کد خبر: ۶۴۶۵۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲ 23 August 2018

دین اسلام در حالی مهریه را ارمغانی برای زوجین و کانونی برای حلاوت زندگی قلمداد کرد که تبلیغات ضد دینی کوشیده است با آمیختن آن به رسوم و تعصبات غلط برای مخاطبان خود مهریه را بهای زن تشریح کند و از آن آسیب اجتماعی بسازد. 

به گزارش تابناک یزد؛ مهریه از مواردی است که در اسلام به آن بهای ویژه ای داده شده اما امروزه در سطح جامعه از آن تعاریف غیرمعمولی ارائه می شود که ازدواج جوانان را با مشکل مواجه ساخته و جامعه را با یک آسیب جدی اجتماعی روبرو کرده است.

مهریه از نگاه اسلام نه تنها جنبه مادی ندارد بلکه در ابعاد معنوی و لطیف زندگی زوجین نشانی از عشق و بقای آن است که متاسفانه اهداف بلند این مهم امروز با بی توجهی به دستورات الهی نسبت به آن دستخوش تغییراتی شده است.

با تفکر در تاریخ می توانیم به ابعاد این مهم دست یابیم به نحوی که حدیثی از امام صادق(ع) نقل شده است که ایشان فرموده اند: خداوند به حضرت آدم فرمود: «رضاى من آن است كه معارف دین مرا به او بیاموزى، آدم گفت: قبول كردم». حتی از رسول اکرم(ص) نیز نقل شده است که حضرت صداق برخی از اصحاب را تعلیم سوره ای از کلام الله مجید قرار می داده اند.

مهریه از نگاه فلسفی تجلى فطرت و طبیعت، قانون عشق و جذب، باعث بقاى خانواده و مانع از فروپاشى آن و تعادل اقتصادی است؛ بر همین اساس است که مهریه از نظر اسلام جنبه مادی نداشته و ندارد و کوشیده است با استفاده از آن بر سرمایه های ذاتی فردی و خانوادگی زوجین به نحوی افزوده شود که سعادت دنیا و آخرت را به همراه داشته باشد.

در نگاهی عمیق تر به موضوع مهریه در می یابیم برخلاف تصورات و تبلیغات ضد دینی که علیه اسلام می شود؛ این دین مبارک نه تنها زن را به وسیله مهریه به عنوان کالا قلمداد نمی کند بلکه ارزش والای این جنس را به واسطه این قانون الهی محفوظ نگه داشته و حافظ آن بوده است.

با نگاه به جایگاه زنان پیش از اسلام و پس از آن بهبود جایگاه زن در سطح جوامع اسلامی مشهود بوده است و این وضعیت در ردیف سایر امور اجتماعی کاملا تغییر یافت؛ حتی در قران کریم نیز تمامی رسومی که موجبات تضییع حقوق زنان را فراهم آورده، منسوخ و نهی شده است.

بی شک مهریه تدبیر خلاقانه پروردگاری است که جایگاه ویژه ای را برای خانواده قائل بوده و این مهم توانسته است در طول تاریخ جایگاه معنوی را بیش از ارزش مادی به زوجین هدیه دهد.

مهریه هدیه ای از جانب مرد است که به قانونی از اساسنامه کلی زندگی مشروع انسان ها تبدیل شده است. این قانون به قدری اهمیت دارد که اگر شوهر زنی، کافرشود و مهر زنش را نپردازد؛ دولت اسلامی او را موظف به پرداخت آن می کند و در صورت عدم قدرت از محل بیت المال به او می پردازد و نیز حاکم اسلامی با استفاده از اختیارات خود می تواند به طلب کاری بگوید که از طلب خود صرف نظر نماید ولی نمی تواند زن را وادار کند که مهر خود را به شوهر خود ببخشد.

اما در حاشیه وصف همه حسنات مهریه، آرمان والای آن امروزه با نشئت گرفتن از رسوم غلط، زن را به کالایی تشبیه کرده که برای آن قیمتی در نظر گرفته می شود؛ قیمتی که دل گرمی هایی که از مهریه پراکنده می شد را به ارقام نجومی و پر از زرق و برق طلا توام ساخته و هیچ عامل بازدارنده ای نیز نتوانسته جلوی شتاب بیش از حد آن را بگیرد.

حال این مهم به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی شناخته می شود که در سالیان گذشته افرادی زیادی را به پشت میله های زندان روانه کرده است. آسیبی که از اسلام فاصله گرفته و روز نسل جوان جامعه را بیش از پیش به خود آلوده کرده است ضمن آنکه با افزوده شدن بر شدت آن جایگاه ویژه و ارزشمند زنان را نیز برای مخاطبان آنان که بر تبلیغات ضد دینی همت گماشته اند؛ با ابهام مواجه و آسیب جدی اجتماعی را مطرح کرده است.

مهریه ای که روزگاری می توانست حلاوت بخش بنیاد زندگی زوجین باشد حال به عنوان عاملی از عوامل افزایش طلاق قلمداد می شود.

محمد رضا حبیبی رئیس کل دادگستری استان یزد در جلسه ستاد دیه استان در این راستا با تاکید بر اینکه باید از روند افزایشی پرونده های خانواده جلوگیری کرد؛ خواستار اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه نهادهای مربوطه از این مهم شد.

وی به رسم جا افتاده در سنوات اخیر و قرار دادن سکه به عنوان مهریه آن هم با تعداد بالا اشاره کرد و افزود: باید افراد ذینفود، متولیان فرهنگی و رسانه‌ها نسبت به اصلاح این رویه با فرهنگ‌سازی صحیح اقدام نمایند.

حبیبی با بیان اینکه خانواده اصلی‌ترین نهاد اجتماع  است؛ اظهار داشت: باید متولیان فرهنگی و آموزشی کشور، آموزش مهارت‌های زندگی و آموزش‌های ضروری پیش از ازدواج را در مقاطع مختلف و متناسب با شرایط سنی در دستور کار خود قرار دهند تا ازدواج‌های اصولی مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی شکل گیرد.

این مقام قضایی با اذعان بر اینکه مهریه حق زوجه در زندگی مشترک است؛ تصریح کرد: باید مهریه به گونه‌ای تعیین گردد که زوج توان پرداخت آن را داشته باشد.

حبیبی خاطرنشان کرد: بدون تردید مهریه به تنهایی تضمین تداوم زندگی مشترک نیست و آنچه سبب شکل‌گیری یک زندگی مشترک شیرین، با دوام و متعالی می‌گردد، معیارهای اخلاقی، فرهنگی و دینی درست و فرا گرفتن آموزش‌‌ها و مهارت‌های ارتباطی زوجیت است.

جوانان باید علاوه بر آنکه برای مهریه احترام و ارزش خاصی قائل باشند به نحوی آن را نثار همسر خود کنند که توانایی پرداخت آن را داشته باشند و زوجین بر این مهم تامل کنند که ایا مهریه ای که تعیین شده است می تواند موجبات خوشبختی و سعادت دنیوی و اخروی را مطابق با خواسته های اسلامی که پدیدآوردنده آن بوده است؛ فراهم آورد؟

پاسخ این سوال می تواند نه تنها از آمار اسفناک طلاق در این حوزه به نحو چشمگیری بکاهد بلکه گرمای مضاعفی بر زندگی عاشقانه زوجین بخشد. 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار