کارگاه بین‌المللی «آب و شهر: سیستم‌های آبی و ساختارهای شهری» با همکاری دانشگاه یزد و دانشکده بل ویل فرانسه با حضور بیش از ۳۰ محقق برجسته بین‌المللی در دانشگاه يزد آغاز به كار كرد.
کد خبر: ۶۵۱۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰ 04 September 2018

دکتر «محسن عباسی هرفته» عضو هیات علمی دانشگاه یزد و دبير اين همايش سه روزه در مراسم افتتاح اين كارگاه كه در تالار انديشه دانشگاه يزد برگزار شد، گفت: کارگاه بین‌المللی «آب و شهر: سیستم‌های آبی و ساختارهای شهری» بخشی از طرح بزرگ «آب و شهر: اشتراک دانش میان ایران، آسیا و اروپا» است که برنامه پژوهشی مشترک میان دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و متخصصان معماری، شهر و مهندسی از کشورهای مختلف است .

وی افزود: کارگاه مذکور به صورت مشترک از سوی دانشگاه یزد، پژوهشکده معماری بومی، پایگاه میراث جهانی شهر یزد، دانشکده معماری بل ویل پاریس، لابراتوار تحقیقاتی Ipraus و لابراتوار تحقیقاتی Lab’urba برنامه‌ریزی از ۱۲ تا ۱۵ شهریورماه در دانشگاه یزد برگزار می‌شود .

سخنگوی شورای شهر یزد با اشاره به این که این کارگاه به دنبال ایجاد زمینه‌ای برای اشتراک تجربه‌ها، دانش و دستاوردها در حوزه شهر و آب در ایران، آسیا و اروپا است، گفت: با توجه به تهدیدهای مشترک در حوزه آب در نقاط مختلف دنیا، کارگاه تلاش دارد تا با تاکید بر نقش فعالیت‌های بومی، برخورد با مشکلات این حوزه را مورد توجه قرار دهد از این رو با سوال از نقش نوآوری با تکیه بر دستاوردهای تاریخی، علوم مختلف و تکنولوژی، به دنبال دستیابی به پاسخ‌های بومی برای مشکلات مشترک جهانی در سراسر کره زمین است .

وي اهداف برگزاری این کارگاه را شامل شناخت و اشتراک تجربیات و راه‌حل‌های تاریخی در پیوند شهر و آب در ایران و سایر نقاط جهان، شناخت مسائل روز، راه‌حل‌ها و یافته‌های روز در برخورد با آب و شبکه‌های آبی در شهرها، لهام از تجربیات تاریخی در پیوند شهر و آب در پاسخ به مسائل روز، بررسی فرآیند تکاملی ساز و کار آب و شهر و بهره‌گیری از نظرات و تجربیات صاحب‌نظران و خبرگان ملی و بین‌المللی در خصوص مسائل و مشکلات آب در شهر در ایران و به صورت ویژه در استان یزد برشمرد .

عباسی هرفته محورهای اصلی این همایش را نيز سیستم‌های آبی و تمدن در فلات ایران، سیستم‌های آبی و تجربه‌های جهانی، الهام از گذشته: سیستم‌های آبی و شهرنشینی،‌ مهندسی و معماری آب در برنامه‌ریزی سرزمینی و طراحی شهری و میراث گذشته و نوآوری در آینده:‌ پیوند سیستم‌های آبی و ساختارهای شهری در امروز عنوان کرد .

دبير اين همايش در پايان با بیان این که در حدود ۳۰ پژوهشگر و متخصص در حوزه‌های مختلف معماری، شهر، جغرافیا و مهندسی از سراسر دنیا و از دانشگاه‌های مطرح دنیا در این رویداد علمی و حرفه‌ای همکاری دارند و تجربه‌ها و یافته‌های خود را ذیل پنج محور پیش‌بینی شده در کارگاه به بحث و تبادل نظر می‌گذارند، افزود: کارگاه بین‌المللی آب و شهر در دو بخش صبح (ارائه تجربیات و بحث و گفتگو) و بعدازظهر (بازدیدهای تخصصی و آموزش در محل) برنامه‌ریزی شده است .

شهر یزد نمادی از تعامل پایدار با طبیعت

دکتر «مهدی جمالی نژاد» شهردار یزد نیز در آیین افتتاح این کارگاه، یزد را نمادی از تعامل پایدار و سالم با طبیعت دانست و گفت: شهر یزد دارای ویژگی های خاص جغرافیایی، اقلیمی و محیطی است .

وي گفت: این شهر از نظر محیطی در مناطق بیابانی ایران قرار گرفته و شرایط اقلیمی خاص از جمله میزان بارش کم، تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد در ایجاد شرایط محیطی خاصی نقش مهمی ایفا کرده‌اند .

جمالي‌نژاد افزود: این شرایط دشوار دو راه حل را پیش روی مردمان این منطقه قرار داده بود كه نخستین راه تسلیم شدن در برابر طبیعت و کوچ و راه دوم جنگ با طبیعت بود.

وي ادامه داد: مردم یزد هیچ کدام از این دو راه را انتخاب نکردند بلكه آنها از طریق ایجاد تعامل پایدار و سازنده با محیط توانستند طراوت، شادابی و سرزندگی را برای این شهر به ارمغان بیاورند .

شهردار یزد وجود بادگیرها، حوضچه‌ها، باغچه‌ها و زیر زمین‌ها را نمونه‌هایی از تعامل پایدار انسان و محیط دانست .

قنات حلقه اتصال ارتباط آب و شهر

جمالی نژاد در ادامه سخنان خود سیستم قنات را حلقه اتصال ارتباط بین آب و شهر در یزد برشمرد و افزود: وجود قنوات در یزد علاوه بر اینکه موجب شکل‌گیری شکل خاصی از معماری در شهر یزد شده، عامل به وجود آمدن تمدن کاریزی نیز محسوب می‌شود .

وي صلح دوستی، مدارا، سخت کوشی و قناعت را از جمله ویژگی مؤلفه های فرهنگی این تمدن برشمرد .

شهردار گفت: از یک‌سو قنوات از طریق آب‌رسانی به شهر موجب طراوت و شادابی شهر یزد شده اند و از سوی دیگر، شهر به واسطه نیازهای خود از قنات‌ها نگهداری می کرده است كه مجموع این عوامل نشان‌دهنده خدمات متقابل قنات و شهر به یکدیگر است .

وی در پایان نيز خواستار الگو گرفتن از رفتار پیشینیان در راستای تعامل سازنده با طبیعت به جای جنگ فناورانه با طبیعت شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار