معاون متوسطه آموزش و پرورش استان یزد از ایجاد نخستین رشته آموزش رباتیک در مدارس استان یزد خبر داد.
کد خبر: ۶۴۳۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷ 14 August 2018

رشته فنی مهندسی رباتیک یکی از رشته‌های میان رشته‌ای جدید در ایران است که اشتراکاتی با رشته‌های الکترونیک، کنترل مکانیک، گرایش طراحی جامدات و مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار دارد.

امروزه استفاده از ربات‌ها و اتوماسیون غیر قابل انکار و معرفی شده برای تمام صنایع و کارخانه‌ها است به طوری که کارخانه‌ها روز به روز به این سمت روی می‌آورند دلیل این موضوع هم مشخص است زیرا بازدهی بیشتر، سرعت، دقت و کم هزینه بودن و برخی خصوصیات مورد انتظار دیگر را برای صنایع به ارمغان می‌آورد.

در مهرماه سال 81 دانشگاه صنعتی شاهرود نخستین پذیرش کشور در رشته مهندسی رباتیک در مقطع کارشناسی را آغاز کرد و در سالهای اخیر هم شاهد فعالیت دانشگاه همدان در این عرصه بودیم و امروزه شاهد برپایی کلاس‌های این رشته در دانشگاه‌ها هستیم.

با وجود که این رشته در کشور ما سابقه چندان بالایی به نسبت بسیاری از کشورهای پیشرفته این حوزه ندارد، در مسابقات برمن آلمان که 24 خرداد امسال برگزار شد، بیشتر تیم‌های شرکت کننده در بخش شبیه‌سازی ربات‌های امداد و نجات ایرانی بودند.

در مقابل پیشرفت‌های برخی از استان‌های کشور در این عرصه، استان یزد در حوزه دانش‌آموزی اقدام سازمان یافته‌ای تا پیش از این نداشته و امسال برای نختسین بار از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان، رشته رباتیک در مقطع متوسطه دوم ارائه می‌شود.

منصور ارجمندی معاون متوسطه آموزش و پرورش استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد در ارتباط با اجرایی شدن رشته رباتیک در استان یزد اظهار داشت: نخستین کلاس رشته رباتیک در استان یزد از ابتدای مهرماه امسال در هنرستان شهید قندی ناحیه یک یزد برپا می‌شود.

وی افزود: هدف از برپایی رشته رباتیک در هنرستان‌ها افزایش توانمندی فارغ‌التحصیلان این رشته در بین رشته‌های مکانیک، ساخت و تولید، الکتروتکنیک و اتوماسیون است.

ارجمندی تصریح کرد: مهرماه امسال در هنرستان شهید قندی ناحیه یک 20 دانش آموز در پایه دهم مشغول به تحصیل می‌شوند و تا دوسال آینده تعداد کلاس‌ها در سطح استان افزایش می‌یابد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان یزد در رابطه با ساعات تدریس درس تئوری و کارگاهی این رشته گفت: در پایه دهم این رشته، 13 ساعت درس عملی در طول هفته به دانش‌آموزان ارائه داده می‌شود که در این ساعات در پایه یازدهم به 22 ساعت می‌رسد.

ارجمندی خاطرنشان کرد: با توجه به نوپا بودن این رشته در استان یزد، سال‌های نخست آموزش آن با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی یزد و اداره کل فنی و حرفه‌ای استان انجام می‌شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار