این روزها حال و هوای شهر و استان یزد دگرگون شده و تمام مردم دارالعباده در هر کوی و برزن متناسب با فرهنگ و آداب و رسوم خود و با برپایی تکایا و سیاه پوش کردن حسینه‌ها در حال استقبال از محرم هستند.
کد خبر: ۶۵۳۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲ 11 September 2018

در استان دارالعباده شور حسینی در مردم به ویژه جوانان و نوجوانان با سیاه پوش کردن شهر و برافراشتن پرچم‌ها و بیرق سیاه نمایان می‌شود و مردم خود را برای عزاداری اباعبدالله الحسین آماده می‌کنند.

مراسم‌های روضه خوانی، سینه‌زنی و زنجیرزنی یزدی‌ها از شهرت خاصی برخوردار است تا جایی که هر ساله گردشگران خارجی و داخلی زیادی برای دیدن این مراسم‌ها در دهه محرم به استان یزد سفر می‌کنند.

نخل برداری

نخل برداری یکی از مهمترین آداب و رسوم یزدیها در ماه محرم است که در حال حاضر به اوج و شکوه عزاداری‌ها در این خطه کویری تبدیل شده و نماد آن در روزهای عاشورا و تاسوعا با حضور و مشارکت پرشور عزاداران حسینی در نقاط مختلف شهر و استان یزد به چشم می‌خورد.

در گذشته مراسم آذین بندی و آماده كردن نخل‌ها برای ایام عزاداری ماه محرم با یک فراخوان بین اهل محل و یا آبادی انجام می‌شده است.

نخل یک سازه چوبی است كه قسمت جلو و عقب آن از قطعات كوچک چوب به شكل نخلی بزرگ و شبكه شبكه ساخته شده و وسط آن با چوب اسكلت بندی شده است.

برای پایه‌های آن، چهار قطعه چوب به صورت عمودی در چهار طرف و برای بلند كردن آن چند قطعه چوب به صورت افقی تعبیه شده است. برای بستن آن، تعدادی از خدام حسینیه از صبح هشتم محرم دست به كار می شوند.

آنها بر روی پارچه مشكی و در جلو و عقب آن، خنجر، آیینه‌های بزرگ و نیز یك سازه چوبی به شكل سرو در جلو و عقب نصب می‌كنند، كه این كار تا ظهر روز نهم محرم (تاسوعا) ادامه خواهد داشت.

مردم و عزاداران هر كدام از عناصر به كار برده شده در نخل را نمادی از یك حادثه و متعلق به شخص خاصی در حادثه كربلا می دانند .

چوب نخل به عنوان جنازه سیدالشهدا، سیاهپوش كردن به عنوان پارچه سیاه روی جنازه، شمشیر و نیزه‌ها به علامت تیر و نیزه‌های وارد شده بر بدن امام حسین (ع)، سرو نخل به عنوان قد و قامت علی اكبر (ع)، آیینه به عنوان نور وجود مبارك امام حسین(ع)، علم‌هایی كه بر نخل بسته می‌شود به عنوان علمدار امام حسین(ع)،پارچه‌های زینتی كه برنخل میبندند به عنوان حجله حضرت قاسم (ع)، زنگ‌هایی كه در قدیم بر آن می بستند به عنوان زنگ كاروان امام حسین(ع)، عزادارانی كه نخل را بر می‌دارند به عنوان تشییع كنندگان برای مردم شناخته شده است .

نخل‌ها پس از آذیین بندی بسیار سنگین تر از آنچه هستند می‌شوند و وزن برخی نخل‌ها نظیر نخل میدان امیرچخماق یزد كه از جمله نخل‌های بزرگ استان یزد به شمار می‌رود یا نخل تفت به چندین تن می‌رسد و برای نخل گردانی نیاز به حضور و همكاری شاید صد مرد قوی هیكل است .

نخل‌های میدان بعثت، امیر چخماق و میدان امام تفت از جمله نخل‌های معروف یزد هستند و مراسم نخل برداری عصر روز عاشورای میدان امام تفت که تا غروب روز عاشورا ادامه دارد از شکوه وجلال خاصی برخوردار است .

مراسم نخل برداری با حضور خیل عظیم عزاداران حسینی انجام می‌شود و هرکس با نیت خاص در این مراسم شرکت می کند، اقلیت های مذهبی به ویژه زرتشتیان یزد نیز مراسم عزاداری امام حسین و نخل برداری را به نظاره نشسته وبه مظلومیت حسین و خاندان او اشک می‌ریزند آنان حضرت سیدالشهدا (ع) را همسر شهربانوی ایرانی دانسته و نسبت به وی احترام و ارادت خاصی قائل هستند .

نخلها در دیگر ایام سال بدون تزئیین در کنار حسینه‌ها، تکایا و میادین بزرگ شهر قرار دارند و سنبل عشق و ارادت مردم یزد به امام حسین(ع) به شمار می‌روند و مردم نسبت به آن احترام وارادت خاصی قائل هستند .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار