آوازه استفاده از لیزر برای زیباسازی پوست و درمان موهای زائد افراد زیادی را برای استفاده از این فناوری تشویق و دچار وسوسه کرده است. چه بسیار افرادی که از این روش درمانی و زیبایی تنها براساس شنیده‌ها نه براساس تحقیق و دریافت پاسخ به پرسش‌های ذهنی خود اقدام می‌کنند. بارها شاهد بوده‌ام این افراد لیزر انجام می‌دهند اما با ترس و تردید. از آنجا که اغلب این افراد با مراجعه به آرایشگاه‌ها از لیزر استفاده می‌کنند، بنابراین کمتر فرصت پیدا می‌کنند تا از یک متخصص پوست درباره مزایا و معایب لیزر سوال بپرسند و ابهام ذهن خود را برطرف کنند.
کد خبر: ۶۵۳۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶ 12 September 2018

به گزارش تابناک یزد، به منظور رفع دغدغه این افراد و اطلاع‌رسانی مطمئن به سایر کسانی که قصد استفاده از لیزر را دارند با دکتر سید مسعود داوودی، متخصص پوست درباره عوارض لیزر گفت‌وگو کرده‌ایم.

احتمالا شما هم موقع ورود به اتاق لیزر با برچسب علامت هشدار و خطر مواجه شدهاید. مشاهده این برچسب این گمان را به وجود میآورد که نور لیزر نیز مانند دستگاههای رادیولوژی خطرناک است، اما لازم است بدانید که جنس و ماهیت نور لیزر معمولی است و همچون نور لامپ و خورشید است. تنها تفاوت آن با لامپهای معمولی تابش نور توسط دستگاه با طول موج مشخص، توان و شدت بیشتر و البته همراه با فیلتر است. به همین دلیل نور لیزرماهیت خطرناکی ندارد که نگران باشیم اشعه لیزر باعث ابتلای مصرفکنندگان به بیماری خاصی همچون سرطان میشود. در طول 70 سالی که از ساخت و استفاده از لیزر در حیطههای مختلف نظامی، نقشهکشی و تجهیزات پزشکی میگذرد تاکنون حتی یک مورد ابتلا به سرطان بر اثر نور لیزر گزارش نشده است.

ممنوعیتهای لیزر

لیزر به واسطه طول موجهای مختلفی که دارد برای درمان بیمایهای مختلف استفاده میشود. استفاده از لیزر با وجود همه فوایدی که دارد در مواردی میتواند تاثیرات غیرقابل انتظاری در افراد مختلف به همراه داشته باشد. به همین دلیل قبل از لیزر جنس و رنگ پوست، وضعیت هورمونها، ابتلا به بیماریهای زمینهای، بارداری و شیردهی در زمان لیزر حتما باید مورد توجه قرار گیرد.

به دلیل احتمال ایجاد لک در پوستهای سبزه و تیره بیش از پوستهای روشن، متخصصان هنگام انجام لیزر به این مورد توجه دارند و متناسب با شرایط پوست میزان اشعه لیزر را تنظیم میکنند. علت ممنوعیت و محدودیت افراد مبتلا به بیماریهای زمینهای یا اختلالات هورمونی بهواسطه بارداری یا هر عامل دیگری، شدت بروز عوارض حاصل از لیزر روی این افراد است. درست است که لیزر امن و بیخطر است اما احتمال باقی ماندن لک ناشی از زخم یا سوختگی روی پوست این افراد بیشتر است. به گفته متخصصان، انجام لیزر در مادران باردار یا شیرده بالقوه برای بچه ضرر ندارد و تنها دلیل منع این افراد، اختلالات هورمونی و عوارض حاصل از لیزر روی پوست است.

لیزر بیماریزا نیست

همانگونه که اشاره شد. لیزر سرطانزا و خطرناک نیست. چرا که لیزر به بافتهای زیرین و غدد لنفاوی دسترسی ندارد و تنها راه نفوذ لیزر به بافتهای زیرین، شکافته شدن پوست است که البته در این صورت باز هم لیزر باعث ابتلای فرد به بیماری نمیشود و تنها آسیب آن، ایجاد زخم در محدوده بافت مورد نظر است.

یکی از پرسشها و نگرانیهای رایج در بین برخی خانمها، ابتلا به بیماریهای زنان یا ناباروری بر اثر استفاه از لیزر به مدتزمان طولانی برای حذف موهای زائد بدن است که متخصصان این نگرانی را نیز بیمورد و حاصل بیاطلاعی افراد میدانند. تنها عارضه خطرناک و غیرقابل جبران لیزر، انجام لیزر بدون عینکهای مخصوص است. اگر لیزر به طور مستقیم به چشم تابیده شود، صددرصد باعث نابینایی فرد میشود و تنها دلیل نصب پوستر هشدار و خطر روی در اتاق لیزر، یادآوری ضرورت استفاده از عینک به متخصصان هنگام انجام کار است. در غیر این صورت لیزر خطرات اشعه ایکس و ... ندارد.

هشدار نسبت به انجام لیزر در آرایشگاهها

یکی از توصیههای مهم متخصصان، امتناع افراد از انجام لیزر در آرایشگاههاست و تنها دلیل آن اشراف نداشتن آرایشگران نسبت به جنس، رنگ و قدرت ترمیمپذیری هر پوست است. برخی آرایشگرانی که کار لیزر انجام میدهند، اغلب از دستگاه IPL استفاده و در تبلیغات خود اعلام میکنند این دستگاه جزو دستگاههای لیزر نیست. در صورتی که این دستگاه نیز جزو لیزر محسوب میشود و اتفاقا نیازمند تنظیمات دقیق تر است. به همین دلیل متخصصان پوست گاهی با مراجعانی مواجه میشوند که پوست آنها به دلیل تابش شدید نور دچار لک و سوختگیهای شدید شده است.

منع لیزر برای پوستهای برنزه

برنزه کردن پوست یکی دیگر از زیباییهای مورد توجه برخی خانمهاست. اگر شما هم تمایل به تیره کردن رنگ پوست خود دارید حالا فرقی نمیکند با چه روشی اما لازم است توجه داشته باشید که حتما صبر کنید تا پوست به شرایط عادی برگردد سپس برای انجام لیزر اقدام کنید.

این صبر و شکیبایی باعث میشود با مشکلاتی همچون لک ناشی از باقی ماندن جای زخم یا سوختگی دست و پنجه نرم نکنید.

 

//جام جم آنلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار