رییس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با بیان این‌که تخریب شدید منابع طبیعی به هیچ وجه قابل جبران نیست، گفت: معدن‌کاری بیشترین عامل تخریب منابع طبیعی در استان یزد است.
کد خبر: ۶۴۳۴۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۸ 14 August 2018

«غلامرضا درخشان» با بیان این‌که خشکسالی‌های مداوم، عدم بارندگی و پراکنش باران در استان، پوشش گیاهی را تحت تاثیر قرار داده است، اظهار کرد: پوشش غالب گونه گیاهی استان یزد درمنه دشتی است.

وی با اشاره به بهره‌برداری حدود پنج هزار خانوار از مراتع استان یزد، افزود: برای بهره‌برداری از مراتع، صدور پروانه چرای‌دام ضروری است.

رییس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد ، گفت:‌ برای ساماندهی برداشت از عرصه‌های منابع طبیعی تعدادی دام‌دار داریم که باید طبق عرف چرایی، مراتع ممیزی شوند .

درخشان با بیان این‌که منظور از ممیزی مراتع تهیه فاکتور توان تولیدی مرتع است، تصریح کرد: در این صورت برای ورود و خروج دام زمان تعیین و پس از مصاحبه با بهره‌برداران، طی مراحل قانونی پروانه چرا صادر می‌شود .

این مقام مسئول تصریح کرد: پس از صدور پروانه چرا ظرف مدت دو سال باید به طرح مرتع داری تبدیل شود که در آن کلیه مسائل مربوط به پوشش گیاهی، آب و هوا و کلیه موارد فنی در طرح مشخص شود و سند آن به مجری واگذار می‌شود .

وی با اشاره به این‌که حدود 4.4 میلیون هکتار از مساحت استان، عرصه‌های مرتعی تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: خشکسالی تاثیرات مخرب زیادی روی این عرصه‌ها گذاشته است .

رییس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با بیان این‌که وضعیت پوشش گیاهی استان یزد خوب نیست، گفت: خشکسالی باعث شده بسیاری از دامداران دام‌های خود را بفروشند و خسارات زیادی متحمل شوند .

درخشان اظهار کرد: با توجه به این‌که علوفه‌ها از نظر خوش خوراکی و نوع گونه طبقه‌بندی می‌شوند اگر بارندگی در استان کاهش یابد رویش علف‌های یک ساله متوقف می‌شود .

وی در ادامه با بیان این‌که فعالیت‌های انسانی نیز باعث تخریب مراتع می‌شود، تصریح کرد: هیچ عاملی مخرب‌تر از فعالیت‌های انسانی برای تخریب عرصه‌های منابع طبیعی نیست .

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که شناخته شدن استان یزد به عنوان استانی معدنی مراتع استان را تهدید می‌کند، گفت: معدن کاری‌ها عرصه‌های منابع طبیعی را به شدت تخریب می‌کند .

وی با بیان این‌که مسئولان به تاثیر تخریب‌ها بر روی عرصه‌های منابع طبیعی توجه نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: کشورهای پیشرفته دنیا از نظر بلوغ فکری به جایی رسیدند که می‌دانند ضمانت حیات انسان به منابع طبیعی بستگی دارد .

درخشان با اشاره به این‌که متاسفانه شرایط اقتصادی کشور ما ایجاب می‌کند که به دنبال درآمدهای نقدی باشیم، تصریح کرد: حاکمیت این شرایط تخریب شدید منابع طبیعی را به دنبال دارد که به هیچ وجه قابل جبران نیست .

وی با بیان این‌که برای ایجاد یک سانتی‌متر خاک با قابلیت تولیدی، حدود 300 سال زمان نیاز است، اظهار کرد: در حال حاضر یک فعالیت معدنی چندین هکتار از این خاک را از بین می‌برد که برگشتنی نیست .

رییس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با اشاره به این‌که منابع طبیعی مخالف فعالیت‌های معدنی نیست، گفت:‌ باید فعالیت‌های معدنی به گونه‌ای باشد که در چارچوب قوانین منابع طبیعی و با حداقل تخریب صورت گیرد .

این مقام مسئول با تاکید بر لزوم افزایش همکاری‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت با منابع طبیعی‌ استان، اظهار کرد: حساسیتی که باید برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی وجود داشته باشد متأسفانه در بین معدن کاران نیست که این عامل باعث گستردگی تخریب مراتع شده است .

وی در ادامه با بیان این‌که یکی از روش‌های مناسب برای حفظ تنوع گونه‌های گیاهی قرق‌بندی است، تصریح کرد: این سازمان مکان‌هایی را که افت پوشش گیاهی دارد قرق کرده و به مدت یک یا چند سال مانع ورود هرگونه دام می‌شود، تا پوشش گیاهی تخریب شده آن به حالت اول برگرداند .

درخشان با بیان این‌که استان یزد علی‌رغم خشک بودن از پوشش گیاهی مناسبی برخوردار است، خاطرنشان کرد: منابع طبیعی بستر توسعه پایدار است و همه فعالیت‌ها در زمینه رشد و بالندگی جامعه باید در عرصه‌های منابع طبیعی صورت گیرد .

رییس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد پویایی محیط زیست را مستلزم رفتار تک تک آحادجامعه دانست و بیان کرد: امیدواریم با انجام فعالیت‌های ترویجی، نسلی دلسوزتر برای منابع طبیعی تربیت کنیم .

وی در پایان افزود: با توجه به این‌که حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری شعار سازمان جنگل‌ها است، هیچ چیزی مهم‌تر از این نیست که بتوانیم قبل از توسعه دادن عرصه‌ها، آنها را حفظ کنیم .

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار