اختصاصی تابناک یزد؛
اهمیت امنیت گردشگران داخلی و خارجی سبب شد تا آغاز به کار مجدد پلیس گردشگری که در یزد به کار خود پایان داده بود؛ مورد بحث قرار گیرد.
کد خبر: ۶۵۲۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷ 08 September 2018

 به گزارش تابناک یزد؛ گردشگری یکی از مهمترین صنعت هایی است که امروزه در جهان به عنوان یک صنعت درآمدزا مطرح می باشد؛ صنعتی که علاوه بر ایجاد اشتغال می تواند به اقتصاد پایدار آن کشور کمک های شایانی کند و مبلغ فرهنگ ملت کشور مذکور باشد.

شهر یزد به عنوان یکی از مهمترین، بی نظیرترین و خوشرنگ ترین اضلاع مثلث گردشگری ایران پس از ثبت جهانی مورد توجه جهانیان قرار گرفت به نحوی که ثبت جهانی شدنش در لیست فهرست اثار جهانی یونسکو به عنوان تیتر مطرح ترین رسانه های جهان و یکی از اهداف گردشگری گردشگران قرار گرفت.

ثبت جهانی یزد توانست صنعت گردشگری در این شهر را با دوره ای جدید مواجه کند و به سمت تکامل پیش برد؛ این ثبت سبب شد تا دگر بار دغدغه رسیدگی به بافت تاریخی و حفاظت از آن و از گردشگران این اماکن مورد توجه مسئولان و مردم قرار گیرد.

در پیش برد این اهداف بلند گردشگری عوامل بسیاری دخیل می باشند که یکی از مهمترین آن ها "امنیت" می باشد؛ موضوعی مهم که اهمیت آن در ایران باتوجه به شرایط ناامن بهشت گردشگری جهان، خاورمیانه، دوچندان شده است و همین مورد نیز سبب شده تا ایران مورد توجه گردشگران خارجی قرار گیرد.

موضوعی که تنها در امنیت مرزها خلاصه نمی شود بلکه امروزه کوچک ترین و ساده ترین ابعاد امینت را نیز به خود اختصاص داده است به نحوی که ناهنجاری های اجتماعی را نیز در بر می گیرد.

سرقت و بی احترامی به گردشگران، تررد وسایل نقلیه در بافت تاریخی، گران فروشی و.. از مصادیق بی امنی بودند که سبب شد برای اولین بار پلیس توریسم یا پلیس گردشگری در شهر یزد شکل گیرد.

در سال 1381 براي نخستين بار در كشور ايستگاه پليس توريسم با مشاركت سازمان ايرانگردي و جهانگردي استان يزد و نيروي انتظامي و با هدف برقراري نظم در بافت قديم شهر و رسيدگي به خواسته‌هاي گردشگران داخلي و خارجي يزد افتتاح شد.

اما متاسفانه این پلیس که لازمه برقراری امنیت و راهنمایی گردشگران بود مدت زیادی است به کار خود در یزد پایان داده است.
ولی داداشی دبیر کمیسیون اصل 90 در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جای خالی پلیس توریسم در نیروی انتظامی محسوس است؛ اظهار داشت: صنعت گردشگری و ایجاد امنیت برای این صنعت برجسته کشور بسیار مهم و فعالیت پلیس توریسم و  گردشگری ضروری است.

وی در ادامه افزود: این پلیس باید در سطح کشور راه اندازی شود. جای خالی پلیس توریسم و گردشگری در مجموعه نیروی انتظامی کشور محسوس است.

سید مصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد نیز با اظهار تاسف از عدم حضور پلیس توریست در مناطق گردشگری یزد؛ بیان داشت: این پلیس سال های پیش برای اولین بار در یزد شروع به کار کرد که متاسفانه علیرغم نیازی که به تامین امنیت بافت تاریخی یزد بود؛ تعطیل شد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه امنیت مهمترین رکن گردشگری است؛ افزود: مهمترین رکن برای گردشگر امنیت است. در نشستی که با فرمانده جدید نیروی انتظامی استان یزد تشکیل شد؛ تاسیس مجدد پلیس گردشگری مورد بحث قرار گرفت و با افتتاح آن موافقت شد.

حال باید منتظر ماند تا پلیس توریسم یا پلیس گردشگری با توافق اداره کل میراث فرهنگی استان یزد و نیروی انتظامی و سایر نهاد های مربوطه به یاری امنیت اماکن گردشگری بشتابد تا علاوه بر ایجاد نظم و امنیت در این مکان، نیروهای این مهم اقدام به راهنمایی گردشگران داخلی و خارجی کنند. 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار