانداري يزد، «محمدشكوهي» مدير اين مجموعه‌ي اقامتي و همسرش «اعظم گلابگيريان» سخناني ايراد كرد.

ياداور مي‌شود؛ ‌اين اقامتگاه بوم‌گردي در خانه‌باغي قديمي به وسعت دو هزار مترمربع به عنوان يكي از بزرگترين اقامتگاه‌هاي بومگردي استان در روستاي ييلاقي گل‌‌افشان واقع شده و پذيراي گردشگران داخلي و خارجي است .

اين اقامتگاه با معماري سنتي داراي اتاق‌هاي سنتي براي اقامت گردشگران، رستوران و كافي‌شاپ، آشبشار مصنوعي و استخرهاي آب است .

لازم به ذكر است؛ روستاي گل‌افشان يكي از روستاهاي ييلاقي شهرستان مهريز با جاذبه‌هاي طبيعي بسيار است كه در 22 كيلومتري مركز اين شهرستان واقع شده است. منابع آبي اين روستا از چشمه ها و قنوات موجود تامين مي‌شود و پوشش گياهي روستا نيز شامل درختان ميوه‌اي از جمله گردو، توت، زردآلو، انگور، گيلاس، به، آلبالو، آلو سبز و غيره است

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار