اختصاصی تابناک یزد از روز جهانی پیشگیری از خودکشی؛
خودکشی یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی است که توانسته در سال های گذشته با عدم نظارت اجتماعی در یزد قربانی بگیرد.
کد خبر: ۶۵۳۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸ 11 September 2018

 به گزارش تابناک یزد؛ خودکشی به عنوان یکی از جدی ترین آسیب های اجتماعی جوامع با عبارت "عملی است که منجر به مرگ می شود" تعریف می گردد.

افزایش آگاهی عمومی نسبت به خودکشی و پیشگیری از این مهم سبب شد تا هر ساله در دهم سپتامبر روز جهانی پیشگیری از خودکشی در سراسر جهان به میزبانی مجمع جهانی پیشگیری از خودکشی (IASP) با همکاری سازمان بهداشت جهانی (WHO) و فدراسیون جهانی سلامت روان برگزار شود.

پاسداشت این روز در کشورهای مختلف نیز با پیگیری های نهادهای اجتماعی و مرتبط با سلامت روان مردم برگزار می شود تا قدری از آمار خودکشی ارائه شده روزانه بیش از 3000 نفر در جهان، کاسته شود؛ البته این آسیب اجتماعی در ایران و به ویژه در استان هایی که بیشتر از سایرین درگیر این آسیب اجتماعی هستند آنچنان که باید بهایی داده نمی شود.

خودکشی با علل های مختلف در جوامع یه عنوان یکی از جدی ترین آسیب های اجتماعی قلمداد می شود؛ آسیبی که در سال های گذشته در ایران نیز با افزایش روبرو بوده است و از این افزایش به دلیل تفکرات سنتی مبنی بر بی ابرویی خانواده داغ دیده یا شرایط بیمه، آمار دقیقی در دسترس نیست.

اختلافات زناشویی، شکست عاطفی و تحصیلی، اختلالات روانی و شخصیتی، فشارهای روحی و روانی، فقر، بیکاری، از هم پاشیدگی گروه های اجتماعی(خانواده، شغلی، دوستی و...)، اعتیاد، افشای حقایق خصوصی زندگی افراد و ضعیف شدن اعتقاد مذهبی از جمله عواملی هستند که در سال های گذشته توانست یک ایرانی را متقاعد به خودکشی کند.

آمار خودکشی در ایران هرچند با افزایش روبرو است اما نسبت به میانگین جهانی حاکی از شرایط مطلوب تری می باشد؛ از هر 100 هزار نفر ایرانی حدود پنج نفر دست به خودکشی می زنند در حالی که در جهان در شرایط برابر، بیش از 12 نفر اقدام به خودکشی می کنند.

در نگاهی به سال 1396 مجموع تلفات ناشی از خودکشی 4627 نفر بوده است که متاسفانه نسبت به سال قبل خود، بیش از 5 درصد افزایش داشته است.

در این آمار تاسف بار مردان ایرانی در آمار خودکشی سهم بیشتری را نسبت به زنان به خود اختصاص داده اند به نحوی که 3262 نفر از مردان و 1365 نفر از زنان اقدام به خودکشی کرده اند.

به تفکیک استان های کشور اگر از پایتخت صدرنشین بگذریم؛ بر اساس گزارش سالانه آماری پزشکی قانونی، استان یزد با 31 مورد، استان سمنان با 18 مورد و استان خراسان شمالی با 17 مورد کمترین میزان خودکشی را در سال 1396 به خود اختصاص داده اند.

هرچند استان یزد توانسته است در زمینه خودکشی شهروندان در کشور بر فرهنگ و تمدن این خاک بنازد و در این شرایط افسردگی شهر و آمار بالای افسردگی شهروندان یزدی سری بلند کند اما باید در نظر داشت این استان از جمله استان های پرخطر در حوزه خودکشی است و زنان متاهل زیردیپلم، مردان مجرد بیکار و جوانان دانش آموز و دانشجو را بیشتر از سایرین تهدید می کند ضمن آنکه نباید فراموش کرد استان یزد در سال های گذشته کمترین میزان خودکشی را به خود اختصاص داده بوده است.

پیگیری این مهم توسط نهادهای مرتبط با سلامت روان با شناسایی افراد در معرض آسیب با غربالگری اعصاب و روان جمعیت عادی جامعه صورت می گیرد و آموزش گروهی که سابقا دست به خودکشی هایی که منجر به مرگ نشده است نیز در اولویت پیشگیری از رویداد تلخ خودکشی در استان می شود.

بر همین اساس است که خودکشی از منظر روانشناسان، جامعه شناسان و رفتارشناسان اجتماعی زمانی رخ می دهد که فرد از دایره نظارت اجتماعی خارج می شود و با بی توجهی جامعه پیرامون خود در معرض آسیبی تحت عنوان خودکشی قرار می گیرد.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار