یزد، چیپ شد، آیا باید نگران بود؟
با افزایش نرخ دلار در برابر ریال، هزینه زندگی کسانی که دلار در جیب دارند و به ایران می آیند بسیار کمتر شده است. مثلا قبلا قرار بود با دلار 3500 تومانی هزینه بلیت سفرهوایی تهرا ن به یزد با نرخ 200 هزارتومان را با حدود 57 دلار پرداخت کنند اما اکنون با قیمت دلار حدود 8500 تومان همین مسیر را با حدود 23 دلار پرداخت می‌کنند. فکرش را بکنید. حداقل دستمزد در کشوری مثل استرالیا در هر ساعت حدود 10 دلار است. مقایسه کردن این اعداد با شما!
کد خبر: ۶۴۳۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴ 14 August 2018

این تغییرات ارزی، تاثیر نقش بسزایی در صنعت گردشگری استان یزد خواهد داشت چرا که در گام اول، ایران و بالتبع آن یزد در لیست مقصدهای گردشگری ارزان قیمت دنیا قرار میگیرد. همین جابه جایی تاثیر مهمی بر کیفیت توریست هایی که به ایران خواهند آمد، می گذارد. این اتفاق منجر به سفر گردشگران ارزان قیمت و قشر متوسط رو به پایین دیگر کشورها به کشورمان می‏شود و نه تنها ایران را از لیست کشورهای پردرآمد گردشگری حذف خواهد کرد، بلکه ارزآوری کشور از این بخش را نیز کاهش می‌دهد. به همه این موارد حضور دانشجویان، توریست های خسیس، اقشار خاصی از کشورهای مختلف حتی فقیر و حذف شدن ایران از برنامه سفر توریست های ثروتمند و ولخرج را هم اضافه کنید.

مهمترین تاثیر
سالها قبل گفته شد بناهای تاریخی به مثابه چاه نفت هستند اما با این تفاوت اگر مرمت شوند، هیچگاه تمام نمی شوند و صنعت گردشگری به سان صنعت پتروشیمی است که باید از این چاه های نفت، کالا و خدمات ارائه کند و ارزش افزوده جلب نماید. در گذشته هر گردشگر با خود کیفی پر از دلار برای خرج سفر، همراه خود می آورد و این پول بین اقشار مختلف ایران از جمله شرکت های هواپیمایی، هتلدار و آژانس و رستوران و تاکسی، فروشنده و ده ها صنف شغلی دیگر تقسیم می شد و این بود که بدون کمترین زحمتی و عدم نیاز به سرمایه گذاری عظیمی، صرفا با مرمت کردن و ساخت زیرساخت گردشگری، میتوانستید کیف های پر از دلار توریست ها را بین اقشار مختلف شهرتان تقسیم کنید تا هم شما و هم دولت از این درآمد آسان، لذت ببرید.
اما ارزان شدن ارزش ریال در برابر دلار دیگر گردشگری را مثل قبل دلچسب نمیکند. به بیان دیگر با توجه به نرخ ریالی شما، دلار بسیار بسیار کمتری دریافت میکنید. همان مثال بلیت هواپیما را دقت کنید. یزد یک مقصد اصطلاحا چیپ(ارزان) توریستها میشود.
به بیان دیگر ارزآوری صنعت گردشگری مانند گذشته نخواهد بود و این بحران سرتاپای سیستم و این صنعت را به مخاطره می اندازد.
هرچند مسئولان میراث فرهنگی استان می گویند چیپ شدن گردشگری هیچ تبعاتی برای گردشگری یزد نخواهد داشت. ولی واقعیت این است که دارد.
هرچند این نکته قابل تامل، نوع گردشگری در استان یزد است. یزد صدها ساختمان و بنای تاریخی دارد، کویر بسیار دل نوازی روبروی توریست ها گسترده است و البته این نوع فضا مورد پسند همه گردشگرها نیست.
گردشگری در استان یزد اصطلاحا در نوع گردشگری فرهنگی دسته بندی می شود و علاقه مندان این حوزه به یزد سفر میکنند و ممکن است هر گردشگری که پول سفر به ایران را داشته باشد، لزوما تمایل چندانی برای خشت و خاک یزد نداشته باشد و پولشان را در کشورهای دیگر خرج کنند. اما اثرات دیگر این کاهش ارزش پول ملی سرجایش باقی است.
در مجموع باید گفت این ارزان شدن هم فرصت است و هم تهدید، چراکه از یک سو در صورت برنامه ریزی صحیح داخلی، میتواند منجر به افزایش تعداد گردشگر شود و زمینه برای معرفی بیشتر و بهتر استان یزد در بین توریست های دنیا فراهم آورد ولی از یک سو، باعث ارز آوری کمتر و در نتیجه عدم جذابیت اقتصادی برای اهالی این صنعت خواهد داشت و این مسئله بر کیفیت و تنوع ارائه خدمات به گردشگران هم تاثیر خواهد گذاشت. در مجموع باید نگران بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار